Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Metro na Karolin: Wreszcie jest pierwsze pozwolenie na budowę [wizualizacje]

Dalej Wstecz
Data publikacji:
24-06-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Wojewoda Mazowiecki wydał dziś (24 czerwca) pierwsze z dziewięciu pozwoleń na budowę dla ostatniego, zachodniego odcinka II linii metra na Karolin. Dotyczy ono stacji C1 Karolin i ma rygor natychmiastowej wykonalności. Po uzyskaniu wszystkich pozwoleń i domknięciu kwestii finansowych wreszcie będzie mogła wystartować wyczekiwana budowa: same prace zajmą co najmniej trzy lata.

Sprawa pozwoleń dla odcinka zachodniego II linii metra ciągnie się od dłuższego czasu. Metro Warszawskie i wykonawca złożyli wnioski o wydanie pozwoleń na budowę pod koniec 2020 r. Od tamtej pory trwały formalności – głównie związane z ponownym raportem oddziaływania na środowisko – ale szczęśliwie zmierzają one do końca.

Wojewoda przekazał raport o oddziaływaniu na środowisko Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w styczniu 2021 r. Organ ten, po zakończeniu udziału społeczeństwa w składaniu wniosków, 8 czerwca 2022 r. uzgodnił realizację przedsięwzięcia dla pierwszego obiektu – stacji C1 Karolin leżącej pod Sochaczewską, po północnej stronie Połczyńskiej. Następnie wojewoda dokonał sprawdzenia wniosku o pozwolenie na budowę pod kątem materialno-prawnym – m.in. kompletności opinii i dokumentacji projektowej, zgodności zagospodarowania terenu z przepisami oraz wymaganiami w zakresie ochrony środowiska czy zgodności projektu z warunkami określonymi w decyzjach o ustaleniu lokalizacji. Nie stwierdził uchybień i 24 czerwca wydał pozwolenie na budowę. Decyzja ma rygor natychmiastowej wykonalności.

Co z pozostałymi obiektami? 10 czerwca zakończył się udział społeczeństwa w postępowaniu środowiskowym dla stacji C2 Chrzanów (ul. Rayskiego / Szeligowska). Nie wpłynęły żadne uwagi i wojewoda oczekuje na wydanie postanowienia ws. uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia przez RDOŚ. Dziś (24 czerwca) kończy się natomiast udział społeczeństwa w ramach ponownej oceny oddziaływania na środowisko dla stacji C3 Lazurowa (w rejonie pętli Os. Górczewska i skrzyżowania Lazurowej i Górczewskiej).

W sumie wydanych musi zostać dziewięć pozwoleń – oddzielnie dla stacji C1 Karolin, C2 Chrzanów i C3 Lazurowa, wentylatorni szlakowych, STP, szybu startowego dla tarczy TBM i ekspedycji ZTM na pętli Os. Górczewska. Inwestor jest dobrej myśli. – W najbliższym czasie spodziewamy się kolejnych decyzji – mówi Anna Bartoń, rzecznik prasowy Metra Warszawskiego.  – Mamy nadzieję, że ostatnie pozwolenia uda się uzyskać na przełomie II i III kwartału tego roku  – dodaje Bartosz Sawicki, rzecznik prasowy firmy Gulermak.

Umowę na projekt i budowę ostatniego, zachodniego odcinka II linii metra na Karolin, za stacją C4 Bemowo, Metro zawarło z Gulermakiem w listopadzie 2018 r. Cały kontrakt, według pierwotnych założeń, miał zakończyć się jesienią 2022 r., ale żadne prace w terenie dotąd nie ruszyły. Jak na razie kontrakt wydłużono o 18 miesięcy, choć można spodziewać się kolejnych aneksów w tym zakresie. Od momentu wbicia łopaty do zakończenia prac trzeba liczyć co najmniej trzy lata.

Do ustalenia pozostaje jeszcze kwestia kosztów. Kontrakt był podpisany jesienią 2018 r. – wówczas zakładał realizację za ponad 1,6 mld zł. Od momentu złożenia oferty znacząco zmieniły się warunki rynkowe. Już w zeszłym roku była mowa o różnicy kilkuset milionów złotych, przez co pojawiały się sugestie, że wykonawcy może nie opłacać się kontynuować umowy.  Upływający czas ciągle zwiększa różnicę między kwotą ofertową a rzeczywistymi kosztami budowy. – Jesteśmy w procesie rozmów z wykonawcą. Ewentualnie zwiększenie kwoty będzie uzależnione od ugody sądowej i decyzji Rady Miasta – podkreśla Anna Bartoń. – Podtrzymujemy stanowisko, że nie ma możliwości realizacji robót po cenach z 2018 r. Jesteśmy dobrej myśli co do negocjacji. Zakładamy, że wszystkim stronom zależy na realizacji kontraktu – komentuje Bartosz Sawicki, rzecznik wykonawcy.

Jednocześnie dłużą się formalności na poprzednim, ukończonym odcinku – do stacji C4 Bemowo. – Czekamy na obowiązkową kontrolę WINB-u – mówi Anna Bartoń. To już ostatnia formalność: po kontroli wydane zostanie pozwolenie na użytkowanie, co umożliwi otwarcie odcinka.
  
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Rusza drążenie tuneli na ostatnim odcinku II linii metra

Przestrzeń

Rusza drążenie tuneli na ostatnim odcinku II linii metra

Witold Urbanowicz 29 lipca 2024

Metro naprawia sufit na Bemowie. Ale… nie da się go wyczyścić

Przestrzeń

Metro na Karolin: Rośnie zaplecze II linii

Przestrzeń

Metro na Karolin: Rośnie zaplecze II linii

Witold Urbanowicz 26 czerwca 2024

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Rusza drążenie tuneli na ostatnim odcinku II linii metra

Przestrzeń

Rusza drążenie tuneli na ostatnim odcinku II linii metra

Witold Urbanowicz 29 lipca 2024

Metro naprawia sufit na Bemowie. Ale… nie da się go wyczyścić

Przestrzeń

Metro na Karolin: Rośnie zaplecze II linii

Przestrzeń

Metro na Karolin: Rośnie zaplecze II linii

Witold Urbanowicz 26 czerwca 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij