Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Mobilność

Mastercard: Pomożemy miastom w transformacji cyfrowej

Dalej Wstecz
Autor:

Roman Czubiński

Data publikacji:
2019-11-12 09:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Mastercard: Pomożemy miastom w transformacji cyfrowej
fot. Simon Legner (simon04), lic. CC BY-SA 4.0
Wyznacznikiem nowoczesności aplikacji i systemów informatycznych obsługujących miasto jest możliwość podłączania do nich wielu różnych modułów – powiedziała podczas Kongresu Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta dyrektor w dziale rozwoju rynku w polskim oddziale Mastercard Europe Daria Auguścik. Funkcją takich rozszerzeń może być np. obsługa płatności za transport publiczny, ale także za parkowanie czy korzystanie z miejskich placówek kulturalnych.

Mastercard deklaruje chęć współpracy z samorządami w projektach inteligentnego partnerstwa. Jednym z adresowanych do władz miejskich programów jest City Possible – uruchomiony, by umożliwić miastom współpracę z firmą, ale i między sobą. Program opiera się na partnerstwie publiczno-prywatnym. – Miasta powinny mocniej zaangażować sektor prywatny w rozwiązywanie swoich problemów – przekonywała przedstawicielka Mastercard. Bolączką wielu komercyjnych rozwiązań jest jednak ich wycinkowość, podczas gdy ich twórcy powinni brać pod uwagę działanie całego miejskiego ekosystemu.

Ważnym obszarem budowy „miasta przyszłości” jest transport. W coraz większej liczbie miast pasażerowie mogą korzystać z otwartego systemu płatności, w którym karta płatnicza jest nie tylko środkiem płatności, ale i nośnikiem biletu. Do takiego systemu można podłączyć także miejskie parkingi (umożliwiając rezerwowanie i opłacanie miejsc parkingowych przy pomocy aplikacji mobilnej), a także alternatywne formy transportu (rowery, skutery, hulajnogi, carsharing i współdzielenie miejsc w samochodach).

– Wnosimy do współpracy z samorządami doświadczenie. Jesteśmy firmą globalną, współpracujemy już dziś z wieloma miastami na świecie – kontynuowała Auguścik. Jednym z omówionych przykładów, dobrze odebranych przez mieszkańców, było rozwiązanie zastosowane w czeskim Kolinie. – Wspólnie z władzami wprowadziliśmy otwarty system płatności, oparty na czytnikach kart płatniczych w autobusach i tramwajach. W jego skład wchodzi też miejska aplikacja do płatności w transporcie publicznym i za parkingi, która umożliwia także rezerwację miejsc. Służy ona władzom miasta również do komunikacji z mieszkańcami – mówiła prelegentka. Władze Kolina postanowiły aktywować dodatkową funkcjonalność – „inteligentny klucz”, mający zabezpieczyć szkoły przed wchodzeniem osób niepowołanych na ich teren. – Wszystkie dzieci dostały małe karty płatnicze, pełniące rolę „przepustki” na teren szkoły, służące też do płacenia w stołówce lub jako karta biblioteczna. Rozwiązanie świetnie się przyjęło – zapewniła.

Drugim omówionym przypadkiem była Bratysława. – Władze miejskie podjęły decyzję o wdrażaniu inteligentnych rozwiązań Obok aplikacji mobilnej postanowiły jednak utrzymać dotychczasowy status Karty Mieszkańca. Regularne karty płatnicze stały się jej nośnikiem – poinformowała Auguścik. Wydawana mieszkańcom karta daje możliwość korzystania z określonych przywilejów, takich jak zniżki na podróże komunikacją miejską, stanowi też klucz wejścia do instytucji miejskich i daje możliwość dokonywania wygodnej płatności w urzędach. – Miasto powiedziało nam o wyzwaniach, z jakimi się mierzy. Dzięki temu mogliśmy dodać Kartę Mieszkańca do aplikacji płatniczej – stwierdziła przedstawicielka Mastercard, zachęcając inne samorządy do rozmowy o przygotowywaniu rozwiązań dostosowanych do lokalnych potrzeb.

– Podstawą odpowiedzi na wyzwania, z którymi boryka się miasto, powinny być dane – podkreśliła prelegentka. To właśnie one powinny odgrywać główną rolę przy planowaniu przestrzeni, ustalaniu polityki cenowej, podejmowaniu inwestycji komunikacyjnych, a także właściwym rozmieszczaniu funkcji prywatnych. Mastercard współdziała także z organizacjami turystycznymi, starającymi się pozyskać wiedzę o tym, skąd przyjeżdżają turyści i, jaki jest cel ich podróży. Takie informacje to punkt wyjścia do zabiegów o skłonienie ich, by zostali dłużej, i o przyciągnąć kolejnych.

Badanie ekonomicznego wpływu wydarzeń kulturalnych lub sportowych to zadanie często zlecane przez władze miast lub regionów. – Władze Mediolanu zwróciły się do nas z prośbą o sprawdzenie znaczenia wybranych wydarzeń dla gospodarki miasta. Poddaliśmy analizie wiosenną i jesienną edycję Fashion Week, Design Week oraz festiwalu kulinarnego food city. Ku ich zaskoczeniu okazało się, że ten ostatni ma większy wpływ od pozostałych. Samorząd skierował więc siły i środki z budżetu na inne rodzaje aktywności – opowiedziała prelegentka. Innym razem władze Mediolanu zleciły przeanalizowanie sposobu wydawania pieniędzy przez mieszkańców każdej z dzielnic według kategorii wydatków – celem było określenie, jakie rodzaje biznesu powinny być otwierane w poszczególnych częściach miasta. Władze jednego ze stanów USA zamówiły natomiast analizę ruchu turystycznego, obejmującą kraje pochodzenia turystów, przeciętną długość pobytu i ilość wydawanych pieniędzy. Dane te były następnie pomocne przy określaniu grupy docelowej dla reklamy lokalnych atrakcji turystycznych i najefektywniejszych dla niej środków przekazu.

Znaczenie ośrodków miejskich w światowej gospodarce rośnie. Według przytoczonych podczas prezentacji statystyk miasta tworzą 80% światowego PKB, a w kolejnym pokoleniu będzie mieszkało w nich już 70% populacji. Wiążące się z tym duże wyzwania to m. in. ekologia i kurczące się zasoby naturalne, nierówności ekonomiczne, starzejąca się infrastruktura i ograniczone budżety. – Jako receptę Mastercard proponuje transformację cyfrową i zacieśnienie współpracy w ramach globalnej sieci miast – podsumowała prelegentka.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Miasto szczęśliwe: bezpieczne, ekologiczne, z tramwajem lub koleją

Mobilność

Miasto szczęśliwe: bezpieczne, ekologiczne, z tramwajem lub koleją

Roman Czubiński 01 listopada 2019

Łódź: Bilet miesięczny w telefonie? To już możliwe

Komunikacja

Łódź: Bilet miesięczny w telefonie? To już możliwe

Roman Czubiński 22 stycznia 2019

Mastercard: Mieszkańcy miast chcą płacić kartą także za transport

Komunikacja

Mastercard: Mieszkańcy miast chcą płacić kartą także za transport

Kasper Fiszer 29 października 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5