Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Mazowieckie samorządy oskarżają Orlen o zawyżanie cen paliw

Dalej Wstecz
Data publikacji:
03-01-2023
Ostatnia modyfikacja:
31-01-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Mazowieckie samorządy oskarżają Orlen o zawyżanie cen paliw
fot. WU
Kolejne samorządy skarżą się na praktyki monopolistyczne firmy Orlen Paliwa i zapowiadają wnioski do UOKiK-u. – 31 grudnia odbył się cud nad dystrybutorami. Odsłonił to, jak byliśmy oszukiwani. Monopolista przyznał, że zawyżał marże na paliwo w hurcie – mówi Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy.

Do końca roku obowiązywała tarcza antyinflacyjna na paliwo – VAT był obniżony. Nowy rok nie przyniósł jednak żadnej podwyżki cen, co skłania samorządowców do wniosku, że w ostatnich miesiącach rachunki były zawyżone. – 31 grudnia odbył się cud nad dystrybutorami. Odsłonił skalę tego, jak byliśmy oszukiwani przez kilka ostatnich miesięcy. Kluczowa spółka, która ma monopol na hurtową dystrybucję paliw, przyznała, że zawyżała marże na paliwo w hurcie. Będziemy występować do UOKiK z wnioskiem o sprawdzenie, czy Orlen Paliwo nie nadużywa pozycji monopolistycznej poprzez dyktowanie wysokich cen – mówi Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy.

Jak wylicza, na koniec stycznia 2021 r. cena ropy na giełdzie wynosiła 85 dolarów, a na stacjach benzynowych płacono mniej niż 6 zł za litr. Obecnie cena na giełdzie utrzymuje się na podobnym poziomie, a przy dystrybutorach cena wynosi ok. 7,5 zł. Z tego różnica kursowa dolara do złotówki wyniosła mniej niż 10%. W przypadku miejskich spółek MPWiK i MPO droższe paliwo oznaczało dodatkowy wydatek ok. 600 tys. zł w ostatnich trzech miesiącach.

– Chcemy wyraźnie powiedzieć, że każde miasto w Polsce przepłaciło za paliwo w wyniku polityki Orlenu. Sytuacja związana z wojną została cynicznie wykorzystana – mówi Krzysztof Kosiński, prezydent Ciechanowa. Jak wylicza, w ostatnim kwartale miasto zapłaciło o 52 tys. zł więcej, niż gdyby Orlen „nie manipulował cenami paliw”. – Zostaliśmy ograbieni i oszukani. Orlen wykorzystał monopolistyczną pozycję na ceny paliw – były one niewspółmiernie wyższe. Do tego Orlen mógł naruszyć przepisy tarczy antyinflacyjnej. Orlen faktycznie nie obniżył cen – mówi Kosiński.

Płock wyliczył nadmiarową kwotę za ostatni kwartał na 477 tys. zł – i ok. 1 mln zł na cały rok. – Rekompensata na komunikację miejską za zeszły rok wyniosła ok. 32 mln zł – to i tak o 5,5 mln zł więcej niż w 2021 r. – mówi Andrzej Nowakowski, prezydent Płocka.

Podobnie wygląda sytuacja w Radomiu. – Jako spółka samorządowa dwukrotnie oglądamy każdą złotówkę przed wydaniem. Wygląda na to, że w ostatnim kwartale straciliśmy ok. 350 tys. zł. Warto pamiętać, że połowa taboru jest na olej napędowy – pozostałe autobusy są na gaz i prąd, które też bardzo wzrosły – mówi Piotr Szprendałowicz, dyrektor ds. ekonomicznych MPK Radom.

Warszawa nie ma jeszcze wyliczeń dla miejskiego przewoźnika. – MZA ma inny, bezpieczny kontrakt. Liczymy stawki – mówi wiceprezydent Olszewski. Jednocześnie zapewnia, że miasto nie przewiduje podwyżek cen biletów.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5