Partner serwisu
Przestrzeń

Luksemburg wzbogaci się o nowe linie tramwajowe

Dalej Wstecz
Data publikacji:
01-04-2024
Ostatnia modyfikacja:
29-03-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Luksemburg wzbogaci się o nowe linie tramwajowe
fot. MJ
Historycznym momentem dla Wielkiego Księstwa Luksemburga była końcówka 2017 roku, kiedy to po pół wieku nieobecności do tego miasta-państwa powróciła komunikacja tramwajowa. Przywrócony po latach szynowy środek transportu spodobał się mieszkańcom tak bardzo, że z linii korzysta dzisiaj kilkukrotnie więcej pasażerów niż przewidywały pierwotne prognozy. Codziennie tramwaje przewożą w Luksemburgu średnio 107 tys. pasażerów, a miasto już myśli i działa w celu dalszej rozbudowie tramwajów.

Ostatni tramwaj w Luksemburgu wyjechał w 1964 roku. Od tamtej pory komunikację miejską zapewniały wyłącznie autobusy. Wszystko zmieniło się w grudniu 2017 roku, kiedy to uruchomiono pierwszy 3,6-kilometrowy odcinek, przebiegający przez dzielnicę europejską wzdłuż alei Kennedy’ego, od Luxexpo do Rout Breck-Pafendall, czyli charakterystycznego „czerwonego mostu”. W lipcu 2018 r. uruchomiono kolejny, 1,6-kilometrowy odcinek z trzema przystankami. Tramwaj przejeżdża przez poszerzony w tym celu „czerwony most” z 1963 r., przebiegający nad doliną Alzetty i łączący dzielnicę Kirchberg z centrum. Następnie linia kończyła się na przystanku Stäreplaz/Étoile po zachodnio-północnej stronie centrum. Co ciekawe, ten odcinek w całości pozbawiony jest sieci trakcyjnej. Tramwaje pokonują go dzięki bateriom, przy wykorzystaniu ładowania indukcyjnego na przystankach. Ostatecznie tramwaj poprowadzono w grudniu 2020 roku do dworca kolejowego, dzięki czemu ukończono pierwszą zaplanowaną linię tramwajową.

Już dwa lata później wydłużono jednak tory jedynej linii tramwajowej w Luksemburgu na południe do tymczasowej pętli Lycée Bouneweg. Obecnie długość torowiska tramwajowego w stolicy wynosi 8,5 km. Liczba ta ma jednak niedługo wzrosnąć, gdyż w lipcu tego roku planowane jest udostępnienie kolejnego odcinka linii o długości 3,7 km z pięcioma przystankami, która prowadzić będzie do lokalnego stadionu piłkarskiego i rugby w rejonie Cloche d'Or. Trwają także prace przy wydłużeniu północnego krańca linii o 4,5 km z dwoma przystankami, dzięki czemu tramwaj dotrze do lotniska w Luksemburgu. Na tym odcinku pojazdy mają mieć możliwość rozpędzenia się do 70 km/h. Plany zakładały ukończenie tego wydłużenia do końca 2024 roku, jednak wszystko wskazuje na opóźnienie prac, które potrwają do początku 2025 roku.

Na horyzoncie dwie nowe linie

Ministerstwo Mobilności i Robót Publicznych w Luksemburgu poinformowało, że 1 lutego rządowa Izba Deputowanych dała zielone światło planom budowy kolejnych nowych linii tramwajowych jako odgałęzień od głównej szkieletowej linii. Przyjęto ustawę o finansowaniu inwestycji. Pierwsza linia powstałaby od Rout Bréck-Pafendall do Laangfur, zaś druga od Gare centrale (czyli dworca kolejowego) do Hollerich.

– Rozbudowa wpisuje się w Narodowy Plan Mobilności do roku 2035, który określa przystosowanie infrastruktury do zwiększenia przepustowości transportowej o 40 proc. w porównaniu z przepustowością ustaloną w 2017 roku – czytamy w komunikacie. – Zaproponowana siatka rozbudowy tramwaju jest przemyślana i zaprojektowana w celu zwiększenia liczby punktów przesiadkowych i optymalizacji podróży – dodaje ministerstwo.

Przedłużenie linii tramwajowej z dworca centralnego do dzielnicy Hollerich (linia HO) będzie realizowane dwuetapowo. Pierwszy etap (A), którego oddanie do użytku planowane jest na rok 2028,, będzie odgałęzieniem od istniejącej linii nieopodal stacji kolejowej. Tramwaje mają obsługiwać przyszłą dzielnicę Nei Hollerich. Trasa składać się będzie z 1,1-kilometrowego dwutorowego odcinka z siecią trakcyjną i dwoma przystankami. Koszt budowy tego przedłużenia linii ma wynieść 29 mln euro. W kolejnym etapie tramwaj ma dotrzeć do przyszłej dzielnicy Porte de Hollerich oraz parkingu P&R Bouillon.

Rozbudowa linii tramwajowej do dzielnicy Laangfur w Kirchberg, czyli linia K2, również będzie budowana w dwóch etapach. Najpierw powstanie odcinek o długości ponad 2,3 km z trzema nowymi przystankami. Linia będzie się odgałęziać od głównej linii w pobliżu przystanku Rout Bréck-Pafendall. Tramwaj dotrze do przyszłej dzielnicy mieszanej Laangfur. Rozpoczęcie prac planowane jest w przyszłym roku, a oddanie nowej trasy do użytku w 2027 r. Poprowadzenie tramwaju tą trasą będzie wymagało całkowitej przebudowy przestrzeni publicznej, dlatego koszt inwestycji szacuje się na 106 mln euro. W drugim etapie linia tramwajowa powstanie w dzielnicy Kuebebierg, zostanie poprowadzona przez Boulevard Pierre Frieden by dotrzeć do węzła przesiadkowego Luxexpo.


Duży sukces reaktywowanych tramwajów

– Z zadowoleniem przyjmuję decyzję Izby Deputowanych. Ustawa pozwala kontynuować sukces tramwaju. Obecnie tym środkiem podróżuje średnio 107 tys. pasażerów dziennie. Chciałbym aby ta liczba jeszcze bardziej rosła, przy jednoczesnej rozbudowie sieci tramwajowej. Tramwajem zostaną połączone ważne dzielnice, co umożliwi nam dotarcie do jeszcze szerszego grona odbiorców. Rozwijając przestrzeń publiczną, czy to poprzez budowę zielonych peronów, sadzenie drzew, czy optymalizację ścieżek dla pieszych i rowerów, tramwaj przyczyni się do poprawy ogólnego dobrostanu społeczeństwa – zaznacza Yuriko Backes, minister mobilności i robót publicznych.

Wartość rozbudowy sieci tramwajowej o linie K2A i HOA ma wynieść 135 mln euro. Spora część środków, bo 90 mln euro, będzie pochodzić z budżetu państwa. Pozostałą część kwoty, czyli 45 mln euro, pokryje miasto Luksemburg.

– Kiedy widzisz, że z tramwaju dziennie korzysta ponad 100 tys. pasażerów, staje się jasne, że jest zapotrzebowanie na ten środek transportu. Pozwala przemieszczać się bez niepotrzebnego stresu – zauważa minister Backes. – Chciałbym także wspomnieć o miastotwórczym aspekcie linii tramwajowej. Tam, gdzie kursuje tramwaj, powstają ścieżki rowerowe i zielone przestrzenie miejskie. Jednak trzeba też powiedzieć, że tramwaj służy nie tylko codziennemu przemieszczaniu się obywateli, ale jest także ważnym aspektem wpływającym na atrakcyjność kraju. Wielokrotnie widzę i słyszę, jak za granicą zazdroszczą nam naprawdę fajnego tramwaju, oczywiście, także w powiązaniu z bezpłatną komunikacją miejską – podkreśla minister.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Poznań. Pierwszy tramwaj wjechał na Ratajczaka

Komunikacja

Poznań. Pierwszy tramwaj wjechał na Ratajczaka

Jakub Rösler 29 marca 2024

Trambuspas na Zieloną Białołękę to zły pomysł. Oto dlaczego

Komunikacja

Wrocław: W wakacje przetarg na tramwaj na Swojczyce

Przestrzeń

Wrocław: W wakacje przetarg na tramwaj na Swojczyce

Redakcja/inf. pras. 25 marca 2024

Tramwaje wróciły do Luksemburga we francuskim stylu

Przestrzeń

Tramwaje wróciły do Luksemburga we francuskim stylu

Witold Urbanowicz 09 grudnia 2018

Zobacz również:

Poznań. Pierwszy tramwaj wjechał na Ratajczaka

Komunikacja

Poznań. Pierwszy tramwaj wjechał na Ratajczaka

Jakub Rösler 29 marca 2024

Trambuspas na Zieloną Białołękę to zły pomysł. Oto dlaczego

Komunikacja

Wrocław: W wakacje przetarg na tramwaj na Swojczyce

Przestrzeń

Wrocław: W wakacje przetarg na tramwaj na Swojczyce

Redakcja/inf. pras. 25 marca 2024

Tramwaje wróciły do Luksemburga we francuskim stylu

Przestrzeń

Tramwaje wróciły do Luksemburga we francuskim stylu

Witold Urbanowicz 09 grudnia 2018

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5