Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Mateusz Morawiecki: Koniec z piractwem drogowym

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2019-10-29 15:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Mateusz Morawiecki: Koniec z piractwem drogowym
fot. Jakub Dybalski
Dziewięć dni po wypadku na warszawskiej ulicy Sokratesa głos w sprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego zabrał premier Mateusz Morawiecki. We wpisie na facebooku (oznaczonym emotikonką „poruszony”) zapowiada kompleksowy plan poprawy bezpieczeństwa na drogach, choć konkretnych rozwiązań nie wskazuje.

Chodzi o śmiertelne potrącenie, do którego doszło w ubiegłą niedzielę na przejściu dla pieszych przy ulicy Sokratesa na warszawskich Bielanach. Sprawca, według wstępnych oględzin, w środku dnia, przy doskonałej pogodzie, rozpędził się do 130 km/h i nie był w stanie zahamować przed przejściem dla pieszych, choć inne samochody przepuszczały rodzinę z małym dzieckiem. Mężczyzna przechodzący po pasach zginął na miejscu.

Dzień później mieszkańcy Bielan zorganizowali tam demonstrację. Domagali się zmian infrastrukturalnych i prawnych. Kilka dni po wydarzeniu stołeczni urzędnicy zapowiedzieli przebudowę ulicy, a prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski przedstawił systemowe działania jakie na ten i kolejny rok zaplanowano w stolicy, podkreślając, że już wcześniejsze działania sprawiły, że statystycznie w Warszawie pieszych ofiar wypadków jest mniej niż w całej Polsce.

Trzaskowski jednocześnie zaznaczył, że Warszawa nie poradzi sobie bez pomocy rządu, od którego oczekuje zmian prawnych. Chodzi o powrotne umożliwienie zarządzania fotoradarami przez samorządy (pieniądze z mandatów trafiałyby na specjalny fundusz i przeznaczane by były na bezpieczeństwo na drogach), podwyższenie maksymalnej stawki mandatu za wykroczenie drogowe do połowy średniej pensji (czyli z obecnych 500 zł do ok. 2,5 tys. zł), a także przyznanie bezwzględnego pierwszeństwa pieszym wchodzącym na przejście.

W ubiegłym tygodniu Rafał Weber, wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za sprawy transportowe, przyznał w rozmowie z „Transportem Publicznym”, że jego zdaniem stawki mandatów powinny zostać wyraźnie podniesione (choć zaznaczył, że nie jest to kompetencja Ministerstwa Infrastruktury), ale po raz kolejny wypowiedział się przeciwko pierwszeństwu dla pieszych wchodzących na przejście.

„Statystyki dotyczące liczby kolizji na polskich drogach, a przede wszystkim ofiar tych wypadków budzą sprzeciw wszystkich Polaków. Potrzebne są zmiany w przepisach i poważna wynikająca z nich polityczna deklaracja: koniec z piractwem drogowym” – napisał we wtorek premier Morawiecki.



„Bezpieczeństwo naszych rodzin, a szczególnie dzieci w drodze do szkół oraz w miejscach, gdzie najczęściej przechodzą przez ulice wymaga naszej szczególnej troski i wprowadzenia pragmatycznych regulacji. Polska Policja powinna też otrzymać dodatkowe środki na odpowiedni sprzęt, by eliminować z ruchu drogowego tych, którzy stanowią zagrożenie dla życia i zdrowia innych ludzi. Kompleksowy plan radykalnej poprawy bezpieczeństwa na drogach będzie jednym z priorytetów rządu w nowej kadencji” – czytamy w komunikacie na facebooku.

Premier nie wyjaśnił jednak szczegółów zapowiedzianego planu. Nie odniósł się też to żadnych rozwiązań postulowanych nie tylko po ubiegłotygodniowym wypadku, ale też wcześniej.

Polska znajduje się bowiem na szarym końcu unijnych statystyk, jeśli chodzi o bezpieczeństwo na drogach i konkretniej, bezpieczeństwo pieszych. Odsetek ofiar wypadków jest u nas kilkakrotnie wyższy niż w krajach Europy Zachodniej. Choć w ostatnich dekadach liczba ofiar na drogach w Polsce spada, to akurat w dwóch ostatnich latach ten trend wyhamował.

W tym roku Instytut Transportu Samochodowego przygotował na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury raport o zachowaniu uczestników ruchu w pobliżu przejść dla pieszych. Wynika z niego, że w pobliżu przejść prędkość przekracza prawie 90 proc. kierowców. We wrześniu Najwyższa Izba Kontroli opublikowała raport, w którym wytknęła, że automatyczny nadzór nad ruchem drogowym zarządzany przez Generalny Inspektorat Transportu Drogowego (po odebraniu uprawnień samorządom) działa na tyle wadliwie, że połowa mandatów wystawionych i zweryfikowanych w ramach odcinkowych pomiarów prędkości przedawnia się, a wartość niepobranych mandatów z OPP i fotoradarów oszacował na 2,8 mld zł.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Trzaskowski: Chcemy fotoradarów, wyższych mandatów i pierwszeństwa pieszych

Prawo & Finanse

Trzaskowski: Chcemy fotoradarów, wyższych mandatów i pierwszeństwa pieszych

Jakub Dybalski 28 października 2019

Wizja Zero. Szwedzki sukces wystawiony na próbę

Przestrzeń

Wizja Zero. Szwedzki sukces wystawiony na próbę

Łukasz Malinowski 28 października 2019

W USA ginie o połowę więcej pieszych niż przed dekadą

Przestrzeń

W USA ginie o połowę więcej pieszych niż przed dekadą

Jakub Dybalski 27 października 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5