Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Metro na Chrzanowie oszczędnie. Co to oznacza?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
31-10-2016
Ostatnia modyfikacja:
01-12-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Metro na Chrzanowie oszczędnie. Co to oznacza?
fot. Adrian Grycuk, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commonsStacja Słodowiec na odcinku bielańskim I linii metra
Metro ogłosiło właśnie konkurs na koncepcję architektoniczno-budowlaną dla ostatniego, zachodniego odcinka II linii metra na Chrzanowie wraz ze Stacją Techniczno-Postojową Mory. Zgodnie z zapowiedziami ma on zostać zrealizowany oszczędnie i znacznie skromniej. Oznacza to nie tylko uproszczenie wystroju, ale też rezygnację z punktów handlowych czy zmiany konstrukcyjne i technologiczne.

Budowa ostatniego, zachodniego odcinka II linii metra wraz z zapleczem, Stacją Techniczno-Postojową Mory, kosztować będzie ok. 1,2 mld zł. Aby go zrealizować do 2023 r., miasto musiało poprzesuwać inne inwestycje, w tym np. most Krasińskiego. Jednocześnie zapowiedziano, że ostatni odcinek zostanie zrealizowany oszczędniej.

Zapowiedzi te znalazły wyraz w ogłoszonym pod koniec października konkursie na koncepcję architektoniczno-budowlaną ostatniego odcinka II linii metra, obejmującego trzy stacje, blisko 4 km podwójnych tuneli oraz zaplecze techniczne na Morach. Wśród warunków zapisano dążenie do maksymalnego uproszczenia konstrukcji stacji, a w tym do ograniczenia liczby pomieszczeń technicznych i handlowych. Jak wyjaśniło nam Metro Warszawskie, chodzi o zmniejszenie kubatury obiektów poprzez np. wypłycenie stacji. Natomiast rezygnacja z lokali handlowych powoduje mniejsze zapotrzebowanie na urządzenia energetyczne, grzewcze, wentylacyjne, mechaniczne.

Postawiono też wymagania związane ze standardem wykończenia stacji. Jako przykład w warunkach konkursu podano rezygnacja z efektownych rozwiązań architektonicznych na rzecz dobrej jakości surowego betonu lub stosowanie gresu (płytek) zamiast kamienia naturalnego czy maksymalne uproszczenie rozwiązań wyjść stacyjnych. Jak wyjaśniają portalowi Transport-publiczny.pl przedstawiciele Metra Warszawskiego, stacje mają zostać wykończone w standardzie stacji odcinka zachodniego 3+3 oraz ostatnich stacji północnego odcinka I linii metra na Bielanach.

W warunkach Metro zapisało też, że mają być stosowane proste i powtarzalne rozwiązania techniczne oraz standaryzacja wyposażenia. Odcinek, jak poinformowało nas Metro Warszawskie, ma być też maksymalnie uproszczony pod względem technologicznym. W praktyce oznacza to, zgodnie z informacjami przekazanymi przez spółkę, np. przeniesienie wentylatorni szlakowych do korpusu stacji, korzystanie z ciepła systemowego (CO) czy wreszcie rezygnacja z dodatkowych podstacji energetycznych przy podziemnych przystankach. Zasilanie zapewniać będzie podstacja energetyczna STP Mory, wykorzystana ma być również podstacja na stacji C4 Powstańców Śląskich, która zostanie zrealizowana w ramach wcześniejszego odcinka (tzw. 3+2).
Oczywiście muszą zostać zachowane wszelkie normy i przepisy, w tym prawa budowlanego, warunków jakim powinny odpowiadać obiekty metra. Projekty muszą też respektować warunki środowiskowe i lokalizacyjne wynikające z decyzji administracyjnych oraz odrębnych przepisów prawa, w tym prawa lokalnego. – Koncepcja zakładająca oszczędności realizacyjne budowy ostatniego odcinka II linii metra nie może powodować ograniczeń w zakresie funkcjonalności bądź norm bezpieczeństwa – podkreśla Anna Bartoń, rzecznik prasowy Metra Warszawskiego.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Metro na Karolin: Jest ostatnie pozwolenie na budowę

Przestrzeń

Metro na Karolin: Jest ostatnie pozwolenie na budowę

Witold Urbanowicz 11 października 2022

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Metro na Karolin: Jest ostatnie pozwolenie na budowę

Przestrzeń

Metro na Karolin: Jest ostatnie pozwolenie na budowę

Witold Urbanowicz 11 października 2022

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5