Partnerzy serwisu:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!
Przestrzeń

Metro na Bródno: Lastryko, żyletki i barwne grafiki Młodożeńca

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2022-04-24 09:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Metro na Bródno: Lastryko, żyletki i barwne grafiki Młodożeńca
fot. WU
Metro na Bródno: Lastryko, żyletki i barwne grafiki Młodożeńca
Metro na Bródno: Lastryko, żyletki i barwne grafiki Młodożeńca
Metro na Bródno: Lastryko, żyletki i barwne grafiki Młodożeńca
Metro na Bródno: Lastryko, żyletki i barwne grafiki Młodożeńca
Metro na Bródno: Lastryko, żyletki i barwne grafiki Młodożeńca
Metro na Bródno: Lastryko, żyletki i barwne grafiki Młodożeńca
Metro na Bródno: Lastryko, żyletki i barwne grafiki Młodożeńca
Metro na Bródno: Lastryko, żyletki i barwne grafiki Młodożeńca
Metro na Bródno: Lastryko, żyletki i barwne grafiki Młodożeńca
Metro na Bródno: Lastryko, żyletki i barwne grafiki Młodożeńca
Metro na Bródno: Lastryko, żyletki i barwne grafiki Młodożeńca
Metro na Bródno: Lastryko, żyletki i barwne grafiki Młodożeńca
Metro na Bródno: Lastryko, żyletki i barwne grafiki Młodożeńca
Metro na Bródno: Lastryko, żyletki i barwne grafiki Młodożeńca
Metro na Bródno: Lastryko, żyletki i barwne grafiki Młodożeńca
Metro na Bródno: Lastryko, żyletki i barwne grafiki Młodożeńca
Metro na Bródno: Lastryko, żyletki i barwne grafiki Młodożeńca
Metro na Bródno: Lastryko, żyletki i barwne grafiki Młodożeńca
Metro na Bródno: Lastryko, żyletki i barwne grafiki Młodożeńca
Metro na Bródno: Lastryko, żyletki i barwne grafiki Młodożeńca
Metro na Bródno: Lastryko, żyletki i barwne grafiki Młodożeńca
Na odcinku wschodnim-północnym II linii metra na Bródno trwają prace wykończeniowe. Trzy nowe przystanki będą miały zuniformizowany wystrój w tonacji biało-szarej – wyróżnikiem będą barwne grafiki Piotra Młodożeńca na ścianach zatorowych. Zaawansowanie robót widać zwłaszcza na stacji Kondratowicza.

Za wystrój nowych przystanków – Zacisze, Kondratowicza i Bródno – odpowiada firma ILF – to jej autorstwa są projekty działających już trzech stacji na wcześniejszym odcinku (Szwedzka, Targówek Mieszkaniowy i Trocka). Wykończenie utrzymane jest więc w duchu minimalizmu i w biało-szarych barwach, choć zastosowane rozwiązania i materiały różnią się.

Na posadzkach położone są płyty granitowe. Ściany zdobią zaś białe płytki lastryko. Sufity podwieszane na antresoli mają formę rusztu z kratek – widać więc instalacje położone bezpośrednio na stropie. Na peronach zastosowano zaś typowe stropy w postaci żyletek – przypominających nieco rozwiązania z ursynowskich stacji metra bądź dworców Śródmieście i Centralnego.

Na ścianach zatorowych montowane są panele z barwnymi grafikami autorstwa Piotra Młodożeńca. Na pozór abstrakcyjne wzory – na stacji Kondratowicza przypominające tygrysie pasy z kolorem żółtym, pomarańczowym i czerwonym – są artystycznym odzwierciedleniem i zniekształceniem panoram okolic budowanych przystanków. Na Bródnie królować będzie fiolet i granat, a na Zaciszu – zieleń.

Na stacji Kondratowicza znajduje się dziewięć wejść, które prowadzą na dwie oddzielne antresole, połączone przejściem technicznym. Większość wyposażona będzie w schody ruchome i windy. Z głowicy po wschodniej stronie stacji wyprowadzony został korytarz w stronę skrzyżowania z ul. Św. Wincentego – w kierunku przyszłych przystanków tramwajowych dla trasy na Zieloną Białołękę. Wyjątkową cechą tunelu są dwa ruchome chodniki – to rozwiązanie zastosowane w warszawskim metrze po raz pierwszy. Jeden będzie miał 50 m, a drugi 36 m długości – ich szerokość wynosi 1 m.

Odcinek północno-wschodni II linii metra liczy ok. 3,9 km długości. Powstają tu trzy stacje: C19 Zacisze pod ul. Figara w pobliżu skrzyżowania z ul. Codzienną, C20 Kondratowicza przy skrzyżowaniu ulicy Malborskiej i Kondratowicza oraz C21 Bródno przy skrzyżowaniu ulicy Kondratowicza i Rembielińskiej. Za ostatnią stacją powstaje również komora torów odstawczych, która będzie służyła do zawracania i postoju pociągów, składająca się z 11 równoległych torów.

Prace wykonuje – zgodnie z umową zawartą we wrześniu 2018 r. – konsorcjum firm Gulermak i Astaldi za 1,398 mln zł. Zgodnie z zapowiedziami odcinek ten ma być gotowy i otwarty we wrześniu.

Wycieczkę na stacji Kondratowicza zorganizowali Koło Miłośników Metra i Zrobotyzowani.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5