Cztery autobusy Citea SLF-120 Electric trafią na mediolańskie lotnisko Malpensa. To efekt przetargu na obsługę lotniska wygranego przez Arriva Italia i kooperantów.
Autobusy mają wozić pasażerów między parkingiem, terminalami pasażerskimi a terminalem cargo. Choć to nie VDL startował w przetargu, a wybór autobusów jest efektem współpracy holenderskiego producenta i Arrivy, to jego przedstawiciele podkreślają, że będą to pierwsze elektryczne Citee we Włoszech.
– Chcemy udowodnić we Włoszech, że jesteśmy partnerem godnym zaufania nie tylko jeśli chodzi o dostawę pojazdów, ale też infrastruktury do ładowania – mówi Alex de Jong, jeden z dyrektorów VDL.
12-metrowe autobusy będą bowiem działały w trudnych warunkach. Mają być wykorzystywane przez całą dobę. Wyposażono je w stosunkowo niewielki pakiet baterii o pojemności 85 kWh. System ładowania dostarczy inna holenderska firma Heliox. Będą ładowane szybkimi ładowarkami o mocy 300 kW, a także wolnymi o mocy 30/60 kW.
VDL podkreśla, że ma duże doświadczenie w transporcie lotniskowym. Citee jeżdżą na Schiphol w Amsterdamie, a w tym roku osiem przegubowych autobusów SFLA-181 trafi na lotnisko w Oslo. Z kolei autokary VDL Futura są używane na trasach dojazdowych do lotnisk w Dubaju czy Reykjaviku.
Holenderski producent podkreśla, że korzystne pokazanie się na lotnisku może przełożyć się na zamówienia w samym mieście. Mediolan planuje bowiem do 2030 r. całkowicie przestawić transport autobusowy na prąd.
Warto podkreślić, że w zeszłym roku
gigantyczny przetarg ramowy na dostawę do 250 autobusów elektrycznych do Mediolanu wygrał Solaris. Pierwsze 40 pojazdów ma tam trafić w połowie roku. Zresztą akurat w Mediolanie Solaris jest obecny od dawna. Dostarczył tam już 140 autobusów z czego 25 elektrycznych.