Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

"Megametro" we Wrocławiu?

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Madrjas

Data publikacji:
2013-04-22 11:20
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

"Megametro" we Wrocławiu?
Vorwerk, wikimedia.com FDL GNU
- Celem jest Wrocław, w którym ludzie nie muszą korzystać z samochodów. Zamiast metra budujmy więc Megametro. Przykład? Zintegrujmy komunikację na Dworcu Głównym PKP, zbliżając przystanki tramwajowe do peronów kolei, by ułatwić przesiadki pasażerom - mówi "Gazecie Wyborczej" dr Maciej Kruszyna, specjalista od transportu i infrastruktury transportowej.

- Zmiany zachodzące w XXI wieku - m.in. deglomeracja (zmniejszenie zagęszczenia ludności w miastach i przeprowadzka do otaczających miejscowości), zmiany profilu codziennych aktywności, starzenie się społeczeństw, rozwój pracy na odległość - czynią jednak koncepcję tradycyjnego, liniowego metra zaściankową i zachowawczą - informuje w "Gazecie Wyborczej" Kruszyna.

Specjalista od transportu przedstawia odmienną koncepcję transportu miejskiego. - Renomowane czasopismo naukowe "Journal of Transport Geography" opublikowało w 2011 r. cykl artykułów pod hasłem "Alternative travel futures". Według jednego z autorów wdrożenie opcji pod nazwą "przyszłość zorientowana na środki transportu publicznego" zaowocuje następującymi udziałami w podróżach w 2030 r.: pieszo - 37 proc., rowerem - 23 proc., transportem publicznym - 35 proc., samochodem - 5 proc - przedstawia dane Kruszyna. - Z badań wrocławskich (2010/2011) wynika natomiast: pieszo - 19 proc., rowerem - 4 proc., transportem publicznym - 35 proc., samochodem - 42 proc. W jakim kierunku zmierzamy? - dodaje.

Zdaniem Kruszyny, korzyści z wdrożenia zmian zorientowanych na transport publiczny to atrakcyjniejsze przestrzenie miejskie, mniejsze zanieczyszczenie środowiska, niższe koszty funkcjonowania systemu, poprawa dostępności komunikacyjnej, promocja zdrowszych form podróżowania, bardziej humanitarne otoczenie.

- Systemem podróży miejskich wykorzystującym środki przemieszczania się dostępne i możliwe do wdrożenia w bliskiej perspektywie czasowej oraz narzędzia do zarządzania przemieszczaniem się, optymalizacji czasu i kosztu podróży oraz informacji o systemie jest Megametro (nazwa to moja autorska propozycja) - wyjaśnia w "Gazecie Wyborczej" Kruszyna. - Ma ono zapewnić wszystkim mieszkańcom zbliżone standardy podróży, niezależnie od jej źródła, celu i czasu wykonywania, tak aby niekonieczne było użycie prywatnego samochodu. W zależności od motywacji, liczby podróżnych, pory doby dobierane będą najstosowniejsze formy przemieszczania się - dodaje.

Zdaniem Kruszyny, idea Megametra wymaga prac badawczych oraz studialnych "celem jej uszczegółowienia, wkomponowania w nią nowoczesnych rozwiązań - istniejących i rozważanych, wskazania kierunków i harmonogramu prac".

-Nazwa " Megametro" jest prawdopodobnie oryginalnym wkładem w terminologię systemów transportowych. Słowo "metro" jest atrakcyjne i budzi pozytywne skojarzenia, a przecież jego źródłosłów - "metropolitan" - dotyczył nowoczesnego rozwiązania miejskich problemów podróżowania. Stąd proponowana tu nazwa dobrze charakteryzuje sedno omawianej idei. Nie rozmawiajmy o metrze ani nawet o kilometrze. Niech celem innowacyjnego projektu będzie Megametro - wyjaśnia w "Gazecie Wyborczej" Kruszyna.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Komunikacyjni mistrzowie internetu, czyli ToLubiąKobiety

Komunikacja

Komunikacyjni mistrzowie internetu, czyli ToLubiąKobiety

Kasper Fiszer 28 sierpnia 2014

Jak polskie miasta marzą o metrze

Przestrzeń

Jak polskie miasta marzą o metrze

Justyna Urbaniak 06 marca 2014

Po 79 latach powstał kolejny plan budowy wrocławskiego metra

Przestrzeń

Po 79 latach powstał kolejny plan budowy wrocławskiego metra

Jakub Madrjas 10 kwietnia 2013

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5