Partnerzy serwisu:
Mobilność

Maszyna twoim szefem? W Uberze tak jest

Dalej Wstecz
Data publikacji:
04-12-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Maszyna twoim szefem? W Uberze tak jest
fot. Alexander Torrenegra, lic. CC BY 2.0Uber
Uber, obecna także w Polsce firma quasitaksówkowa, przez mobilną aplikację łączy pracujących na własny rachunek kierowców i ich pasażerów. Tak chciałby to widzieć i tak się przedstawia sam Uber. Jednak badanie przeprowadzone przez Data&Society, nonprofitowy instytut badawczy z Nowego Jorku, wskazuje, że mechanizm jest nieco inny. Bardziej przypomina zbiór pracowników, którymi zarządza… komputerowy algorytm.

Jeśli zdarzyło wam się jechać Uberem, mniej więcej wiecie jak to działa. Zamawiacie samochód przez aplikację. Wyświetla wam się kto i jakim samochodem po was podjedzie. Płacicie bezgotówkowo, po kursie możecie ocenić kierowcę z którym jechaliście. Wygodne i tanie, m.in. dlatego, że Uber nie zatrudnia kierowców, tylko podpisuje z nimi umowy. Firma bardzo przestrzega, by nie nazywać jej taksówkową. Nie prowadzi przewozów, a jedynie zarządza aplikacją, która łączy niezależnych przewoźników z klientami.

Z punktu widzenia kierowców wygląda to nieco inaczej. Żywą osobę widzi on przeważnie tylko wtedy, gdy podpisuje umowę. Potem zadania otrzymuje również przez aplikację. W teorii loguje się do niej i jeździ wtedy, kiedy chce i to od niego zależy, ile zarobi. Naukowcy pod kierownictwem badaczki Alex Rosenblat z Data&Society postanowili jednak zbadać praktykę i wyszło im, że zamiast współpracy niezależnych przedsiębiorców relacja kierowca – Uber przypomina bardziej zarządzanie przez maszynę. Całość opisał serwis MIT Technology Review.

System: Daj paluszki pasażerowi!

Kierowcy otrzymują przez aplikację propozycję kursu do osoby, która jest w pobliżu i zamówiła podwózkę (system automatycznie wyszukuje będących najbliżej, zalogowanych kierowców). Mają 15 sekund na decyzję brać kurs czy nie. Podobnie jak średnia ocen od pasażerów, tak i stopień odpowiadania na proponowane kursy jest kontrolowany przez algorytm. Za niską ocenę i za niski stopień „responsywności” kierowca może zostać zawieszony. Innymi słowy niby kierowca decyduje o zleceniach, które bierze, ale lepiej je brać niż nie brać.

Kierowcy czasem dostają maile od firmy z poradami, jak dbać o wysokie oceny – np. proponując pasażerom przekąski, albo nie poruszając w rozmowie konkretnych tematów.

Cena usług w Uberze też nie jest stała. Zależy od pory i obszaru. Wtedy i tam, gdzie pasażerów jest więcej cena rośnie. I znów. Kierowcy jeżdżą tam, gdzie chcą, ale zarobią więcej jeżdżąc w tych miejscach i o tej porze, które wskaże im algorytm. W dodatku sami przyznają, że czasem otrzymują wiadomości zachęcające ich do pracy w określonym dniu, bo z prognozy systemu wynika, że akurat wtedy będzie duże zapotrzebowanie na taksówki.

Szef z aplikacji to przyszłość?

– Uber utrzymuje, że chce działać jako neutralny pośrednik łączący podaż z popytem, usługodawcę z usługobiorcą i dzięki automatycznemu mechanizmowi ustalać zadowalającą dla obu stron cenę – tłumaczy Rosenblat. – Ale trudno utrzymywać, że jesteś wyłącznie neutralnym pośrednikiem, jeśli aktywnie zarządzasz tym popytem i tą podażą.

Wynikami badań zainteresowali się już ponoć urzędnicy z amerykańskiej Federalnej Komisji Handlu (w USA pełni rolę podobną do polskiego Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów). Bo też istotne jest – na co zwraca uwagę Rosenblat – zbadanie wpływu „komputerowych szefów” (w amerykańskich publikacjach używa się określenia „automated management”) na zachowanie pracowników. Rzecz nie dotyczy wyłącznie Ubera, ale też jego głównego konkurenta Lyft i innych, podobnie działających firm. A należy się spodziewać, że podobne rozwiązania, również w innych branżach, będą coraz bardziej popularne.

Pan się myli dyrektorze…

Rosenblat i jej współpracownicy przeprowadzili szereg oficjalnych wywiadów z kierowcami Ubera, rozmawiali mniej oficjalnie z pracownikami firmy, a także przez ponad rok śledzili dyskusje kierowców na forach internetowych. Badanie zostało przeprowadzone przy współpracy samego Ubera. Rzeczniczka firmy Jessica Santillo podkreśla, że firma jest również zainteresowana wynikami i dzięki nim może pomóc kierowcom w osiąganiu wyższych zarobków, bo „…kierowcy korzystają z Ubera i aplikacji na swoich własnych zasadach”.

Kierowcy generalnie stwierdzali, że są zadowoleni z tego, że algorytm wskazuje im bardziej gorące miejsca i okresy i mogą wtedy zarobić więcej. Z drugiej strony przyznawali, że system czasem wyznacza im bezsensowne zadania, np. wysyła w kurs na drugi koniec miasta.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Uber poprawia bezpieczeństwo i postuluje  o zmiany w branży

Prawo & Finanse

Uber będzie sprzedawał bilety lotnicze

Mobilność

Uber będzie sprzedawał bilety lotnicze

Mateusz Kieruzal 12 kwietnia 2022

Ustawa Lex Uber zrównała zasady przewozu osób?

Mobilność

Ustawa Lex Uber zrównała zasady przewozu osób?

Rafał Dybiński 06 października 2020

USA: Uber niszczy tysiące sprawnych rowerów [aktualizacja]

Mobilność

Uber w Polsce wprowadza kodeks i internetowe kursy

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Uber poprawia bezpieczeństwo i postuluje  o zmiany w branży

Prawo & Finanse

Uber będzie sprzedawał bilety lotnicze

Mobilność

Uber będzie sprzedawał bilety lotnicze

Mateusz Kieruzal 12 kwietnia 2022

Ustawa Lex Uber zrównała zasady przewozu osób?

Mobilność

Ustawa Lex Uber zrównała zasady przewozu osób?

Rafał Dybiński 06 października 2020

USA: Uber niszczy tysiące sprawnych rowerów [aktualizacja]

Mobilność

Uber w Polsce wprowadza kodeks i internetowe kursy

Prawo & Finanse

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5