Samorząd województwa mazowieckiego otworzył oferty w przetargu na obsługę systemu dziesięciu autobusowych linii dowożących do kolei. Połączenia nie są obsługiwane od około miesiąca i nie jest pewne, kiedy uda się je wznowić. Urząd marszałkowski proponuje podróżnym przesiadkę do autobusów komercyjnych lub gminnych.
W zeszłym miesiącu informowaliśmy na naszych łamach o zakończeniu funkcjonowania systemu dziesięciu autobusowych linii dowozowych obsługiwanych na zlecenie marszałka województwa mazowieckiego przez PKS Bodzentyn. Zostały one uruchomione na przełomie 2024 i 2025 r., a start ich obsługi miał być istotnym elementem walki z wykluczeniem transportowym. Władze regionu zapewniały wcześniej, że po etapie pilotażu zachowają połączenia, ale ostatecznie dotychczasowi pasażerowie zostali pozbawieni możliwości podróży.
Urząd marszałkowski analizował skutki przerwy w ruchu
Samorząd ogłosił przetarg na realizację przewozów w kolejnym roku, ale PKS Bodzentyn zaprzestał wykonywania kursów na długo przed rozstrzygnięciem postępowania. – Zakończenie obowiązujących w 2025 r. umów wynika z upływu ich terminu – tłumaczy Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego. Z przesłanego nam stanowiska wynika, że region zdawał sobie sprawę z tego, że wszystkie połączenia czasowo zostaną zawieszone.
– Analizowaliśmy potencjalne skutki społeczne i ekonomiczne przerwy w realizacji przewozów. Wyniki pokazują, że może to przejściowo utrudnić dostępność transportową niektórych miejscowości – przyznają służby prasowe marszałka. Stwierdzają jednocześnie, że w wielu przypadkach mieszkańcy mogą korzystać z alternatywnych wobec połączeń wojewódzkich autobusów uruchamianych przez powiaty, gminy lub przez samych przewoźników na zasadach komercyjnych.
Należy w tym miejscu przypomnieć, że u podstaw pierwszego zlecenia przewozów stała walka z wykluczeniem komunikacyjnym. Przed rokiem województwo samo zdiagnozowało więc obszary, na których dostępność transportu zbiorowego miała pozostawać niewystarczająca. Dla szeregu wsi i mniejszych miast linie marszałkowskie miały być nie uzupełnieniem istniejącej oferty, a najważniejszym oknem na świat.
Duże zainteresowanie przetargiem
Choć nie wiadomo wciąż dokładnie, kiedy połączenia uda się uruchomić ponownie, jest już pewne, że kształt oferty nie będzie odbiegać znacząco od tego zaproponowanego w roku 2025. UMWM ogłosił bowiem przetarg, który ma wyłonić nowych operatorów. – Odbywa się on na tych samych zasadach, co poprzednio. Linie zostały zachowane w dotychczasowej formule, trasy pozostają bez zmian. Wymagania dotyczące taboru są identyczne jak we wcześniejszym postępowaniu – usłyszeliśmy. Zmodyfikowana została zaś liczba kursów planowanych do uruchomienia na poszczególnych liniach.
16 grudnia UMWM otworzył oferty w postępowaniu. Chętnych do obsługi tras jest aż dwunastu. O zlecenie ubiegają się firmy Robert Opara Przewóz Osób, PTHU Dar-Bus, Auto Team, Bus Line, Przewóz Osób Usługi Transportowe Sławomir Dąbek, Sklep Medyczny Pamed, Andre Bis, Krzyś Bus, M-Trans, All Mit Automobile, Usługi Transportowe Zofia Wisińska, a także ponownie PKS Bodzentyn. Są to więc niemal wyłącznie podmioty działające na rynku transportowym w małej skali lub takie, dla których komunikacja zbiorowa nie stanowi fundamentu działalności gospodarczej.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.