Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Metro na Karolin: Dwa kolejne pozwolenia na budowę. Brakuje jeszcze dwóch

Dalej Wstecz
Data publikacji:
06-09-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Metro na Karolin: Dwa kolejne pozwolenia na budowę. Brakuje jeszcze dwóch
fot. WU
We wtorek 6 września wojewoda mazowiecki wydał dwa kolejne pozwolenia na budowę dla odcinka zachodniego II linii metra – na Karolin. Obejmują one wentylatornię oraz część prac na Stacji Techniczno-Postojowej Karolin. Oznacza to, że do rozpoczęcia prac brakuje jeszcze tylko dwóch formalnych zgód – pomijając oczywiście nierozstrzygnięte jeszcze kwestie finansowe związane z waloryzacją kontraktu na projekt i budowę z 2018 r.

Metro podpisało umowę z konsorcjum Gulermak i Astaldi na realizację ostatniego, zachodniego odcinka II linii w listopadzie 2018 r. Kontrakt jest realizowany w formule projektuj i buduj. Spółka czeka od końca 2020 r. na wydanie pozwoleń na budowę. Procedura przeciągała się w związku z koniecznością wykonania ponownej oceny oddziaływania na środowisko. Dopiero w czerwcu 2022 r. wojewoda mazowiecki wydał pierwsze z dziewięciu pozwoleń – dla stacji C1 Karolin.

Najświeższe pozwolenia zostały wydane we wtorek 6 września. Pierwsze dotyczy wentylatorni szlakowej V3 przy Coopera. Projekt obejmuje czerpnio-wyrzutnię i klatkę schodową, wraz z szybem ratowniczym, budowę tuneli wraz z łącznikiem, budowę i przebudowę infrastruktury technicznej i obiektów towarzyszących, w tym przebudowę sieci uzbrojenia terenu, dróg i układu drogowego. Kolejna decyzja dotyczy części prac w ramach budowy Stacji Techniczno-Postojowej – a konkretnie budowy przyłączy i sieci uzbrojenia terenu oraz dróg zewnętrznych na terenie STP wraz z przebudową sieci uzbrojenia terenu, dróg i układu drogowego.

Obie decyzje mają rygor natychmiastowej wykonalności. Oznacza to, że inwestor posiada już siedem pozwoleń. Brakuje jeszcze dwóch – dla jednej wentylatorni oraz zasadniczej części prac w ramach budowy STP. Metro spodziewa się ich otrzymania jeszcze we wrześniu – w przypadku STP sprawa na razie nieco się wydłużyła, gdyż wojewoda poprosił jeszcze o opinię konserwatora zabytków ws. chronionej alei drzew na Morach w sąsiedztwie przyszłej budowy.

Oczywiście otrzymanie wszystkich decyzji nie oznacza jeszcze budowy. Zasadnicza kwestia to konieczność zawarcia aneksu z wykonawcą – cena ofertowa 1,6 mld zł z 2018 r. nie odpowiada obecnym warunkom rynkowym. Na chwilę obecną różnica w kosztach szacowana jest co najmniej na 560 mln zł. Od dłuższego czasu trwają rozmowy i negocjacje ws. aneksowania i waloryzowania umowy. Dokładnie koszty zostaną wyliczone w momencie wydania ostatniego pozwolenia na budowę. O zabezpieczeniu i zwiększeniu środków będą musiały zdecydować władze miasta, a następnie decyzję muszą zatwierdzić radni.

Zerwanie kontraktu będzie natomiast równoznaczne z zamrożeniem trwającej od lat rozbudowy metra, jeszcze większym opóźnieniem tego odcinka oraz ogromnym wzrostem kosztów (nowy przetarg może oznaczać konieczność dopłaty nawet 1,2-1,3 mld zł. To także problem operacyjny dla Metra – brak oddzielnego STP dla II linii. Jeśli zapadnie natomiast decyzja o odłożeniu budowy, to pojawią się pytania o zasadność już poniesionych wydatków (w tym wywłaszczenia czy decyzje o ograniczonym prawie użytkowania).
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Rusza drążenie tuneli na ostatnim odcinku II linii metra

Przestrzeń

Rusza drążenie tuneli na ostatnim odcinku II linii metra

Witold Urbanowicz 29 lipca 2024

Metro naprawia sufit na Bemowie. Ale… nie da się go wyczyścić

Przestrzeń

Metro na Karolin: Rośnie zaplecze II linii

Przestrzeń

Metro na Karolin: Rośnie zaplecze II linii

Witold Urbanowicz 26 czerwca 2024

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Rusza drążenie tuneli na ostatnim odcinku II linii metra

Przestrzeń

Rusza drążenie tuneli na ostatnim odcinku II linii metra

Witold Urbanowicz 29 lipca 2024

Metro naprawia sufit na Bemowie. Ale… nie da się go wyczyścić

Przestrzeń

Metro na Karolin: Rośnie zaplecze II linii

Przestrzeń

Metro na Karolin: Rośnie zaplecze II linii

Witold Urbanowicz 26 czerwca 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij