W tym roku na ulice Lublina ma wyjechać 16 nowych autobusów przegubowych. Wszystko dzięki ostatecznemu rozstrzygnięciu przetargu na obsługę części linii komunikacji miejskiej. Do 2022 r. zajmie się tym konsorcjum firm Meteor i Irex. Nie wiadomo kiedy zostanie podpisana umowa, bo przetarg rozstrzygnięto już po raz trzeci.
Zwycięskie konsorcjum działa w Lublinie już od kilku lat, ale we wspomnianym przetargu, który dotyczył obsługi siedmiu linii przez najbliższe osiem lat (w sumie chodzi o prawie 8,5 mln wozokilometrów), początkowo przegrało. Lubelski ZTM wybrał wiosną ubiegłego roku ofertę firmy BP Tour, która zgodziła się na realizację usługi za 70,8 mln zł. Oferta Meteor/Irex była o 900 tys. zł wyższa, a jedyne kryterium stanowiła cena. Poza tym w przetargu brały udział też ITS Michalczewski, PKS Zielona Góra, Autobusowe Konsorcjum Lubelskie A. Motyl oraz Warbus.
Meteor i Irex odwołały się jednak od wyników postępowania wskazując na niewystarczające doświadczenie zwycięskiej firmy, a więc niespełnienie jednego z warunków zamówienia. Krajowa Izba Odwoławcza początkowo poleciła jeszcze raz przyjrzeć się ofertom (znów wybrano tę BP Tour), a po kolejnym odwołaniu wykluczyła BP Tour z postępowania. W piątek ZTM Lublin zgodził się na ofertę Meteor/Irex, przy czym wielkiego wyboru nie miał bo było to jedyne konsorcjum, które z postępowania nie zostało wcześniej wykluczone.
Początkowo zakładano, że nowy przewoźnik zacznie obsługiwać linie w lutym, ale to wątpliwe. Zgodnie z założeniami ma na to sześć miesięcy od daty podpisania umowy, czyli najwcześniej w lecie.
Jednym z warunków zamówienia było realizowanie kursów fabrycznie nowymi (wyprodukowanymi najwcześniej w zeszłym roku), 18–metrowymi, przegubowymi autobusami. Mają być w całości niskopodłogowe, klimatyzowane, wyposażone w system zewnętrznej i wewnętrznej elektronicznej informacji pasażerskiej. Pojazdy powinny pomieścić 140 pasażerów, z czego minimum 40 na miejscach siedzących i posiadać wydzielone miejsce dla wózka inwalidzkiego lub dziecięcego. ZTM wymaga też malowania w barwy miejskie oraz m.in. siedzeń z napisem „Lublin – miasto inspiracji”.
W trakcie zamieszania z rozstrzygnięciem przetargu ZTM Lublin ogłosił „przetarg przejściowy”, dotyczący obsługi linii do stycznia (usługi realizuje właśnie Meteor/Irex), ale jak zapewniają przedstawiciele miasta umowa jest tak skonstruowana, że można ją przedłużać, dlatego pasażerowie na pewno nie zostaną bez transportu.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.