Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

MAN: Elektryczny Lion’s City przekracza barierę 500 km zasięgu

Dalej Wstecz
Autor:

Roman Czubiński

Data publikacji:
2021-07-01 12:29
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

MAN: Elektryczny Lion’s City przekracza barierę 500 km zasięgu
fot. MAN
W ciągu 24 godzin Lion's City 12E przejechał 550,8 km bez doładowania – poinformował niemiecki producent autobusów. Test pojazdu elektrycznego przeprowadzono 18 maja w prawdziwym ruchu ulicznym w Monachium. Według MAN wynik ten pokazuje, że autobusy elektryczne na równi ze spalinowymi nadają się do codziennej obsługi normalnych linii miejskich.

– 99% tras miejskich może być obsługiwanych pojazdami Lion's City E bez doładowań w ciągu dnia – podkreśla producent w komunikacie prasowym. Oznacza to dla przedsiębiorstw komunikacyjnych oraz samorządów duże oszczędności: znika choćby konieczność budowy dodatkowych ładowarek na pętlach lub w ciągu trasy.

Elektryczny równie sprawny, jak spalinowy

Przeprowadzeniem testu „MAN eBus Efficiency Run” zajęła się na zlecenie MAN organizacja certyfikacyjna TÜV SÜD. Próbę przeprowadzono na monachijskich liniach 176 i X80, łączących Karlsfelder Straße, Moosacher i stację Puchheimer. Trasa miała charakter mieszany, miejsko-podmiejski. Autobus nie zabierał pasażerów, lecz imitował jazdę w normalnym ruchu ulicznym, zatrzymując się na przystankach i otwierając drzwi. Zadbano też o obciążenie pojazdu i jego rozłożenie zbliżone do rzeczywistego – część siedzeń była zajęta przez specjalne manekiny z balastem.

W ocenie kierownika działu autobusowego MAN Rudiego Kuchty taki wynik wymagającego testu jest krokiem milowym w rozwoju elektromobilności. – Efekty uzyskane przez pojazd i kierowców z MAN ProfiDrive są zdumiewające. Wykazaliśmy jasno, że autobus elektryczny jest rozwiązaniem w pełni nadającym się do codziennej eksploatacji w wymagających warunkach – mówi przedstawiciel producenta.

Jak podkreśla, zasięg na jednym ładowaniu jest – obok dostępności i niezawodności – kluczowym czynnikiem branym pod uwagę przez przewoźników, zastanawiających się nad inwestycją w elektrobusy. – W przyszłości wprowadzanie autobusów elektrycznych na istniejące linie będzie musiało odbywać się płynnie, bez zmiany parametrów ich obsługi: jeden elektrobus będzie musiał zastąpić w dotychczasowym rozkładzie jazdy jeden pojazd spalinowy. Zasięg rzędu 550 km zapewnia taką możliwość w 99% przypadków – twierdzi Kuchta, opierając się na przekazanych MAN przez klientów danych o 1235 różnych trasach. Margines bezpieczeństwa jest duży: zasięg 400 km pozwalałby na obsługę elektrobusami 98% tras miejskich, a 300 km – 89%.

Eco-driving ma znaczenie

Szef działu marketingu produktowego MAN Heinz Kiess zwraca uwagę, że wynik testu znajduje potwierdzenie w doświadczeniach przewoźników, którzy już dziś eksploatują Lion's City E. Jednym z nich jest przedsiębiorstwo komunikacyjne w hiszpańskim Badajoz, które nabyło je w ubiegłym roku. Pojazdy kursują tam na brygadach całodziennych przez 16 godzin na dobę w temperaturach przekraczających 35 stopni Celsjusza. Dzienny przebieg wynosi 284 km, jednak po zakończeniu służby baterie są wciąż w znacznym stopniu naładowane. – Nasz elektrobus może być eksploatowany nawet na tych trasach, których obsługa pojazdami elektrycznymi była dawniej nie do pomyślenia – podkreśla szef hiszpańskiego działu sprzedaży MAN Manuel Fraile.

MAN Lion's City 12E jest wyposażony w ogniwa bateryjne opracowane przez Volkswagen Group. Zastosowane rozwiązania mają zapewniać jak najwyższą sprawność pojazdu niezależnie od pory roku i temperatury na zewnątrz. Oprócz technologii duże znaczenie ma też jednak technika prowadzenia – stąd udział w teście odpowiednio przeszkolonych kierowców z MAN ProfiDrive. Od 2018 r. MAN Transport Solution oferuje klientom szkolenia dla kierowców z zakresu eco-drivingu oraz inne usługi doradcze i serwisowe, mające ułatwić im wdrażanie autobusów elektrycznych do eksploatacji.

W roku 2020 wielkość europejskiego rynku nowych autobusów elektrycznych przewyższała 2000 pojazdów. Tendencja wzrostowa jest wyraźna. Według przewidywań MAN Truck&Bus do roku 2025 połowa wszystkich sprzedawanych przez firmę autobusów miejskich będzie wyposażona w napęd alternatywny (choć pojęcie to może oznaczać także ogniwa wodorowe).

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
PKM Katowice wybrało dostawcę pięciu autobusów

Komunikacja

PKM Katowice wybrało dostawcę pięciu autobusów

Witold Urbanowicz 24 czerwca 2021

PKM Sosnowiec wybrało dostawcę autobusów przegubowych

Komunikacja

PKM Sosnowiec wybrało dostawcę autobusów przegubowych

Witold Urbanowicz 09 czerwca 2021

Elektryczne MAN-y pojadą do Kopenhagi

Komunikacja

Elektryczne MAN-y pojadą do Kopenhagi

Witold Urbanowicz 07 kwietnia 2021

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5