Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Metro jedzie na Bemowo. Dwie nowe stacje otwarte

Dalej Wstecz
Data publikacji:
30-06-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Gotowy jest najkrótszy, zachodni odcinek II linii metra – od stacji Księcia Janusza do stacji Bemowo. Po jego otwarciu II linia wydłuża się do 15 km i 15 stacji. Pierwszy pociąg zabrał pasażerów po godz. 16. Do ostatniej chwili nie było wiadomo, czy uda się jednak otworzyć nowe stacje.

– To dziewiąta dzielnica, do której dociera metro. Szacujemy, że z dwóch nowych stacji w ciągu roku skorzysta ponad 40 mln pasażerów. Pasażerowie z Trockiej na Bemowo dojadą w 30 min. – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy. – Uzyskaliśmy z UE ponad 7 mld zł na II linię metra. Ubolewam, że KPO nie znalazły się pieniądze na metro. Ale walczymy o to, by były środki na dokończenie budowy II linii i budowę III linii – mówił Trzaskowski.

– Dziękuję za zaproszenie, by zobaczyć w praktyce wykorzystanie środków z funduszu spójności. Środki te wyraz naszej wzajemnej solidarności – pochodzą one od wszystkich Europejczyków. Podpisałam w imieniu KE właśnie porozumienie z polskim rządem na przekazanie Polsce 76 mld euro do 2027 r. na dalszy rozwój całego kraju. Metro to przykład dobrego wykorzystania środków – poprawia jakość życia i zmniejsza zanieczyszczenie powietrze. Warunkiem dla wydatkowania środków jest szeroki dialog społeczny. To przedmiot rozmów z rządem. Projekty nie mogą dyskryminować ludzi – mówiła Elisa Ferreira, unijna komisarz odpowiedzialna za politykę regionalną.

Dzisiejszy start stacji do końca nie był jednak pewny, gdyż jeszcze ok. godz. 15:30, gdy ruszała konferencja prasowa, służby wojewody nie podpisały jeszcze wszystkich pozwoleń. – Wszyscy jesteśmy w dużym napięciu, czy otwieramy dziś metro, czy nie. Nie przetniemy tego dylematu wcale. Traktujmy na razie stację Bemowo jako obiekt, który nie ma pozwolenia na użytkowanie, dlatego zaprosimy państwa do zwiedzania w kaskach i kamizelkach. Stacja Ulrychów ma już pozwolenie na użytkowanie. Gratulowałam już prezesowi Metra, Jerzemu Lejkowi, zorganizowania imprezy, na której do końca nie wiadomo, co się wydarzy – zaczęła Monika Beuth-Lutyk, rzeczniczka Ratusza. Po pół godziny, po  wystąpieniu unijnej komisarz, wpłynęła jednak pozytywna wiadomość.  – Jak w dobrym filmie, synchron idealny, okazało się minutę temu, że mamy wszystkie pieczątki i pozwolenia – i będziemy mogli otworzyć stację – poinformował Trzaskowski. O godz. 16.24 pociąg numer 63 jako pierwszy ruszył na trasę z Bemowa w kierunku Trockiej.

Na styku Woli i Bemowa powstał najkrótszy odcinek II linii o długości ok. 2,1 km. Składa się on z dwóch stacji: C5 Ulrychów, położonej w ciągu ul. Górczewskiej w rejonie Wola Parku i C4 Bemowo, zlokalizowanej pod Górczewską, po wschodniej stronie skrzyżowania z ul. Powstańców Śląskich. Za tą ostatnią stacją, po zachodniej stronie skrzyżowania, znajduje się komora torów odstawczych. II linia – z tym odcinkiem – liczy teraz 15,2 km długości i składa się z 15 stacji. Czas przejazdu całej trasy – od stacji C4 Bemowo do stacji C18 Trocka – założono na 27 minut. 

Za wystrój przystanków odpowiada architekt Andrzej Chołdzyński z Metroprojektem. Znajdziemy więc tutaj kilka charakterystycznych elementów, jak np. elementy wystroju ułożone w fale, korten, tynki akustyczne w formie baranka czy kamienne mozaiki przy schodach. Dwa nowe przystabki są podobne w wystroju – z drobnymi różnicami. Posadzki są wykładane granitem, natomiast przy schodach znajdą się kolorowe mozaiki. Na ścianach zatorowych kładzione są panele z perforowanej blachy, które układają się w ostro zakończone fale. Na stacji C4 Bemowo wykonane są one z kortenu, czyli materiału, który z czasem przybierze charakterystyczną rdzawą barwę. Na stacji C5 Ulrychów stosowana jest zaś blacha miedziana, która już teraz ma zielonkawy odcień. Różnice są też w wykończeniu sufitów. W obu przypadkach stosowane są kwadratowe kasetony. Na Bemowie blaszane elementy układane są skośnie, natomiast na Ulrychowie kasetony z laminatu wiszą równolegle względem toru. W obu przypadkach mają one czekoladowy odcień. Na antresolach z kolei zastosowano klinkierowe okładziny ścienne.

Wykonawcą tej inwestycji jest konsorcjum firm Gülermak i Astaldi, z którą Metro Warszawskie podpisało umowę w listopadzie 2018 r. Jego wartość to 959,3 mln zł. Zgodnie z kontraktem roboty powinny potrwać 36 miesięcy i zakończyć się w listopadzie 2021 r. Z powodu pandemii wykonawca wystąpił jednak o aktualizację harmonogramu – termin zmieniono na lipiec 2022 r.

Co dalej z II linią? W dzielnicy Targówek trwa budowa odcinka wschodniego-północnego z trzema stacjami – C19 Zacisze, C20 Kondratowicza i C21 Bródno. Roboty powinny zakończyć się w sierpniu, a otwarcie zapowiadane jest na wrzesień. Do realizacji pozostaje jeszcze ostatni odcinek zachodni – z trzema stacjami C3 Lazurowa, C2 Chrzanów i C1 Karolin oraz stacji techniczno-postojowej. Kontrakt na ich realizację – w formule projektuj i buduj – podpisano jeszcze w 2018 r., ale inwestycja nie weszła jeszcze w fazę realizacji. Dopiero niedawno miasto uzyskało pierwsze pozwolenie na budowę – dla stacji C1 Karolin. Wykonawca liczy, że uda się wszystkie dokumenty uzyskać do przełomu III i IV kwartału tego roku. Do rozwiązania pozostaje jeszcze kwestia pokrycia rosnącej różnicy w kosztach. Jeśli prace wystartowałyby w tym roku, to odcinek mógłby zostać zrealizowany najwcześniej do końca 2025 r. Wówczas cała II linia metra będzie liczyć 23,1 km, a pasażerowie korzystać będą z 21 stacji.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Właściciel betoniarni ma dobrowolnie przekazać grunty pod metro

Przestrzeń

Właściciel betoniarni ma dobrowolnie przekazać grunty pod metro

Witold Urbanowicz 04 września 2023

Metro na Karolin. Kolejne zmiany na Górczewskiej i Połczyńskiej

Przestrzeń

Metro na Karolin: Budowa znów przyspiesza

Przestrzeń

Metro na Karolin: Budowa znów przyspiesza

Witold Urbanowicz 21 czerwca 2023

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Właściciel betoniarni ma dobrowolnie przekazać grunty pod metro

Przestrzeń

Właściciel betoniarni ma dobrowolnie przekazać grunty pod metro

Witold Urbanowicz 04 września 2023

Metro na Karolin. Kolejne zmiany na Górczewskiej i Połczyńskiej

Przestrzeń

Metro na Karolin: Budowa znów przyspiesza

Przestrzeń

Metro na Karolin: Budowa znów przyspiesza

Witold Urbanowicz 21 czerwca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5