Tarcza Anna wystartowała właśnie ze stacji C19 Zacisze. Przed nią wydrążenie ostatniego z trzech odcinków tuneli. Gdy dotrze do torów odstawczych stacji C18 Trocka, zakończy się drążenie tuneli na budowanym wschodnim-północnym odcinku II linii metra.
Drążenie tuneli na odcinku wschodnim-północnym II linii metra na Bródno rozpoczęło się na początku maja. Wówczas z komory startowej po wschodnie stronie stacji C21 Bródno ruszyła Maria. Jej zadaniem było wykonanie tunelu prawego – dla pociągów z centrum na Bródno. W zeszłym tygodniu tarcza
dotarła do komory demontażowej przy torach odstawczych stacji C18 Trocka, tym samym kończąc pracę.
Wykonawca, firma Gulermak, przerzucił obsługę do drugiej tarczy – Anny – drążącej równoległy, lewy tunel – dla pociągów z Bródna do centrum. Tarcza ruszyła ze stacji C21 Bródno w połowie czerwca, a w ostatnim czasie była poddawana pracom serwisowym na stacji C19 Zacisze. Maszyna wykonała dwa odcinki tunelowe, wydrążywszy 2223 m z 2878 m tunelu.
Jak informuje Metro Warszawskie, maszyna ruszyła właśnie ze stacji Zacisze w kierunku Trockiej, rozpoczynając drążenie ostatniego odcinka. Do pokonania ma ok. 650 m, co zajmie około miesiąca. Po przebiciu się przez tarczę do komory demontażowej przy torach odstawczych zakończy się drążenie tuneli na odcinku wschodnim-północnym II linii metra – oba tunele od budowanej stacji końcowej C21 Bródno do obecnej stacji końcowej C19 Trocka będą już wydrążone. Następnie obie tarcze zostaną wydobyte i przewiezione do magazynu na Marywilską.
Jednocześnie rozpoczęły się już pierwsze prace związane z wyposażeniem tuneli pomiędzy stacjami Bródno i Kondratowicza. W pierwszej kolejności powstanie bankiet, czyli "podłoga" tunelu, na której będą układane warstwy wibroizolacyjne i torowisko.
Na samych stacjach trwają prace instalacyjne. Jak informuje Metro, prawie gotowy jest już peron stacji Kondratowicza, a na poziomie -1 trwają intensywne prace wykończeniowe. Wykonawca rozpoczął też montaż pierwszych instalacji, m.in. wentylacyjnej i elektrycznej. Na zewnątrz stacji widać zadaszenia wyjść, wylewane są też pierwsze pochylnie schodów. Podobnie jest na stacji Bródno, jednak z uwagi na gabaryty równolegle do prac wykończeniowych prowadzone są roboty przy płycie dennej torów odstawczych za stacją. Duże zmiany można też zaobserwować na stacji Zacisze, gdzie wykonawca zasypał już prawie cały korpus stacji.
Na odcinku wschodnim-północnym, liczącym ok. 3,9-kilometrowym odcinku znajdą się trzy stacje: C19 Zacisze, pod ul. Figara w pobliżu skrzyżowania z ul. Codzienną, C20 Kondratowicza przy skrzyżowaniu Malborskiej i Kondratowicza oraz C21 Bródno po wschodniej stronie skrzyżowania Kondratowicza i Rembielińskiej. Za ostatnią stacją przewidziano wielką komorę z 11 torami odstawczymi i do zawracania. Prace na tym odcinku
najpewniej zakończą się w wakacje 2022 r.