Na stacji Płocka – na odcinku zachodnim II linii metra na Wolę – postępują prace wykończeniowe. Stacja ma szansę stać się jedną z najciekawszych warszawskiego metra: jej wyróżnikiem będą miedziane okładziny. Widać je już w rozświetlonych podwieszanych sufitach hali peronowej. Z postępami prac na Płockiej mogli zapoznać się podczas dnia otwartego mieszkańcy Warszawy.
Stacja C8 Płocka powstaje pod ul. Płocką, po południowej stronie skrzyżowania z ul. Wolską w ramach odcinka zachodniego II linii metra na Wolę. Na powierzchni trwają zaawansowane prace związane ze wprowadzaniem nowego układu chodników i jezdni. – Położony jest już asfalt. W ciągu dwóch tygodni pojawi się warstwa ścieralna. Natomiast do końca tygodnia wyrównany zostanie teren pod chodniki – mówi Bartosz Sawicki, rzecznik wykonawcy, firmy Gulermak.
Jak zapowiada – w listopadzie planowane są pierwsze nasadzenia drzew. Oczywiście odpowiednio odpornych odmian. – Będziemy sadzić duże drzewa – o wysokości do 7 m i obwodzie pnia 16-35 cm – mówi Sawicki. Przy wejściach stoją już trzy różne pokazowe klony (polny, tatarski i pospolity). W sumie na całym odcinku zachodnim do stacji C6 Księcia Janusza posadzonych ma zostać 325 drzew oraz 12,4 tys. krzewów. Oprócz klonów pojawią się grab, grusza, lipy, jarząb, jesion, jabłoń i wiśnia. Jeżeli chodzi o krzewy przewidziano dereń, irgę, różę, różne tawuły, forsycję, lilak i berberys. – Nasadzenia drzew robimy jeden do jednego, wszystkie w rejonie stacji i budowanych obiektów – mówi Bartosz Sawicki.
Gotowe są konstrukcje wejść w północnej głowicy stacji, przy Wolskiej. Pojawiły się już pierwsze tafle przezroczystego szkła. Zainstalowane mają zostać też dymione panele. Intensywne prace wykończeniowe trwają również na antresolach. Montowane są białe panele sufitów podwieszanych. Na antresoli północnej są gotowe w 50-60%, a południowej w 40-50%. Po północnej stronie gotowa jest też konstrukcja pawilonów handlowych. Na posadzkach leży białe lastryko. Przy wyjściu od strony zachodniej przygotowane jest miejsce w posadzce, gdzie eksponowana będzie kopia szczątków
słonia leśnego, które znaleziono na budowie w listopadzie 2018 r.
Wrażenie robi hala peronowa. Niemal cały podwieszany sufit jest już gotowy. Składa się on z mlecznych szklanych paneli, za którym ukryte jest oświetlenie oraz miedzianych pasów. – W sumie do położenia było 2 tys. miedzianych paneli w różnych kształtach – wskazuje Bartosz Sawicki. Wykonany jest też stelaż pod montaż ścian zatorowych. – Na przełomie września i października powinny dotrzeć od nas panele miedziane w różnych odcieniach, które następnie będziemy montować na ścianach zatorowych – wyjaśnia rzecznik. Niemal w całości gotowe są posadzki z białego lastryka.
Prace przy torowisku są zakończone. Jeżdżą już drezyny oraz skrajnik (specjalnie przygotowany pojazd do sprawdzania skrajni). Dołem wożone są też materiały, gdyż nie ma już otworów technologicznych. W najbliższych tygodniach nastąpić ma przejazd pierwszego pociągu technicznego.
Wykonawca, firma Gulermak, czeka jeszcze na zamienne pozwolenie na budowę w związku ze
zmianą kształtu odbudowy ulicy Górczewskiej. Zgodnie z kontraktem zawartym w 2016 r. prace na odcinku zachodnim na Wolę – ze stacjami C8 Płocka, C7 Młynów i C6 Księcia Janusza – powinny potrwać do końca listopada 2019 r. Nowe przystanki zostaną udostępnione po odbiorach – w przyszłym roku.