Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Metro: Możliwe odłożenie budowy końcówki II linii na Karolin

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2022-04-01 17:00
Ostatnia modyfikacja:
2022-08-09 01:00
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Metro: Możliwe odłożenie budowy końcówki II linii na Karolin
fot. WU
Ostatni, zachodni odcinek II linii metra – między stacją Bemowo a Karolinem – utknął w fazie przygotowań. Wciąż nie ma pozwoleń, a koszty cały czas rosną. Władze miasta, jak podaje Gazeta Stołeczna, liczą na pozyskanie dodatkowych środków unijnych – bez nich budowa tego odcinka może zostać odłożona.

W listopadzie 2018 r. Metro Warszawskie podpisało z konsorcjum firm Gulermak i Astaldi umowę na projekt i budowę ostatniego, zachodniego odcinka II linii metra. Inwestycja, w ramach której mają powstać stacje C3 Lazurowa, C2 Chrzanów, C1 Karolin oraz stacja techniczno-postojową, na razie utknęła w fazie przygotowań.

Pierwszym problemem są ciągnące się procedury. Pod koniec 2020 r. wykonawca złożył wnioski o wydanie pozwoleń na budowę dla poszczególnych obiektów.  Wojewoda mazowiecki żadnych decyzji do dzisiaj nie wydał – budowniczowie musieli złożyć nowy raport środowiskowy, nie zakończył się jeszcze proces jego opiniowania. Urzędnicy stołeczni twierdzą jednak, że instytucje centralne i służby wojewody działają opieszale. Niedawno przedstawiciele Metra ostrożnie zakładali, że w momencie wydania pierwszych pozwoleń przed tegorocznymi wakacjami budowa odcinka skończyłaby się w 2025 r.

Kolejny istotny problem to koszty. Ofertę wykonawca przygotował jeszcze w 2017 r. Od tamtej pory znacząco zmieniła się sytuacja na rynku – wpierw ceny rosły w wyniku pandemii, a teraz w związku z wojną na terenie Ukrainy. Jeszcze w zeszłym roku wykonawca sugerował, że nie będzie mu się opłacało rozpoczynać prac bez wyrównania kosztów. Później Metro wybrało doradcę, którego zadaniem jest ocena roszczeń finansowych wykonawcy.

Choć strony – Metro i budowniczowie – rozmawiają, to porozumienia wciąż nie ma. Wyzwaniem jest znalezienie i zabezpieczenie dodatkowych środków, tym bardziej, że odcinek ten w całości jest finansowany z budżetu miasta – bez wsparcia unijnego. – Dokończenie II linii metra nie jest takie proste, bo UE musiałaby zatwierdzić ten projekt jako kolejowy – mówił Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy, pytany niedawno przez Jarosława Osowskiego, dziennikarza Gazety Stołecznej. Włodarz stolicy zapewnił zarazem, że będzie prowadzić rozmowy z Komisją Europejską. Informator z ratusza, na którego powołuje się Wyborcza, mówi, że szanse na fundusze są jednak iluzoryczne.

– Liczę na odblokowanie funduszy unijnych i wparcie finansowe rządu na metro, z którego korzystają przecież nie tylko warszawiacy. Jeśli tego nie będzie, możliwe jest odłożenie budowy ostatniego odcinka – wskazywał redaktorowi Osowskiemu prezydent Trzaskowski. Wówczas najpewniej kontrakt zostałby zakończony po etapie uzyskania pozwoleń.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Metro na Bródno: Ruszają jazdy testowe

Przestrzeń

Metro na Bródno: Ruszają jazdy testowe

Witold Urbanowicz 03 sierpnia 2022

Metro na Bródno: Wjechał skrajnik, pierwsze odbiory

Przestrzeń

Metro na Bródno: Wjechał skrajnik, pierwsze odbiory

Witold Urbanowicz 02 sierpnia 2022

Pozostałe z wątku:

Metro na Bródno: Ruszają jazdy testowe

Przestrzeń

Metro na Bródno: Ruszają jazdy testowe

Witold Urbanowicz 03 sierpnia 2022

Metro na Bródno: Wjechał skrajnik, pierwsze odbiory

Przestrzeń

Metro na Bródno: Wjechał skrajnik, pierwsze odbiory

Witold Urbanowicz 02 sierpnia 2022

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5