Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Mercedes z umowami na 150 autobusów w Polsce. Miejsce obok Solarisa?

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2018-06-04 13:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Mercedes z umowami na 150 autobusów w Polsce. Miejsce obok Solarisa?
fot. Mercedes
Niedawno Evobus, dystrybutor Mercedesa w Polsce podpisał trzy umowy na dostawę w sumie 150 autobusów miejskich do Białegostoku, Krakowa i Gdańska. To już więcej pojazdów, niż Mercedes dostarczył do polskich miast w całym ubiegłym roku.

Do Krakowa trafi w sumie 86 autobusów. To 56 klasycznych Citaro i 30 Citaro w wersji hybrydowej. Wszystkie pojazdy będą miały długość 12 metrów. Dostawy mają ruszyć już we wrześniu. Do Gdańska trafi 46 autobusów marki Citaro różnych długości, ale najwięcej – 26 – przegubowych. Mają tam trafić do wiosny przyszłego roku. Z kolei Białystok do końca roku wzbogaci się o 15 przegubowych i 3 zwykłe autobusy od Mercedesa.

W sumie 150 pojazdów to więcej autobusów miejskich niż Mercedes dostarczył w Polsce w całym 2017 r. Wtedy były to 144 sztuki, co przełożyło się na kilkunastoprocentowy udział w rynku i drugie miejsce wśród dostawców za Solarisem, który w tym czasie dostarczył 442 autobusy (trzeci w tym zestawieniu MAN – 72).

Tyle tylko, że Solaris znalazł się w specyficznej sytuacji. Trudno ją nazwać „kłopotami”, bo to raczej kłopoty bogactwa, ale jednak mające swoje konsekwencje. Polska firma ma ograniczone moce produkcyjne, jest w stanie zbudować ok. 1,5 tys. autobusów w ciągu roku. Jej przedstawiciele tłumaczą, że moce przerobowe na obecny i w dużej części na przyszły rok ma już zagospodarowane. W efekcie nie startuje we wszystkich przetargach, w dodatku już od kilku lat większa część produkcji z Bolechowa idzie na eksport. Konieczność rozbudowy firmy to też jeden z powodów trwającego właśnie procesu poszukiwania inwestora, a może i sprzedaży podpoznańskiej firmy.

W efekcie Mercedes ma łatwiej. We wszystkich wyżej wymienionych przetargach na autobusy o standardowym napędzie oferta Evobusa była jedyną. W przypadku krakowskich hybryd niemiecki producent starł się z Solarisem, ale wygrał i to mimo nieco wyższej ceny zaproponowanej za pojazdy.

Mercedes zaczyna więc wykorzystywać przewagę nad Solarisem, która polega na tym, że żadne zamówienie nie jest dla niego za duże. W styczniu np. dostarczył do Warszawy 80 autobusów z zeszłorocznego zamówienia na 80 autobusów marki Conecto. Również w tym przetargu nie rywalizował z Solarisem (jedyną konkurencyjną ofertę złożył MAN). Niemiecki producent ma możliwości nieporównywalne z żadnym polskim. Niedawno zyskał kontrakt na dostawę do 950 autobusów dla przewoźnika w Berlinie.

W połowie roku wygląda więc na to, że najbliższe roczne podsumowanie sprzedaży autobusów miejskich w Polsce, które przez ostatnie lata wyglądały podobnie – połowa rynku dla Solarisa, reszta dla innych – może wyglądać inaczej. Dla producenta z Bolechowa, który operuje w skali kontynentu a nie kraju nie musi być to duży kłopot. Większym może być uruchomienie, przez pozostałych producentów, masowej produkcji elektrobusów. To ta nisza była przez ostatnie lata domeną Solarisa.



VII Kongres Kolejowy


Już od siedmiu lat przewoźnicy, organizatorzy transportu zbiorowego, politycy, producenci rozwiązań, a także naukowcy i eksperci spotykają się na Kongresie Transportu Publicznego, który organizowany jest przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR i portal TransportPubliczny.pl. W tym roku spotykamy się w Warszawie w dniach 11-12 października w znanych naszym stałym uczestnikom wnętrzach Centrum Nauki Kopernik.

Zapraszamy do zapoznania się z programem i rejestracji udziału na stronie www.kongrestransportupublicznego.pl

Udział w Kongresie jest bezpłatny po rejestracji na stronie i otrzymaniu akredytacji.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS