Są pierwsze ustalenia dotyczące planowanej modernizacji linii tramwajowej do Lutomierska. Do 2022 r. powstać miałoby według wstępnych założeń opracowanie, które wskaże najlepszy wariant inwestycji. Samorządy regionalny i gminne porozumiewają się właśnie w zakresie przyszłej współpracy.
Po ogłoszeniu planu realizacji remontu linii tramwajowej do Lutomierska jako projektu uzupełniającego powstanie nowej sieci transportowej wokół Centralnego Portu Komunikacyjnego podłódzkie gminy
wskazywały, że propozycja CPK i województwa pozbawiona jest konkretów. Po dwóch miesiącach od konferencji prasowej, na której marszałek Grzegorz Schreiber poinformował o nowym pomyśle, samorząd regionalny przedstawił zainteresowanym gminom pierwsze propozycje wspólnych działań. Do samej realizacji inwestycji jest na obecnym etapie bardzo daleko.
Konstantynów przyjął propozycję marszałka – Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego rozważa zlecenie i sfinansowanie w latach 2020 – 2022 ekspertyzy pod nazwą „Nowa jakość obsługi transportem zbiorowym gmin województwa łódzkiego (gmina Konstantynów Łódzki, gmina Lutomiersk) – mówi Marlena Kamińska, rzecznik prasowy Urzędu Miejskiego w Konstantynowie Łódzkim. Celem dokumentu miałoby być określenie możliwych rozwiązań obsługi z uwzględnieniem tramwaju. Wskazany miałby zostać najbardziej edektywny wariant budowy systemu transportowego pod względem kosztów i korzyści społecznych wynikających z jego powstania.
Władze regionu zaproponowały gminie Konstantynów podpisanie w tej sprawie listu intencyjnego. Miałby on zainicjować współpracę na rzecz opracowania optymalnego modelu transportowego. – UM Konstantynów Łódzki zaakceptował zaproponowaną treść listu i wyraził chęć współpracy – podkreśla nasza rozmówczyni.
Co z przetargiem na remont odcinka do Łodzi? Nie ma natomiast póki co przełomu w sprawie zapowiadanego wspólnego przetargu Konstantynowa i Łodzi na modernizację linii konstantynowskiej od pętli Zdrowie w stolicy aglomeracji do konstantynowskiego trójkąta manewrowego. Strony nie uzgodniły jeszcze treści listu intencyjnego, który wstępnie regulowałby warunki współpracy. Marlena Kamińska zaznacza przy tym, że przyszłe porozumienie międzygminne będzie mogło być zawarte pod warunkiem przyjęcia stosownych uchwał przez rady obu miast.
Linia tramwajowa nr 43 Łódź – Konstantynów Łódzki – Lutomiersk została zamknięta w 2019 r. w związku ze złym stanem technicznym torowiska i sieci trakcyjnej na obszarze wszystkich trzech gmin, przez które przebiega ta podmiejska trasa. Od tamtej pory pasażerowie muszą korzystać z autobusów zastępczych. Obecnie połączenie obsługuje prywatna firma BP Tour, która jest podwykonawcą łódzkiego MPK.