Szczecin po raz drugi szuka dostawcy sześciu przegubowych hybryd, a do rywalizacji ponownie stanęli dwaj giganci rynku: MAN i Solaris. Stawka jest wysoka, bo oferty znów zbliżyły się do granicy budżetu, a zamawiający zmienił kryteria, chcąc wyłonić najlepszą propozycję.
Firmy MAN i Solaris ponownie stanęły do rywalizacji o dostawę sześciu niskopodłogowych autobusów hybrydowych dla Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego Klonowica.
Poprzedni przetarg, rozstrzygany we wrześniu, również przyciągnął MAN-a i Solarisa, jednak z powodu zbyt wysokich cen został unieważniony.
Zamawiane pojazdy muszą spełniać szereg wymagań technicznych. Mają mieć długość od 17,50 do 18,10 metra, pomieścić co najmniej 130 pasażerów – w tym minimum 40 na miejscach siedzących, z czego 12 dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi. Napęd stanowi 6-cylindrowy silnik wysokoprężny wspomagany modułem hybrydowym z dodatkowym silnikiem elektrycznym. W wyposażeniu przewidziano również klimatyzację, cztery dwuportowe ładowarki USB umieszczone na ścianach bocznych, oświetlenie LED, a także monitoring wewnętrzny i zewnętrzny (minimum 9 kamer) oraz system liczenia pasażerów.
Na realizację zamówienia przeznaczono 16 236 000 zł (z opcją – 32 472 000 zł). Natomiast podczas postępowania do zamawiającego wpłynęły dwie propozycje:
- MAN Truck & Bus Polska – 17 918 640 zł za sześć sztuk (z opcją 35 837 280 zł),
- Solaris Bus & Coach – 17 866 980 zł za sześć sztuk (z opcją 35 733 960 zł).
Oferty będą oceniane według następujących kryteriów: cena (60%), liczba miejsc pasażerskich (10%), długość gwarancji (20%) oraz zużycie paliwa (10%). Termin realizacji określono na maksymalnie 550 dni od zawarcia umowy, natomiast z opcji będzie można skorzystać w ciągu sześciu miesięcy od jej podpisania.
– Drugi przetarg na sześć dwuczłonowych hybryd z prawem opcji został ogłoszony 6 października br. – informuje Wojciech Jachim, rzecznik prasowy Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego „Klonowica” i dodaje: – Zamawiający nieco zmienił kryteria oceny. Zwiększył wagę długości gwarancji z 15 do 20% oraz wyeliminował kryterium „rodzaj zawieszenia (zależne, niezależne) o wadze 5%.
Zamawiającym jest Gmina Miasto Szczecin, a Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe „Klonowica” Sp. z o.o. pełni rolę pełnomocnika. Warto przypomnieć, że obecnie flota SPAK liczy 104 autobusy, w tym 16 elektrycznych.