Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Masowa kradzież rowerów w Paryżu. Niektóre z nich trafiają za granicę

Dalej Wstecz
Data publikacji:
09-12-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport Publiczny, Le Parisien, Bloomberg

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Masowa kradzież rowerów w Paryżu. Niektóre z nich trafiają za granicę
fot. iStock
Stolica Francji od dłuższego czasu zmaga się z falą kradzieży rowerów z przestrzeni miejskiej. Wraz z wzrostem popularności tego środka transportu po pierwszym lockdownie, wzrosła też liczba skradzionych rowerów. W wyniku tego jeden z paryskich dzienników przeprowadził śledztwo, mające ustalić, co dzieje się ze skradzionymi dwoma kółkami. Okazało się, że trafiają one do transportu za granicę.

Po majowym zniesieniu restrykcji wprowadzonych w związku z pandemią koronawirusa transport rowerowy w Paryżu przeżył prawdziwy rozkwit. Sprzyjały temu pora roku, zorganizowane przez miasto udogodnienia, takie jak dodatkowe, tymczasowe ścieżki rowerowe na czas pandemii i przewaga transportu ,,na wolnym powietrzu” nad transportem zbiorowym. Jak poinformował we wrześniu br. David Belliard odpowiedzialny za wydział transportowy w merostwie paryskim, obłożenie ścieżek rowerowych wzrosło o 67 proc. od końca pierwszej zbiorowej kwarantanny. Wraz z tym skokiem rozwinął się inny fenomen: kradzież rowerów.

Mało bezpiecznych postojów

Według danych komendy głównej policji w Paryżu od stycznia 2020 r. skradziono około 4350 rowerów, a każdego miesiąca w stolicy właściciele tracą 544 rowery. W porównaniu z rokiem 2019 daje to wzrost kradzieży o 62 proc. Jako najczęstsze przyczyny kradzieży podaje się niemożność namierzenia zaginionego pojazdu oraz brak bezpiecznych miejsc do pozostawienia rowerów.

Aby zaradzić pierwszej z przyczyn, od 1 stycznia 2021 r. wszystkie nowe rowery będą musiały być wyposażone w jakiegoś rodzaju znacznik umożliwiający śledzenie pojazdu. O to zabezpieczenie będą musieli zadbać właściciele rowerów na własną rękę. Wśród możliwości pojawiają się kody QR lub elektroniczne kłódki połączone z aplikacją w smartfonie.

Nie widać natomiast na horyzoncie rozwiązania problemu związanego z niewystarczającą ilością bezpiecznych miejsc postojowych dla rowerów. W Paryżu na setki tysięcy rowerów pozostających w ruchu dostępnych jest tylko 40 tys. bezpiecznych lokalizacji. Zlokalizowane przeważnie niedaleko dworców kolejowych, miejsc bardzo popularnych wśród złodziei, są to obiekty otoczone metalowym ogrodzeniem, wyposażone w gniazda do ładowania roweru elektrycznego. Korzystać mogą z nich posiadacze specjalnej plakietki, której roczny koszt to 75 euro rocznie. Na razie plan rowerowy wprowadzony przez paryski ratusz nie przewiduje innych rozwiązań ochronnych dla rowerów.

Skradziony rower na sprzedaż

W odpowiedzi na statystyki podawane przez ratusz i policję, a także na wyraźne skargi mieszkańców miasta, dziennik Le Parisien postanowił urządzić “zasadzkę” na złodziei rowerów i dowiedzieć się, dokąd zabierają swój łup. Rower wyposażony w czujnik GPS pozostawiono przy kanale de l’Ourcq na placu Stalingradzkim w Paryżu. Obok umieszczono kamerę mającą zarejestrować ewentualne zdarzenie. Do kradzieży doszło w ciągu godziny od pozostawienia roweru.

Jak pokazało urządzenie GPS, rower został przewieziony przez dwie dzielnice. Odnaleziono go po dwóch dniach na terenie hali z magazynami do wynajęcia. Rower znajdował się w busie zaparkowanym obok jednego z magazynów, wypełnionego paczkami zaadresowanymi do Afryki Północnej. Właściciel auta zwrócił rower właścicielce, mówiąc, że kupił go razem z kilkoma innymi na jednej ze stron sprzedających używane sprzęty.

Dane dotyczące kradzieży rowerów w połączeniu ze śledztwem paryskich dziennikarzy mogą niepokoić. Jak powiedziała agencji Bloomberg Camille Hanuise, dyrektorka organizacji “Paris en Selle” zajmującej się popularyzacją transportu rowerowego w Paryżu, masowe kradzieże mogą zniechęcić Paryżan do tej (tak popularnej w ostatnim czasie) formy przemieszczania się. Jak dodała, ryzyko kradzieży nowego roweru może zniechęcić początkujących cyklistów. Nie motywuje ich też mało efektywne działanie policji w wypadku kradzieży.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKS Bydgoszcz mniej popularny niż kolej? Nie wiadomo

Komunikacja

PKS Bydgoszcz mniej popularny niż kolej? Nie wiadomo

Kasper Fiszer 09 sierpnia 2023

BlaBlaCar rośnie. Platforma uzupełnia luki w transporcie publicznym

Mobilność

Od 1 lipca koniec starych aut w centrum Paryża

Komunikacja

Od 1 lipca koniec starych aut w centrum Paryża

Marcin Żywiałkowski 02 czerwca 2016

Zobacz również:

PKS Bydgoszcz mniej popularny niż kolej? Nie wiadomo

Komunikacja

PKS Bydgoszcz mniej popularny niż kolej? Nie wiadomo

Kasper Fiszer 09 sierpnia 2023

BlaBlaCar rośnie. Platforma uzupełnia luki w transporcie publicznym

Mobilność

Od 1 lipca koniec starych aut w centrum Paryża

Komunikacja

Od 1 lipca koniec starych aut w centrum Paryża

Marcin Żywiałkowski 02 czerwca 2016

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5