Wczoraj (10 września) Lwów podpisał memorandum ws. zakupu 250 elektrobusów. Plan zakłada, że 200 pojazdów zasili flotę prywatnych przewoźników, a 50 zostanie zakupionych przez miasto. Ich produkcją zajmie się Elektrontrans.
Zgodnie z podpisanym memorandum 200 elektrobusów kupić ma prywatna firma, a 50 pojazdów trafi do miejskiego przedsiębiorstwa Lwiwelektrotrans. – Dziś mówimy o zakupie 250 autobusów elektrycznych, które wyjadą na ulice Lwowa w ciągu najbliższych 2-3 lat. Z jednej strony jest firma Ekopastrans, która jest zamawiającym – obecnie posiada ponad 250 minibusów. Całkowicie zastępują tabor. Z drugiej strony jest miasto, które kupuje autobusy elektryczne, jest też Elektron, który ma to wszystko wyprodukować – mówi Andrij Sadowy, burmistrz Lwowa.
Rada Miasta Lwowa pracuje nad mechanizmem rekompensaty odsetek od leasingu, aby ułatwić prywatnym przewoźnikom zakup autobusów elektrycznych. – W ciągu ostatnich kilku lat przewoźnicy komunalni znacznie odświeżyli tabor dzięki środkom z budżetu miasta. Jednak ciągle pojawia się pytanie – co zrobić z minibusami obsługiwanymi przez prywatnych przewoźników? Z jednej strony mieszkańcy żądają już innej jakości, rada miasta żąda innej jakości, ale gospodarka nie pozwala przewoźnikom na zmiany. W drodze długich negocjacji udało się wypracować korzystne rozwiązanie. Przewoźnicy – kalkulując, że autobus elektryczny jest kilkakrotnie tańszy od zwykłego autobusu – uzgodnili z Elektronem korzystne warunki produkcji pojazdu. Mówimy o 10-metrowym autobusie elektrycznym o mocy wystarczającej na cały dzień – mówi Andrij Biłyj, zastępca dyrektora departamentu mieszkalnictwa i infrastruktury.
Zgodnie z podpisanym memorandum Elektron ma dostarczyć pierwszy elektrobus w ciągu ośmiu miesięcy – w okolicach maja przyszłego roku. Firma zobowiązuje się produkować 17 pojazdów miesięcznie. Jak zapowiada burmistrz, miasto w pełni planuje zastąpić ok. 260 miejskich autobusów zeroemisyjnym taborem.
Lwów eksploatuje już jeden elektrobus, dostarczony przez firmę Elektron. Jak przekazują władze miasta, jeden kilometr kosztuje ok. 8 hrywien (ok. 1,08 zł), podczas gdy klasycznego autobusu i trolejbusu – ok. 22-24 hrywny (ok. 2,96-3,23 zł).
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.