Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Metro na Bródno: Start tarczy przesunął się na maj. Koronawirus miesza na budowie

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2020-04-24 11:20
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Metro na Bródno: Start tarczy przesunął się na maj. Koronawirus miesza na budowie
fot. Metro Warszawskie
Z powodu obostrzeń związanych z kornoawirusem start pierwszej tarczy, której zadaniem jest wydrążenie tunelu metra na Bródnie, przesunął się o miesiąc – na początek maja. Wykonawca musiał podjąć dodatkowe środki i zmienić organizację pracy, by zapewnić ciągłość procesu technologicznego w nowych warunkach.

Przed połową marca obie tarcze drążące opuszczono w szybie startowym na stacji C21 Bródno w rejonie ulicy Łabiszyńskiej. Ich zadaniem jest wydrążenie dwóch równoległych tuneli do torów odstawczych za stacją C18 Trocka. W sumie to 5785 m tuneli do wydrążenia. Zapowiadano, że pierwsza z tarcz – Maria – rozpocznie wykonywać tunel północny na początku kwietnia.

Jak informuje Metro, wykonany został rozruch zaplecza TBM (w tym węzła betoniarskiego, stacji uzdatniania wody, oczyszczania ścieków, systemu zasilania i zasobnika taśmociągu). Przeprowadzone zostały także testy i rozruch wszystkich podzespołów TBM: systemów hydraulicznych, zasilania, systemów sterowania i kontroli parametrów, skalibrowano system nawigacji. Na stacji Bródno przygotowano też miejsce na składowanie urobku.

Obostrzenia z koronawirusem nie pozostają jednak bez wpływy na budowę metra i start tarcz przesunął się na początek maja. – Część koniecznych przeglądów, wykonywanych przez specjalistów z zagranicy – w tym producenta tarczy – była niemożliwa do uzyskania w marcu. Pracownicy nie byli w stanie przyjechać, trzeba było część testów przeprowadzić zdalnie, co zajęło czas – mówi Bartosz Sawicki, rzecznik wykonawcy.

Pojawił się też problem z obsadą tarcz. – Część załóg, w związku z zamknięciem granic, utknęła w Dubaju. W marcu udało nam się sprowadzić niektórych pracowników drogą okrężną, przez Niemcy. Są już po obowiązkowej kwarantannie i mogą pracować – wskazuje Sawicki.

Obecne obostrzenia wpływają też na wydajność pracy, która – wg szacunków – jest mniejsza o ok. 30%. – Pracownicy muszą pracować w dodatkowych środkach ochrony osobistej, a przy drążeniu tuneli występują trudne warunki: podwyższona temperatura, nawet do 30-40 stopni, mniej tlenu. Konieczne są częstsze przerwy sanitarne i regeneracyjne – mówi rzecznik.

Ze względów bezpieczeństwa konieczna była zmiana organizacji pracy. –Tarcza TBM nie powinna się zatrzymywać po starcie, gdyż to stwarza dodatkowe ryzyko. Po konsultacji z inwestorem nie jesteśmy skłonni podjąć w obecnych warunkach ryzyka z dwiema tarczami. Dlatego teraz wystartuje jedna tarcza. Musimy zabezpieczyć się na sytuację, gdy jedna z załóg zostaje zarażona i wyłączona z pracy – by nie wstrzymywać procesu technologicznego – mówi Bartosz Sawicki. Tarcza Maria powinna zakończyć pracę na jesieni. Przesunie się start Anny, która miała rozpocząć drążenie równoległego tunelu 3-4 tygodnie po Marii. – Start drugiego TBM nastąpi niezwłocznie po zniesieniu obostrzeń lub po zakończeniu drążenia przez pierwszą tarczę – dodaje rzecznik.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Metro na Bródno: Słoń leśny również na Zaciszu

Przestrzeń

Metro na Bródno: Słoń leśny również na Zaciszu

Redakcja 14 kwietnia 2020

Metro na Bródno: Przygotowania do opuszczania tarcz

Przestrzeń

Metro na Bródno: Przygotowania do opuszczania tarcz

Witold Urbanowicz 11 marca 2020

Metro: Stacja Bródno z płytą denną

Przestrzeń

Metro: Stacja Bródno z płytą denną

Redakcja 04 lutego 2020

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5