Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Metro przekonuje: III linia uwzględnia obwodnicę, ale dobrze byłoby ją przeprojektować

Dalej Wstecz
Data publikacji:
16-04-2021
Ostatnia modyfikacja:
26-11-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Metro przekonuje: III linia uwzględnia obwodnicę, ale dobrze byłoby ją przeprojektować
mat. Metro Warszawskie
Nie milkną dyskusje związane z określonym przez miasto przebiegiem III linii metra, której I odcinek meandruje na Pradze Południe. Pojawiają się pytania m.in. o kolizję z planowanym od dawna tunelem obwodnicy śródmiejskiej. Metro przekonuje, że autorzy studium nie zapomnieli o uwarunkowaniach i kwestia tunelu była brana pod uwagę przy usytuowaniu stacji i wyjść. Pomimo tego spółka proponuje całkowitą zmianę założeń inwestycji drogowej i większe zagłębienie obwodnicy – tak, by droga przechodziła nie nad, a pod stacją metra.

Niedawno władze miasta zaprezentowały nowy przebieg III linii metra. Szybko przesunięto środki na dalsze badania i przygotowania. Dopiero po czasie opublikowano studium techniczne, które miało potwierdzić zasadność narzuconego wariantu przebiegu. Wszystkich pytań jednak opracowanie nie rozwiało.

Jeden z tematów dyskusji dotyczy kolizji z planowanym tunelem obwodnicy śródmiejskiej w osi północ-południe, który zaplanowano pod rondem Wiatraczna. Prostopadle do tunelu zaproponowano stację metra. Metro Warszawskie, w odpowiedziach na pytania, podkreśla, że autorzy studium „nie zapomnieli o uwarunkowaniach związanych budową tej stacji”. Tunel drogowy, łączący al. Stanów Zjednoczonych i ul. Wiatraczna oraz powiązane z nim zmiany w zagospodarowaniu powierzchni terenu „stanowią kluczowe uwarunkowania sytuacyjno-wysokościowe ulokowania stacji, korytarzy podziemnych oraz wyjść na powierzchnię i wind”.

Jak jednocześnie podkreślono, część wyjść stoi w kolizji z istniejącymi jezdniami i torowiskiem tramwajowym, które z kolei – jak twierdzi Metro Warszawskie – są w kolizji z planowanym zagospodarowaniem tunelu obwodnicy. „W związku z tym konieczna i niezbędna jest jednoczesna realizacja obydwu projektów, tj. najpierw leżącej niżej stacji metra, a następnie leżącego wyżej tunelu. Zagospodarowanie powierzchni terenu powinno zostać ujednolicone w ramach obu projektów” – przekonuje spółka i proponuje przeniesie „całości tego zakresu drogowego” (a także wydatków z tym związanych) do opracowania obwodnicy śródmiejskiej.

Metro Warszawskie sugeruje także rozważanie większego zagłębienia tunelu drogowego i poprowadzenia obiektu nie nad, a pod tunelami metra. W takim wariancie tunel obwodnicy musiałby znaleźć się na poziomie -3 – pod poziomem antresoli i przejść podziemnych (-1), a także hali peronowej (-2). Spółka przekonuje, że w ten sposób można by wypłycić stację metra, uprościć układ przejść podziemnych i jednocześnie „skrócić czas podróży w pionie”.

Jednocześnie też – o czym Metro nie wspomina – większe zagłębienie tunelu drogowego, który zapewne musiałby być dłuższy i mieć dłuższe rampy zjazdowe oraz wyposażony w dodatkowe zabezpieczenia i rozwiązania techniczne, a także przeniesienie całego zagospodarowania terenu do opracowania drogowego pozwoliłoby na przerzucenie sporych kosztów do inwestycji drogowej. „Rozwiązania projektowe stacji Rondo Wiatraczna zostaną uszczegółowione na dalszym etapie prac przedprojektowych i projektowych” – przekonuje Metro.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Prezes Metra: Żądania ws. raportu środowiskowego dla III linii ponadmiarowe

Prawo & Finanse

Prezes Metra: Żądania ws. raportu środowiskowego dla III linii ponadmiarowe

Witold Urbanowicz 10 listopada 2022

III linia metra. Stacje tam, gdzie łatwiej budować, problem z napełnieniami

Przestrzeń

III linia metra. Problem z raportem środowiskowym. Metro protestuje

Przestrzeń

Metro unieważnia przetarg na raport środowiskowy dla III linii

Przestrzeń

Trzy oferty na raport środowiskowy dla III linii metra

Przestrzeń

Trzy oferty na raport środowiskowy dla III linii metra

Witold Urbanowicz 07 września 2022

III linia metra. Warszawa ogłasza ważny przetarg

Przestrzeń

Zobacz również:

Prezes Metra: Żądania ws. raportu środowiskowego dla III linii ponadmiarowe

Prawo & Finanse

Prezes Metra: Żądania ws. raportu środowiskowego dla III linii ponadmiarowe

Witold Urbanowicz 10 listopada 2022

III linia metra. Stacje tam, gdzie łatwiej budować, problem z napełnieniami

Przestrzeń

III linia metra. Problem z raportem środowiskowym. Metro protestuje

Przestrzeń

Metro unieważnia przetarg na raport środowiskowy dla III linii

Przestrzeń

Trzy oferty na raport środowiskowy dla III linii metra

Przestrzeń

Trzy oferty na raport środowiskowy dla III linii metra

Witold Urbanowicz 07 września 2022

III linia metra. Warszawa ogłasza ważny przetarg

Przestrzeń

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5