Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

MegaWarszawa. Komunikacja według PiS

Dalej Wstecz
Data publikacji:
03-02-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
MegaWarszawa. Komunikacja według PiS
fot. Adrian Grycuk, lic. CC 3.0 Polska / własne
W czwartek na konferencji prasowej w Sejmie poseł Jacek Sasin, firmujący projekt pięciokrotnego powiększenia Warszawy przekonywał, że to dobre rozwiązanie, również komunikacyjnie. – Wszystkie umowy na lokalne komunikacje miejskie zostaną po prostu przejęte przez ZTM i będą funkcjonować, aż do momentu gdy zacznie działać jednolita komunikacja – tłumaczył.

„Czy ta jednolita komunikacja będzie darmowa, tak jak pan obiecywał w 2014 r., gdy startował pan w wyborach na prezydenta Warszawy?” zapytała posła Sasina jedna z dziennikarek na konferencji. „Pani redaktor, nie jestem prezydentem, więc nie mogę realizować obietnic, które bym zrealizował, gdybym tym prezydentem został” – odparł przedstawiciel wnioskodawców, który choć prezydentem nie został, właśnie projektuje nowy podział terytorialny Warszawy i okolic.

Będzie wspólnie i jednolicie

Sasin opowiedział o złożonym w Sejmie w poniedziałek projekcie zakładającym pięciokrotne powiększenie Warszawy przez włączenie w ramy jednego powiatu 32 okolicznych gmin. Pięciokrotne terytorialnie, bo ludność Warszawy wzrosłaby z obecnego 1,7 mln do ok. 2,5 mln, Pomysł spowodował duży sprzeciw władz Warszawy i władz okolicznych gmin. Poseł PiS przekonuje jednak, że będzie miał duży pozytywny wpływ zwłaszcza na rozwój komunikacji publicznej w aglomeracji, bo zlikwiduje istniejące dziś bariery.

– To co zostanie przeniesione z poziomu gmin, na poziom metropolii, to komunikacja publiczna – tłumaczył. – Od wielu lat toczy się debata o tym jak zorganizować jeden system komunikacji publicznej dla Warszawy i okolicznych gmin. To jest kilkaset tysięcy osób, które codziennie dojeżdżają do pracy czy szkoły. To się do tej pory nie udawało. Pamiętamy gorszące spory o wspólny bilet, wielu mieszkańców musiało wykupywać dwa, trzy bilety by skutecznie dojechać do centrum Warszawy – wyliczał.

– Będziemy mieli jeden wspólny bilet metropolitalny – zapewniał. – Wszystko będzie organizował Zarząd Transportu Miejskiego na poziomie metropolitalnym, a nie, tak jak dzisiaj, każda gmina sobie. W okresie przejściowym, od momentu wejścia w życie tej ustawy, wszystkie umowy na te lokalne komunikacje zostaną po prostu przejęte przez ZTM i będą funkcjonować, aż do momentu gdy zacznie działać jednolita komunikacja. Nie ma więc niebezpieczeństwa, że mieszkańcy podwarszawskich gmin zostaną pozbawieni środka transportu – obiecywał, choć nie wyjaśnił w jaki sposób ma się odbyć wspomniane przejęcie i zorganizowanie jednolitej komunikacji. Sasin nie wspomniał też, że już dziś warszawski ZTM, na podstawie dwustronnych umów z gminami, obsługuje wiele linii podmiejskich, na których – podobnie jak w wyjeżdżających poza granicę Warszawy pociągach SKM i Kolei Mazowieckich obowiązuje jeden wspólny bilet, co jest rozwiązaniem niespotykanym na taką skalę w innych miastach Polski.

Sasin podał też przykład obecnej niemocy w rozwoju transportu publicznego, która zostanie przezwyciężona w MegaWarszawie. – Znam projekt tramwaju, który miałby połączyć Warszawę z jedną z podwarszawskich gmin, który nawet w poprzedniej kadencji PO dostał nagrodę ministra gospodarki, a nie może zostać zrealizowany, bo Warszawa i ta gmina nie mogą się porozumieć – powiedział. Chodziło mu najpewniej o tramwaj do Ząbek. Projekt utknął, bo dla Ząbek jest za drogi, a Warszawa nie może inwestować poza swoimi granicami.

Skąd pieniądze?

Poseł PiS odpowiedział też na zarzut braku źródeł finansowania MegaWarszawy w złożonym projekcie ustawy. Odpowiedział, że kwestie techniczne, w tym finansowanie znajdą się w projekcie… drugiej ustawy. Oba projekty mają być procedowane w Sejmie razem, ale na razie tego drugiego nikt nie widział.

Sasin tłumaczył, że finansowanie MegaWarszawy, która będzie stanowiła jeden powiat, wynika z ogólnych przepisów dotyczących samorządu (10,25 proc. wpływów z podatków PIT i 1,40 proc. podatku CIT zbieranego na danym obszarze) oraz dodatkowo nowa metropolia zyska jeszcze 2 proc. z podatku PIT.

Innymi słowy, według pomysłu PiS, wspólna komunikacja miejska o jednolitym standardzie ma zostać sfinansowana w większości z tych samych pieniędzy, które dziś na całym tym obszarze są przeznaczane na transport. Dodatkowe 2 proc. z PiT przekłada się, jak poinformowała kilka godzin późnej prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz–Waltz, na dodatkowe 120 mln zł, co w skali budżety transportowego dzisiejszej Warszawy (2,7 mld zł rocznie) wydaje się sumą niewielką.

Sasin przyznał też, że nie widzi potrzeby organizowania referendów w sprawie proponowanych zmian, bo „…ustawa nie zmienia niczego w codziennym funkcjonowaniu samorządów względem mieszkańców”.

Wielka Warszawa. Co to oznacza dla komunikacji?
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

MegaWarszawa odłożona na półkę. PIS wycofuje projekt

Przestrzeń

MegaWarszawa odłożona na półkę. PIS wycofuje projekt

Jakub Dybalski 28 kwietnia 2017

Do MegaWarszawy trafiły Leszno i Żabia Wola

Przestrzeń

Do MegaWarszawy trafiły Leszno i Żabia Wola

Jakub Dybalski 28 marca 2017

Legionowo. W referendum stanowcze „nie” włączeniu do Warszawy

Prawo & Finanse

Dlaczego w Warszawie nie będzie referendum, a w Legionowie będzie?

Prawo & Finanse

Warszawa. Sasin chce rozmawiać o metropolii. Ale z kim?

Przestrzeń

MegaWarszawa. PiS-owi nie podoba się referendum w stolicy

Prawo & Finanse

Zobacz również:

MegaWarszawa odłożona na półkę. PIS wycofuje projekt

Przestrzeń

MegaWarszawa odłożona na półkę. PIS wycofuje projekt

Jakub Dybalski 28 kwietnia 2017

Do MegaWarszawy trafiły Leszno i Żabia Wola

Przestrzeń

Do MegaWarszawy trafiły Leszno i Żabia Wola

Jakub Dybalski 28 marca 2017

Legionowo. W referendum stanowcze „nie” włączeniu do Warszawy

Prawo & Finanse

Dlaczego w Warszawie nie będzie referendum, a w Legionowie będzie?

Prawo & Finanse

Warszawa. Sasin chce rozmawiać o metropolii. Ale z kim?

Przestrzeń

MegaWarszawa. PiS-owi nie podoba się referendum w stolicy

Prawo & Finanse

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5