W tym roku zwiększy się liczba monitorów systemu informacji pasażerskiej na wybranych stacjach I linii metra. Metro Warszawskie nie wspomina jednak na razie o Świętokrzyskiej, gdzie pasażerowie narzekają na dosyć ubogą informację. Podczas projektowania i budowy łącznika przesiadkowego nie pomyślano o montażu ekranów informujących o czasie pozostającym do przyjazdu pociągu na I linii. Ogólna liczba ekranów informacji pasażerskiej na peronie I linii nawet… zmniejszyła się w wyniku realizacji centralnego odcinka II linii metra.
Od kilku lat pasażerowie warszawskiego metra korzystają z dobrodziejstw monitorów systemu informacji pasażerskiej, pokazujących czas do przyjazdu najbliższych pociągów. Wcześniej jedynym źródłem informacji o możliwym czasie oczekiwania były częstotliwościowy rozkład oraz stopery odliczające czas… od odjazdu poprzedniego składu.
Ekrany trzeba dosztukowaćStarsze stacje są dosyć ubogie w ekrany – na peronach zamontowano tylko po trzy monitory na kierunek, co przy 120 metrach długości takiego peronu może nastręczać problemów z widocznością prezentowanych informacji. Nie ma też ekranów na antresolach, przy bramkach biletowych, na co narzekają posiadacze biletów czasowych.
Większa liczba ekranów występuje tylko na nowszych przystankach – na północ od Placu Wilsona oraz II linii – czyli przeważnie tam, gdzie system elektronicznej informacji pasażerskiej został pomyślany jako integralna część projektu stacji. Jak dotąd ekrany uzupełniono jedynie na Politechnice – zostały zamontowane na antresolach, a dodatkowo te na peronie wymieniono na większe.
Będą dodatkowe ekranyNiedługo jednak sytuacja powinna poprawić się. – Plany na ten rok przewidują kontynuację montażu monitorów na antresolach stacji od A8 Wierzbno do A10 Pole Mokotowskie i na A13 Centrum – mówi Anna Bartoń, rzecznik prasowy Metra Warszawskiego.
Również mieszkańcy zgłaszają postulaty odnośnie do innych stacji w ramach budżetu obywatelskiego. – W ramach projektów partycypacyjnych ZTM przedstawił projekty montażu dodatkowych wyświetlaczy na stacji A15 Ratusz Arsenał i A18 Plac Wilsona wraz z wyświetlaczami informującymi o czasach odjazdu komunikacji naziemnej (na peronie) – mówi Bartoń. Pojawił się też projekt dotyczący stacji A20 Słodowiec.
Co ze Świętokrzyską?Najgorsza sytuacja panuje na Świętokrzyskiej, która z racji otwarcia centralnego odcinka II linii metra, zaczęła pełnić bardzo ważną rolę. Z łącznika pomiędzy liniami
korzysta dziennie nawet 50 tys. osób. Projektanci nie pomyśleli jednak o pasażerach przechodzących z II linii na I linię. W korytarzu znajdują się bowiem aż cztery ekrany o odjazdach pociągów na II linii (po dwa na kierunek) i żaden dla I linii. – Konfiguracja monitorów systemu informacji pasażerskiej w łączniku została zrealizowana zgodnie z projektem przy realizacji odcinka centralnego – informuje Anna Bartoń.
Paradoksalnie liczba ekranów na peronach I linii… zmniejszyła się. Na czas budowy II linii metra zdemontowano bowiem ekran z przodu peronu w kierunku Kabat. Ten, po zakończeniu budowy, jednak nie wrócił. Najbliższe ekrany informacyjne znajdują się w połowie peronu i są zupełnie niewidoczne dla osób idących od strony łącznika. Być może, gdyby pasażerowie mieli informację o czasie oczekiwania na następny pociąg, nie szturmowaliby i nie opóźnialiby składów akurat stojących na stacji. Metro Warszawskie nie odpowiada na pytania, czy jest rozważane uzupełnienie ekranów na Świętokrzyskiej i kiedy mogłoby to nastąpić.