Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Matysiak: Potrzebna jest tarcza antykryzysowa dla transportu publicznego

Dalej Wstecz
Data publikacji:
14-09-2022
Ostatnia modyfikacja:
03-02-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. Lewica / ProKolej

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Matysiak: Potrzebna jest tarcza antykryzysowa dla transportu publicznego
fot. pras.
Bez interwencji rządu kryzys energetyczny dobije transport publiczny w Polsce – alarmują posłanka Paulina Matysiak oraz eksperci organizacji pozarządowych: Iwona Budych, prezeska Stowarzyszenia Wykluczenie Transportowe oraz Jakub Majewski, prezes Fundacji Pro Kolej. Jak podkreślili podczas konferencji prasowej w Sejmie zagrożone są zarówno połączenia kolejowe, autobusowe między miastami czy wsiami, ale też transport zbiorowy w miastach.

Zjawisko wykluczenia transportowego w Polsce postępuje od lat i obejmuje coraz to nowe obszary, likwidowane są kolejne połączenia, ale szalejące ceny paliw oraz prądu mogą spowodować swoisty armagedon w komunikacji zbiorowej. Jak podaje GUS w 2020 roku na terenie całej Polski funkcjonowało zaledwie 480 tysięcy 435 kilometrów linii regularnej komunikacji autobusowej. W porównaniu do 2014 roku, kiedy było to aż 788 tysięcy 612 kilometrów regularnej linii autobusowej.

– Apelujemy o to, żeby jak najszybciej została wprowadzona tarcza dla transportu publicznego w naszym kraju. Wiemy, że takie działania mogą przynieść realne efekty obniżenie inflacji. Pokazał to przykład zza naszej zachodniej granicy. Prowadzone na kilka miesięcy bilet w Niemczech przyniósł takie obniżenie inflacji – mówiła podczas konferencji prasowej w Sejmie posłanka Paulina Matysiak. Jak podkreśliła kluczem do polepszenia sytuacji transportu zbiorowego jest usprawnienie działającego już Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych, z którego jednostki samorządu terytorialnego mogą pozyskiwać dotacje na utrzymanie linii autobusowych. – Trzy propozycje na zmiany, w tym Funduszu, dotyczą przede wszystkim kosztów – poinformowała.

Zdaniem posłanki Lewicy należy zwiększyć dotychczasową stawkę dopłaty za kilometr, która dziś wynosi zaledwie 3 zł. Drugą kwestią, jeżeli chodzi o Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych, to kwestia związana z określeniem minimalnej liczby autobusów, które powinny jeździć w danym momencie. W tej chwili można zawnioskować nawet o jedno połączenie, co wcale nie przeciwdziała wykluczeniu komunikacyjnemu. Trzy, Fundusz powinien zawierać z samorządami umowy wieloletnie.

Polityczka zwróciła również uwagę, iż komunikacja zbiorowa w miastach nie może korzystać ze wsparcia Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych pomimo tego, iż mierzy się z takimi samymi problemami jak linie autobusowe na terenach wiejskich. – Brak kierowców, rosnące ceny energii, rosnące ceny paliwa, rosnące koszty utrzymania. Tutaj potrzebne jest celowe działanie i środki z budżetu państwa. Nie może być tak, że te koszty przerzucane są na barki pasażerów, że rosną ceny biletów za komunikację miejską – oceniła Paulina Matysiak. Jak podkreśliła przekłada się to na mniejszą liczbę połączeń, z których mogą skorzystać pasażerowie.

Badania Stowarzyszenia Wykluczenie Transportowe, które jest prowadzone we wszystkich gminach w kraju pokazuje, iż zjawisko wykluczenia transportowego dotyka już ponad piętnaście i pół miliona Polek i Polaków. – Mimo rosnącego zainteresowania wśród jednostek samorządu terytorialnego funduszem rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, nie wypracowano skutecznego rozwiązania, aby zredukować wykluczenie transportowe. A przecież dostępność transportowa to nie tylko rozwój gospodarczy, ale również lepsze życie dla wszystkich – mówiła podczas spotkania z dziennikarzami Iwona Budych, prezeska Stowarzyszenia Wykluczenie Transportowe. – Najczęstszym problemem jest brak skomunikowania gmin ze stolicami powiatów i województw w okresie wakacyjnym. Kolejnym problemem w okresie wakacyjnym jest to, że w wielu gminach w całym kraju, kiedy to zawieszane są zajęcia ze względu na okres wakacyjny, nie funkcjonuje komunikacja, która ma charakter szkolny. Wówczas bardzo wiele gmin w naszym kraju zostaje odciętych od jakiegokolwiek transportu zbiorowego. W tym roku jest jeszcze gorzej. We wrześniu wydawałoby się, że sytuacja powróci do normalności, że te gminy w roku szkolnym otrzymają połączenia – wyliczała ekspertka.

Zdaniem Jakuba Majewskiego, prezesa Fundacji Pro Kolej ostatnim elementem dobrze funkcjonującego, dobrze funkcjonującego transportu publicznego w naszym kraju jest kolej. – Te wakacje udowodniły, że Polacy chcą jeździć tym środkiem transportu. Nawet przepełnione pociągi były na to dowodem – ocenił ekspert. Jak podkreślił Majewski podwyżki cen energii dotkną również kolej. - Bilety będą droższe i to nie będzie podwyżka o 20-30 procent, ale możemy się spodziewać podwyżek o połowę lub nawet podwojenia cen biletów – oświadczył. – Stanie się tak jeżeli nie pojawi się jakaś tarcza, jakiś instrument, który zniweluje te bardzo drastyczne podwyżki kosztów energii elektrycznej w Europie Zachodniej – dodał.

Bez wsparcia ze strony rządu zaprzepaszczone zostaną inwestycje, które przez lata były prowadzone przy wsparciu środków z Unii Europejskiej. - Duże pieniądze, które zaangażowaliśmy w nowy tabor, dworce kolejowe, linie kolejowe będą się marnować, bo po tych torach nic nie będzie jeździło. Więc rzeczywiście potrzebna jest tutaj bardzo pilna interwencja i środki, które stanowią taką tarczę, jeśli chodzi o energię trakcyjną dla całego transportu publicznego – stwierdził Jakub Majewski.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Ponad 400 polskich miast nie ma dostępu do kolei

Komunikacja

Ponad 400 polskich miast nie ma dostępu do kolei

Jakub Rösler 12 stycznia 2023

Tak wygląda wykluczenie

Komunikacja

Tak wygląda wykluczenie

Paweł Rydzyński 03 listopada 2022

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Ponad 400 polskich miast nie ma dostępu do kolei

Komunikacja

Ponad 400 polskich miast nie ma dostępu do kolei

Jakub Rösler 12 stycznia 2023

Tak wygląda wykluczenie

Komunikacja

Tak wygląda wykluczenie

Paweł Rydzyński 03 listopada 2022

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5