Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Metro na Bemowo. Wracają Chińczycy z odwołaniem i pytaniem do Trybunału Sprawiedliwości UE

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2018-10-09 11:36
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Metro na Bemowo. Wracają Chińczycy z odwołaniem i pytaniem do Trybunału Sprawiedliwości UE
fot. MJ
Komplikuje się sytuacja dalszej rozbudowy metra. Chińska firma Sinohydro, która ubiegała się o budowę ostatniego, zachodniego odcinka II linii metra na Bemowie, powołuje się na nowe okoliczności i składa – po terminach – odwołanie w sprawie wyboru oferty konsorcjum Astaldi i Gulermak jako najkorzystniejszej. Wykonawca domaga się wystąpienia do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej o interpretację unijnych przepisów.

Przedmiotem zamówienia, o który toczy się spór, jest projekt i budowa ostatniego, zachodniego odcinka II linii metra – od stacji C4 Powstańców Śląskich do stacji C1 Połczyńska wraz ze Stacją Techniczno-Postojową na Morach. Na 3,92-kilometrowym odcinku przewidziano trzy nowe stacje. Więcej o założeniach inwestycji – w tym wystroju – piszemy tutaj. W postępowaniu wpłynęły dwie oferty. Metro Warszawskie rozstrzygnęło przetarg w czerwcu, wybierając ofertę złożoną przez konsorcjum firm Astaldi i Gulermak za 1,623 mld zł brutto. Konieczne były jednak zmiany w budżecie miasta, gdyż obie oferty o ponad 400 mln zł przekraczały zaplanowaną kwotę.

Od wyniku odwołała się chińska firma. Sinohydro domagało się wykluczenia oferty złożonej przez zwycięskie konsorcjum firm Astaldi i Gulermak. Chińczycy argumentowali, że włoska i turecka firma zawarły niedozwolone antykonkurencyjne porozumienie. W lipcu Krajowa Izba Odwoławcza oddaliła odwołanie. W sierpniu minął termin na zaskarżenie tej decyzji do sądu okręgowego. Sinohydro z tej drogi nie skorzystało.

Ratusz szykował się do podpisania umowy z wykonawcą tego ostatniego odcinka. Termin ustalono na październik, ale w międzyczasie pojawiły się wątpliwości o sytuację Astaldi, jednego z konsorcjantów, który zszedł z dwóch kontraktów kolejowych w Polsce. Metro Warszawskie wezwało firmę do złożenia dodatkowych wyjaśnień, jeżeli chodzi o sytuację finansową konsorcjum.

Teraz pojawiła się kolejna przeszkoda. Niespodziewanie odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej złożyła teraz... chińska firma Sinohydro. Wykonawca wystąpił z wnioskiem o… skierowanie do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej pytania prejudycjalnego dotyczącego wykładni przepisów prawa unijnego. Odwołujący powołuje się tutaj na art. 267 Traktatu o funkcjonowaniu UE. Zgodnie z jednym z artykułów instytucje zamawiające mogą wykluczyć lub zostać zobowiązane przez państwa członkowskie do wykluczenia z udziału w postępowaniu wykonawcy, który „zbankrutował lub prowadzone jest wobec niego postępowanie upadłościowe lub likwidacyjne, jego aktywami zarządza likwidator lub sąd, zawarł układ z wierzycielami, jego działalność gospodarcza jest zawieszona albo znajduje się on w innej tego rodzaju sytuacji wynikającej z podobnej procedury przewidzianej w krajowych przepisach ustawowych i wykonawczych”.

Chińczycy pytają się o to, jak należy rozumieć znajdujące się dyrektywie ws. zamówień publicznych sformułowania „zbankrutował”, „prowadzone jest wobec niego postępowanie upadłościowe” czy „jego aktywami zarządza sąd”. Sinohydro w interpretacjach odnosi się do sytuacji Astaldi i wszczęcia przez włoski sąd procedury ochrony przed wierzycielami na podstawie włoskiego prawa upadłościowego.

Ponadto Sinohydro domaga się unieważnienia wyboru oferty konsorcjum Astaldi i Gulermak jako najkorzystniejszej, wykluczenia konsorcjum z postępowania, a także uznania, że konsorcjum uchyla się od zawarcia umowy. Odwołujący domaga się powtórzenia czynności badania i oceny ofert.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Gulermak: Budowa metra w Warszawie niezagrożona. Mimo problemów Astaldi

Prawo & Finanse

Gulermak: Budowa metra w Warszawie niezagrożona. Mimo problemów Astaldi

Witold Urbanowicz 02 października 2018

Niektóre stacje II linii zmienią nazwy

Przestrzeń

Niektóre stacje II linii zmienią nazwy

Witold Urbanowicz 28 września 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS