W czeskich zakładach Škody trwa produkcja składów dla warszawskiego metra. Władze stolicy zaprezentowały właśnie wygląd wnętrza. Pierwszy skład spodziewany jest do końca roku.
W styczniu zeszłego roku Metro Warszawskie
podpisało umowę ze Škodą Transportation ma dostawę 37 nowych, jednoprzestrzennych składów metra, złożonych z sześciu wagonów. Kontrakt przewiduje 222 wagony, w tym 74 z kabiną maszynisty i 148 wagonów pośrednich. Jego wartość to 1,308 mld zł netto. Przewidziano też opcję na dostawy kolejnych ośmiu składów.
Producent dostarczy sześciowagonowe składy o łącznej długości 118,2 m, zbudowane z aluminiowych pudeł. Ich produkcja sukcesywnie postępuje w zakładach w Ostrawie i Pilźnie. Do tej pory przeprowadzono odbiory m.in.: pudeł surowych, pudeł pomalowanych, przekładni napędowej, silnika trakcyjnego, sprzęgów, zestawów kołowych, ramy wózka. Natomiast w najbliższym czasie zaplanowane zostały odbiory pierwszych sztuk podzespołów: okładzin wyłożenia wnętrza, siedzeń, odbieraka prądu. Odebranych zostało w sumie dziewięć pomalowanych pudeł wagonów.
Teraz, jak informują władze stolicy, rozpoczyna się wyposażanie wnętrza wagonu. Przy tej okazji po raz pierwszy zaprezentowano jak będzie wyglądać przestrzeń pasażerska wewnątrz składu – na razie na wizualizacjach. – Produkcja nowych pociągów metra Skoda „Varsovia” weszła w kolejny etap – wyposażenie wnętrza. Będzie przestrzennie i funkcjonalne: ekrany informacyjne, 230 miejsc siedzących, udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami. A to wszystko jest możliwe dzięki dofinansowaniu z Unii Europejskiej – poinformował Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.
mat. UM WarszawaKażdy skład pomieści ok. 1500 pasażerów. Tradycyjnie w pociągu siedzenia będą zlokalizowane bokiem do kierunku jazdy. W każdym rzędzie, pomiędzy drzwiami, przewidziano po sześć siedzeń. W sumie w wagonach czołowych znajdują się 33 miejsca siedzące, a w pozostałych – po 41. Powierzchnia dla pasażerów stojących to 181,4 m2. Przewidziano też kilka miejsc stojących ze spocznikiami (oparciami). Zaplanowano też wielofunkcyjną przestrzeń dla wózków dziecięcych, rowerów oraz osób podróżujących z dużym bagażem. Znajdzie się też przestrzeń, z oparciem i pasami bezpieczeństwa, dla osób na wózku dla niepełnosprawnych. Przewidziano monitoring, w każdym składzie znajdzie się też 46 ekranów informacji pasażerskiej.
Zgodnie z umową pierwszy pociąg powinien zostać dostarczony w ciągu 20 miesięcy od zawarcia kontraktu. Jak informuje miasto, pierwszy z 37 pociągów ma przyjechać do Warszawy "pod koniec roku". Składy będą wykorzystywane do obsługi wydłużanej II linii metra, a docelowo także do zastąpienia składów rosyjskich na I linii.
mat. UM Warszawa
mat. UM Warszawa
mat. UM Warszawa