Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Metro: Założenia dla stacji Plac Konstytucji i Muranów [rysunki]

Dalej Wstecz
Data publikacji:
21-05-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Metro: Założenia dla stacji Plac Konstytucji i Muranów [rysunki]
mat. MWStacja A12 Plac Konstytucji
Metro Warszawskie rozpisało przetargi na budowę dwóch dodatkowych stacji na istniejącej I linii metra – Muranowa i Placu Konstytucji. Założono realizację obiektów dwukondygnacyjnych, z peronami wyspowymi, z dwoma rzędami słupów. Prace miałyby być prowadzone metodą stropową przy maksymalnym utrzymaniu ruchu pod ziemią i na powierzchni.

Metro Warszawskie opublikowało już informacje dotyczące przetargu na projekty budowlane stacji A12 Plac Konstytucji (między Politechniką a Centrum) oraz A16 Muranów (między Ratuszem a Dworcem Gdańskim). Do zadań wykonawców będzie należało także uzyskanie decyzji środowiskowych, wykonanie analizy wpływu budowy i stacji na otoczenie, uzyskanie decyzji lokalizacyjnej, decyzji o pozwoleniu na budowę oraz pełnienie nadzoru autoskiego. Na sporządzenie projektu i wszelkie formalności przeznaczono do 24 miesięcy, natomiast nadzór autorski nad realizacją prac ma być pełniony do końca 2026 r.

Metro wymaga, by projekt zakładał utrzymanie możliwości prowadzenia przejazdów eksploatacyjnych na I linii oraz utrzymanie przejezdności ciągów komunikacji zbiorowej i indywidualnej. Spółka dołączyła specyfikację techniczną, którą sporządziła firma Epstein w oparciu o umowę z 2005 r.

Stacja Plac Konstytucji

W przypadku Placu Konstytucji zaplanowano dwukondygnacyjną stację o długości 190 m. Powstać miałby peron wyspowy, z dwoma rzędami słupów, dzielącymi halę peronową na trzy nawy. Założono, że południowa część stacji A12 Plac Konstytucji, wraz z wyjściami na obie strony ulicy, znajdzie się w rejonie placu Konstytucji, pod skrzyżowaniem ul. Marszałkowskiej z ul. Piękną i Koszykową, natomiast głowica północna, wraz z wyjściami na obie strony ulicy, powstanie pod skrzyżowaniem ul. Marszałkowskiej z ul. Wilczą. W północnej części stacji zrealizowany zostanie kanał wentylacyjny łączący projektowaną stację z istniejącą czerpnio-wyrzutnią szlakową adaptowaną na wentylatornię stacyjną.


mat. MW


Rzut poziomu -1, mat. MW


Rzut poziomu -2, mat. MW


Przekrój,  mat. MW

Jak czytamy w dokumentacji, stacja miałaby być realizowana metodą stropową, przy założeniu jak najszybszego odtworzenia istniejącego układu komunikacyjnego. Wskazano metodę budowy zachowującą w maksymalnym stopniu istniejące tunele szlakowe. W pierwszej kolejności miałyby zostać wykonane ściany szczelinowe i strop. W następnej powstałyby odcinki stropów pośrednich. Kolejny etap zakładałby rozebranie tubingów i połączenie jednego z tuneli z wykonanym fragmentem części peronowej (przy zachowaniu przejazdu w drugim z tuneli). Po zakończeniu tych prac roboty ruch zostałby wznowiony w tym tunelu, a roboty przeniosłyby na drugą stronę stacji, do drugiego tunelu.

Jako oddzielne zamierzenie przewidziano możliwość rozbudowy stacji. W drugim etapie mogłoby powstać przejście podziemne w głowicy południowej, z dwoma wyjściami na pl. Konstytucji i z możliwością połączenia z kolejną linią metra (na poziomie antresoli) i parkingiem podziemnym.

Stacja Muranów

Korpus stacji Muranów liczyłby ok. 172 m długości. Południowa część stacji wraz z wyjściami na obie strony Andersa jest zlokalizowana ok. 55 m na północ od skrzyżowania ze Świętojerską i Anielewicza. Głowica północna z wyjściami na obie strony ulicy byłaby zlokalizowana mniej więcej w połowie odcinka między ulicami Stawki a Świętojerską i Anielewicza. Założono peron wyspowy, pomiędzy torami szlakowymi, z dwoma rzędami słupów nośnych, dzielących część peronową na trzy nawy. W centralnej części stacji, po jej wschodniej stronie znajdują się wentylatornia i czerpnio-wyrzutnia szlakowa, które po adaptacji i połączeniu z korpusem stacji pełnić będą funkcję wentylatorni i czerpnio-wyrzutni stacyjnej.


mat. MW


Rzut poziomu -1, mat. MW


Rzut poziomu -2, mat. MW


Przekrój, mat. MW

Również w tym przypadku założono metodę stropową, z wykorzystaniem w maksymalnym stopniu istniejących tuneli szlakowych. Pozwoli to na ograniczenie utrudnień i zachowanie ruchu tramwajowego. Prace byłyby prowadzone etapami, podobnie jak na Placu Konstytucji.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Warszawa. Koniec drążenia tuneli M2

Przestrzeń

Warszawa. Koniec drążenia tuneli M2

Redakcja/inf. pras. 22 maja 2025

Oznakowanie dotykowe na kolejnych stacjach metra

Komunikacja

Oznakowanie dotykowe na kolejnych stacjach metra

ZTM Warszawa 29 kwietnia 2025

 Nowe umowy na koncie RAFAMET S.A.

Komunikacja

Nowe umowy na koncie RAFAMET S.A.

RAFAMET S.A. 11 kwietnia 2025

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Warszawa. Koniec drążenia tuneli M2

Przestrzeń

Warszawa. Koniec drążenia tuneli M2

Redakcja/inf. pras. 22 maja 2025

Oznakowanie dotykowe na kolejnych stacjach metra

Komunikacja

Oznakowanie dotykowe na kolejnych stacjach metra

ZTM Warszawa 29 kwietnia 2025

 Nowe umowy na koncie RAFAMET S.A.

Komunikacja

Nowe umowy na koncie RAFAMET S.A.

RAFAMET S.A. 11 kwietnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij