Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Metro: Założenia dla stacji Plac Konstytucji i Muranów [rysunki]

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2019-05-21 13:43
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Metro: Założenia dla stacji Plac Konstytucji i Muranów [rysunki]
mat. MWStacja A12 Plac Konstytucji
Metro Warszawskie rozpisało przetargi na budowę dwóch dodatkowych stacji na istniejącej I linii metra – Muranowa i Placu Konstytucji. Założono realizację obiektów dwukondygnacyjnych, z peronami wyspowymi, z dwoma rzędami słupów. Prace miałyby być prowadzone metodą stropową przy maksymalnym utrzymaniu ruchu pod ziemią i na powierzchni.

Metro Warszawskie opublikowało już informacje dotyczące przetargu na projekty budowlane stacji A12 Plac Konstytucji (między Politechniką a Centrum) oraz A16 Muranów (między Ratuszem a Dworcem Gdańskim). Do zadań wykonawców będzie należało także uzyskanie decyzji środowiskowych, wykonanie analizy wpływu budowy i stacji na otoczenie, uzyskanie decyzji lokalizacyjnej, decyzji o pozwoleniu na budowę oraz pełnienie nadzoru autoskiego. Na sporządzenie projektu i wszelkie formalności przeznaczono do 24 miesięcy, natomiast nadzór autorski nad realizacją prac ma być pełniony do końca 2026 r.

Metro wymaga, by projekt zakładał utrzymanie możliwości prowadzenia przejazdów eksploatacyjnych na I linii oraz utrzymanie przejezdności ciągów komunikacji zbiorowej i indywidualnej. Spółka dołączyła specyfikację techniczną, którą sporządziła firma Epstein w oparciu o umowę z 2005 r.

Stacja Plac Konstytucji

W przypadku Placu Konstytucji zaplanowano dwukondygnacyjną stację o długości 190 m. Powstać miałby peron wyspowy, z dwoma rzędami słupów, dzielącymi halę peronową na trzy nawy. Założono, że południowa część stacji A12 Plac Konstytucji, wraz z wyjściami na obie strony ulicy, znajdzie się w rejonie placu Konstytucji, pod skrzyżowaniem ul. Marszałkowskiej z ul. Piękną i Koszykową, natomiast głowica północna, wraz z wyjściami na obie strony ulicy, powstanie pod skrzyżowaniem ul. Marszałkowskiej z ul. Wilczą. W północnej części stacji zrealizowany zostanie kanał wentylacyjny łączący projektowaną stację z istniejącą czerpnio-wyrzutnią szlakową adaptowaną na wentylatornię stacyjną.


mat. MW


Rzut poziomu -1, mat. MW


Rzut poziomu -2, mat. MW


Przekrój,  mat. MW

Jak czytamy w dokumentacji, stacja miałaby być realizowana metodą stropową, przy założeniu jak najszybszego odtworzenia istniejącego układu komunikacyjnego. Wskazano metodę budowy zachowującą w maksymalnym stopniu istniejące tunele szlakowe. W pierwszej kolejności miałyby zostać wykonane ściany szczelinowe i strop. W następnej powstałyby odcinki stropów pośrednich. Kolejny etap zakładałby rozebranie tubingów i połączenie jednego z tuneli z wykonanym fragmentem części peronowej (przy zachowaniu przejazdu w drugim z tuneli). Po zakończeniu tych prac roboty ruch zostałby wznowiony w tym tunelu, a roboty przeniosłyby na drugą stronę stacji, do drugiego tunelu.

Jako oddzielne zamierzenie przewidziano możliwość rozbudowy stacji. W drugim etapie mogłoby powstać przejście podziemne w głowicy południowej, z dwoma wyjściami na pl. Konstytucji i z możliwością połączenia z kolejną linią metra (na poziomie antresoli) i parkingiem podziemnym.

Stacja Muranów

Korpus stacji Muranów liczyłby ok. 172 m długości. Południowa część stacji wraz z wyjściami na obie strony Andersa jest zlokalizowana ok. 55 m na północ od skrzyżowania ze Świętojerską i Anielewicza. Głowica północna z wyjściami na obie strony ulicy byłaby zlokalizowana mniej więcej w połowie odcinka między ulicami Stawki a Świętojerską i Anielewicza. Założono peron wyspowy, pomiędzy torami szlakowymi, z dwoma rzędami słupów nośnych, dzielących część peronową na trzy nawy. W centralnej części stacji, po jej wschodniej stronie znajdują się wentylatornia i czerpnio-wyrzutnia szlakowa, które po adaptacji i połączeniu z korpusem stacji pełnić będą funkcję wentylatorni i czerpnio-wyrzutni stacyjnej.


mat. MW


Rzut poziomu -1, mat. MW


Rzut poziomu -2, mat. MW


Przekrój, mat. MW

Również w tym przypadku założono metodę stropową, z wykorzystaniem w maksymalnym stopniu istniejących tuneli szlakowych. Pozwoli to na ograniczenie utrudnień i zachowanie ruchu tramwajowego. Prace byłyby prowadzone etapami, podobnie jak na Placu Konstytucji.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5