W piątek 10 maja stację Świętokrzyska (M1) odwiedzi Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego. Przyjrzy się zamkniętemu od końca kwietnia wejściu na stację, którego konstrukcja została naruszona przez pobliską budowę biurowca. – Stoimy na stanowisku, że ten, który spowodował to zdarzenie, musi naprawić to w sposób, które będzie rozwiązaniem docelowym – mówi Jerzy Lejk, prezes Metra Warszawskiego.
Od 23 kwietnia
zamknięte jest południowo-zachodnie wyjście ze stacji Świętokrzyska (M1), prowadzące na ul. Świętokrzyską w kierunku ronda ONZ. Ma to związek z zaobserwowanym oddziaływaniem pobliskiej budowy 21-piętrowego biurowca Central Point na konstrukcję stacji. Uszkodzenia mają charakter ukośnych przemieszczeń – posadzka oraz ściana są przesunięte o kilka cm względem stanu pierwotnego. W związku z przemieszczeniami uszkodziły się też schody ruchome.
– Przejście pozostałe wyłączone z eksploatacji ze względów bezpieczeństwa. Zgłosiliśmy problem do Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego – mówi Jerzy Lejk, prezes Metra Warszawskiego. Jak dodaje, od razu po zaobserwowaniu uszkodzeń zostały zorganizowane spotkanie z przedstawicielami budowy. – Padły tam pewne sformułowania, które nas zmobilizowały do wysłania pisma do PINB-u – mówi prezes Metra. W piątek 10 maja ma odbyć się wizyta Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego.
Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, wykonawca jak dotąd proponował bardzo prowizoryczne naprawy. – Stoimy na stanowisku, że ten, który spowodował to zdarzenie, musi prowadzić budowę taką technologią, która nie będzie narażała infrastruktury miasta na odkształcenia czy zniszczenia, a po drugie musi to naprawić w sposób, które będzie rozwiązaniem docelowym – zaznacza Jerzy Lejk.
Na razie nie ma też jednoznacznych deklaracji, czy nie będą konieczne dalsze ograniczenia na stacji Świętokrzyskiej. W rejonie tym problemem są iły pęczniejące, które mogą wpływać na ruchy konstrukcji i tuneli. – Na razie wyłączyliśmy klatkę schodową i oczekujemy na decyzję PINB – odpowiada prezes Metra.
21-piętrowy
wieżowiec Central Point powstaje w bezpośredniej bliskości stacji metra Świętokrzyska –kilka kondygnacji nadziemnych będzie częściowo opierać się na korpusie stacji Świętokrzyska, który został zaprojektowany na dodatkowe obciążenia od przyszłej zabudowy. Pozostałe kondygnacje nad stacją metra, za pomocą dostępnych rozwiązań technicznych, będą przenosić swój ciężar na konstrukcję nośną budynku. Nowy budynek zostanie „nadwieszony” nad istniejącą windą oraz wyjściem w kierunku ulicy Zielnej (obecnie awaryjnie zamkniętym). Niewykluczone, że wejścia na stację I linii zmienią swoją formę – zainteresowanie takim krokiem wyrażał inwestor.