Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Łukasz Franek: Samochód jak wino. To nadmiar jest zły

Dalej Wstecz
Data publikacji:
12-06-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Łukasz Franek: Samochód jak wino. To nadmiar jest zły
fot. MJ
– Trzeba dać sobie spokój z myśleniem, że podaż miejsc parkingowych musi zaspokoić popyt. Nigdy nie zaspokoi, zawsze będzie potrzebne „jeszcze jedno miejsce” – sugeruje szef Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie Łukasz Franek.

Łukasz Franek był gościem Kongresu Regionów, odbywającego się we Wrocławiu. Opowiedział o krakowskim podejściu do ograniczania ruchu samochodowego w centrum miasta. A Kraków ma w tym względzie dużo doświadczenia.

– To nie jest ograniczenie, to otwarcie na nowe możliwości – zaznaczył szybko szef krakowskiego ZTP. – Samochód sam w sobie nie jest zły, tak samo jak wino nie jest złe. Nadmiar jednego i drugiego jest zły – dodał.

Do marchewki musi być kij

– Nie ma miasta na świecie, które osiągnęłoby wysoką jakość życia wyłącznie „marchewką”. W Krakowie wyrosło już pokolenie, które nie pamięta, że do centrum wjeżdżało się kiedyś autem, teraz te strefę bez ruchu samochodowego poszerzamy o nowe ulice. To otwarcie na nowe możliwości – zaznaczył.

– W grudniu utworzyliśmy pilotażowo strefę czystego transportu, przez kilka miesięcy działała, niestety rygory trzeba było poluzować [krakowscy radni "rozmontowali" strefę, pozwalając do niej wjechać praktycznie każdemu – red.]. Ale mamy doświadczenie, wiemy jak to działa i będziemy chcieli do tego wrócić – zapowiedział.

Teraz Kraków jest miastem najbardziej zaangażowanym w wykorzystanie, dostępnych od września, nowych przepisów dotyczących cen za parkowanie. Pozwalają w centrach miast podnieść cenę za pierwszą godzinę pozostawienia samochodu do ok. 10 zł. W Krakowie nie boją się (przynajmniej urzędnicy) gniewu kierowców. Wolą zapewnić miejscom parkingowym rzeczywistą rotację.

Chcemy podnieść stawkę parkingową w centrum do 9 zł za pierwsza godzinę, wcześniej zlikwidowaliśmy kilka tysięcy miejsc parkingowych. Rok temu były o to gigantyczne awantury, teraz wszyscy się przyzwyczaili. Trzeba dać sobie spokój z myśleniem, że podaż miejsc parkingowych musi zaspokoić popyt. Nigdy nie zaspokoi, zawsze będzie potrzebne jeszcze jedno miejsce – tłumaczył Franek.

Przejście było od zawsze

W efekcie są w centrum Krakowa miejsca, jeszcze do niedawna puste, które dziś są pełne ludzi. A ludzie słyszą śpiew ptaków z Plant – to przykład szefa ZTP – choć wcześniej słyszeli szum samochodów.

– Zbudujmy ludziom wygodną przestrzeń, o mobilność zadbają sami. Jeśli nie będzie tam miejsca dla aut, to zorganizują sobie mobilność w inny sposób. Przyzwyczają się. Po kilku tygodniach od wyznaczenia nowego przejścia dla pieszych, przepytywani przez nas krakowianie twierdzili, że było tam od lat – zaznaczył Franek. Jako przykład łatwego dostosowania się do nowej sytuacji podał przykład... wyłączenia 11 sygnalizacji świetlnych na skrzyżowaniach wokół Rynku.

– Wyłączyliśmy wszystkie sygnalizacje w centrum miasta. Początkowo wyglądało to nieco "azjatycko", nikt nie wiedział jak się poruszać. Ale po kilku tygodniach nie ma problemu na styku pieszy, rower, auto. Jest wygodniej i dla każdego szybciej – ocenił.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wiedeński eksperyment: Trzy miesiące bez samochodu

Mobilność

Wiedeński eksperyment: Trzy miesiące bez samochodu

Farsewicz Przemysław 10 lutego 2025

Warszawa. Nowa, zielona Grzybowska

Przestrzeń

Warszawa. Nowa, zielona Grzybowska

UM Warszawa 07 sierpnia 2024

Białystok myśli nad woonerfem na ul. Św. Rocha

Przestrzeń

Białystok myśli nad woonerfem na ul. Św. Rocha

Przemysław Farsewicz 31 lipca 2024

Warszawa: Ruszyło zasypywanie tunelu na Złotej

Przestrzeń

Warszawa: Ruszyło zasypywanie tunelu na Złotej

Redakcja/inf. pras. 25 lipca 2024

Warszawa: Bracka po metamorfozie. Zielony woonerf robi wrażenie

Przestrzeń

Zobacz również:

Wiedeński eksperyment: Trzy miesiące bez samochodu

Mobilność

Wiedeński eksperyment: Trzy miesiące bez samochodu

Farsewicz Przemysław 10 lutego 2025

Warszawa. Nowa, zielona Grzybowska

Przestrzeń

Warszawa. Nowa, zielona Grzybowska

UM Warszawa 07 sierpnia 2024

Białystok myśli nad woonerfem na ul. Św. Rocha

Przestrzeń

Białystok myśli nad woonerfem na ul. Św. Rocha

Przemysław Farsewicz 31 lipca 2024

Warszawa: Ruszyło zasypywanie tunelu na Złotej

Przestrzeń

Warszawa: Ruszyło zasypywanie tunelu na Złotej

Redakcja/inf. pras. 25 lipca 2024

Warszawa: Bracka po metamorfozie. Zielony woonerf robi wrażenie

Przestrzeń

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij