Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Metro na Karolin: Zastój na budowie, aneksu nie ma

Dalej Wstecz
Data publikacji:
31-05-2023
Ostatnia modyfikacja:
31-05-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Metro na Karolin: Zastój na budowie, aneksu nie ma
fot. MW
Stołeczny Ratusz regularnie chwali się postępem prac przy budowie ostatniego, zachodniego odcinka II linii metra na Karolin. Ostatnio jednak powodów do informowania magistrat nie ma: na placach budowy od około dwóch tygodni niewiele się dzieje. Wykonawca przyznaje: napotkano problemy, a największym jest brak zapowiadanego aneksu na pokrycie rosnących kosztów. Władze miasta już pół roku temu twierdziły, że porozumienie jest na ostatniej prostej.

Wykonawca zajął i ogrodził już wszystkie place budowy, wprowadzono zmiany w organizacji ruchu, w tym przenosiny pętli Os. Górczewska i zwężenia ul. Połczyńskiej. Rozmiary budowy – zwłaszcza na Karolinie, gdzie zaplanowano stację techniczno-postojową – robią wrażenie.

Nastał marazm na budowie

Sam postęp prac jednak już wrażenia nie robi. Obserwując place budowy, trudno nie odnieść wrażenia, że od około dwóch tygodni hula po nich wiatr. Oczywiście nie od strony formalnej, bowiem wykonawca markuje roboty (mówiąc np. o reorganizacji placu budowy).

Niedawno o sytuację na budowie metra pytany był Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy. – Z rozmów, które prowadziłem, wynikała informacja, że jeden z dostawców produktu, który jest niezbędny do szalunków, ma przerwę w dostawach. To jeden z powodów, dla których na części kontraktu nie trwają prace – twierdził Michał Olszewski.

Aneks zapowiadany głośno pół roku temu

Przyczyn marazmu na budowie można jednak upatrywać gdzie indziej – to brak aneksu na pokrycie znacznego wzrostu kosztów inwestycji. Umowa – w formule projektuj i buduj – została podpisana w 2018 r. Od tamtej pory zmieniła się sytuacja rynkowa: przedłużyły się uzgodnienia i formalności, pojawiła się pandemia, następnie wybuchła wojna w Ukrainie, istotnym problemem jest inflacja. Różnica urosła do kwoty co najmniej 0,6 mld złotych przy kontrakcie o wartości ok. 1,6 mld zł. Pod koniec zeszłego roku Rafał Trzaskowski, w obecności wykonawcy, ogłosił porozumienie ws. dopłaty – zapowiadano rychłe podpisanie aneksu.

Jak się okazuje, samego aneksu, choć minęło już pół roku od tamtych deklaracji, wciąż nie ma. – Jesteśmy gotowi do podpisania aneksu, ze strony wykonawcy miały zostać dostarczone dokumenty, które są niezbędne do podpisania aneksu. Wszystkie kwestie, które były dotychczas sporne, są wyjaśnione, a tekst aneksu jest uzgodniony – odpowiada Michał Olszewski. Jednocześnie przekonuje, że roboty są niezależne od aneksu, a wykonawcę wiąże pierwotny kontrakt.

Wykonawca czeka na porozumienie

O sytuację na budowie oraz słowa wiceprezydenta Olszewskiego zapytaliśmy wykonawcę. – Firma Gülermak napotkała przeszkody w realizacji metra na Bemowie. Kluczową kwestią jest obecnie brak aneksu do obowiązującej umowy. Mimo tego, Gülermak z pełnym zaangażowaniem wypełnia wszystkie zobowiązania. Dostarczyliśmy Zamawiającemu wszelkie niezbędne dokumenty. Nie istnieją więc żadne przeszkody, które uniemożliwiają podpisanie aneksu – informuje lakonicznie Bartosz Sawicki, rzecznik wykonawcy, firmy Gülermak.

Nie trudno zauważyć, że w interesie wykonawcy nie jest blokowanie aneksu – na razie wzrost kosztów musi wciąż kredytować z własnej kieszeni. To sugeruje blokadę po stronie miejskich instytucji czy spółek.

Pierwotnie budowa tego odcinka miała zakończyć się w 2022 r. W I kwartale tego roku miasto mówiło o 2026 r. Na razie trudno wyrokować, czy będzie to realne.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Warszawskie metro nie do lotniska Chopina

Przestrzeń

Warszawskie metro nie do lotniska Chopina

Witold Urbanowicz 05 listopada 2023

Metro: Pierwsze wagony z Warszawy wożą pasażerów w Kijowie

Przestrzeń

Metro zostawi jeden skład rosyjski na części

Przestrzeń

Metro zostawi jeden skład rosyjski na części

Witold Urbanowicz 17 października 2023

Zobacz również:

Metro na Karolin: Wykonawca wzmacnia grunt przed drążeniem tuneli

Przestrzeń

Metro na Karolin: Wykonawca wzmacnia grunt przed drążeniem tuneli

Redakcja/inf. pras. 09 października 2023

Metro na Karolin. Jest aneks – nowe kwoty, nowe terminy

Przestrzeń

Metro na Karolin. Jest aneks – nowe kwoty, nowe terminy

Witold Urbanowicz 27 września 2023

Pozostałe z wątku:

Warszawskie metro nie do lotniska Chopina

Przestrzeń

Warszawskie metro nie do lotniska Chopina

Witold Urbanowicz 05 listopada 2023

Metro: Pierwsze wagony z Warszawy wożą pasażerów w Kijowie

Przestrzeń

Metro zostawi jeden skład rosyjski na części

Przestrzeń

Metro zostawi jeden skład rosyjski na części

Witold Urbanowicz 17 października 2023

Zobacz również:

Metro na Karolin: Wykonawca wzmacnia grunt przed drążeniem tuneli

Przestrzeń

Metro na Karolin: Wykonawca wzmacnia grunt przed drążeniem tuneli

Redakcja/inf. pras. 09 października 2023

Metro na Karolin. Jest aneks – nowe kwoty, nowe terminy

Przestrzeń

Metro na Karolin. Jest aneks – nowe kwoty, nowe terminy

Witold Urbanowicz 27 września 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5