Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Lublin. Testy "wodorowca" i kolejne plany zakupów autobusowych

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
29-06-2023
Ostatnia modyfikacja:
29-06-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. UM Lublin

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Lublin. Testy "wodorowca" i kolejne plany zakupów autobusowych
Fot. UM Lublin
Miasto Lublin rozpoczyna testy kolejnego autobusu wodorowego, które potrwają do 3 lipca. Tym razem pasażerów będzie woził NesoBus wyprodukowany przez spółkę PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy. Ten ekologiczny pojazd trafi do obsługi linii 1, 3, 4, 7 oraz 44. Samorząd zapowiada też debiut wodorowego Solarisa zakupionego kilka miesięcy temu oraz plany zakupów kolejnych autobusów zasilanych wodorem.

– Kolejne testy autobusu zasilanego wodorem umożliwią jego sprawdzenie w warunkach lubelskich oraz zdobycie niezbędnego doświadczenia w zakresie obsługi i eksploatacji. To szczególnie ważne, ponieważ od lat rozwijamy zrównoważoną i ekologiczną komunikację miejską, będąc liderem elektromobilności. Już z końcem wakacji do Lublina trafi pierwszy autobus napędzany wodorem. Jego dostawa zwiększy udział bezemisyjnego transportu publicznego w obsłudze mieszkańców i mieszkanek. Chcemy być w czołówce polskich miast, w których autobus zasilany ekowodorem będzie obsługiwał linie komunikacji miejskiej – mówi Krzysztof Żuk, Prezydent Miasta Lublin.

Autobus ma 12 metrów długości i może pomieścić do 93 pasażerów, w tym 37 na miejscach siedzących. To zeroemisyjny pojazd, który nie emituje spalin i oczyszcza powietrze. Ma zasięg do 450 km, co oznacza, że może być użytkowany bez tankowania przez 2 dni, a samo tankowanie trwa zaledwie 15 minut. Autobus jest bardzo efektywny – zużywa około 8 kg wodoru na 100 km. NesoBus był już testowany w największych polskich miastach, m.in. w Warszawie, Gdańsku, Wrocławiu, Gdyni czy Koninie.

– Autobus wodorowy tak naprawdę jest autobusem elektrycznym. Wytwarza prąd na bieżąco z zatankowanego wodoru przy użyciu ogniwa paliwowego. Posiada własną „mini-elektrownię”. Fizycznie wodór ze zbiornika łączy się z tlenem pobranym z powietrza i wytwarzana jest energia elektryczna zasilająca silnik elektryczny. Nie ma żadnego procesu spalania. W wyniku połączenia wodoru z tlenem w ogniwie paliwowym, autobus emituje z rury wydechowej jedynie parę wodną. Stworzyliśmy najbardziej ekologiczny autobus na wodór. To pojazd napędzany zielonym wodorem. NesoBus jest idealnym rozwiązaniem dla mieszkańców miast, bo likwiduje emisję trujących substancji – poza CO2 to przede wszystkim tlenki azotu czy pyły, w szczególności drobne pyły PM 2,5 – mówi Maciej Nietopiel, Prezes Zarządu PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy.

NesoBus to kolejny autobus wodorowy, który Lublin będzie sprawdzał w warunkach miejskich. W listopadzie 2022 r. odbyły się testy wodorowca wyprodukowanego przez spółkę ARTHUR BUS w lubelskim zakładzie przy ul. Frezerów.

W sierpniu do lubelskiej floty dołączy 12-metrowy autobus marki Solaris. To pojazd klimatyzowany, niskopodłogowy, przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, wyposażony w automat do sprzedaży biletów oraz system do zliczania pasażerów. Pojazd na pokład będzie mógł zabrać 85 pasażerów. Zakres umowy obejmuje również zakup i dostawę ładowarki mobilnej wchodzącej w skład wyposażenia autobusu o mocy większej lub równej 20 kW przeznaczonej do ładowania baterii w autobusie wodorowym. Wartość autobusu wodorowego to ponad 3,7 mln zł brutto. Jego zakup jest współfinansowany z projektu „Niskoemisyjna sieć komunikacji zbiorowej dla północnej części LOF wraz z budową systemu biletu elektronicznego komunikacji aglomeracyjnej” w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020.

– Lublin już dziś spełnia ustawowy wymóg udziału pojazdów zeroemisyjnych w całej flocie. Aktualnie w taborze lubelskiej komunikacji miejskiej pojazdy ekologiczne stanowią ponad 34% – to blisko 100 trolejbusów oraz ponad 30 autobusów elektrycznych. Obecnie trwają odbiory kolejnych 7 autobusów elektrycznych przegubowych, które po zarejestrowaniu i przygotowaniu do eksploatacji zostaną skierowane do obsługi liniowej. W nowej perspektywie unijnej również przewidujemy dalszy rozwój elektromobilności – w planach jest zakup około 100 pojazdów zeroemisyjnych – mówi Grzegorz Malec, Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie.

Lubelska flota miejskich autobusów ma szansę powiększyć się o kolejne pojazdy wodorowe. Spółka MPK Lublin złożyła wniosek do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o dofinansowanie dwudziestu 12-metrowych pojazdów napędzanych wodorem. Kwota dofinansowania to 100%, a wartość przedsięwzięcia wynosi 80 mln zł.

– Zgodnie z założeniami Komisji Europejskiej, Polska – podobnie jak inne państwa członkowskie Unii Europejskiej – została zobligowana do tego, by w szybkim tempie odchodzić od spalania węgla i gazu. Jednym z kluczowych i istotnych kierunków, wydaje się być zastosowanie technologii opartych właśnie na wodorze – mówi Tomasz Fulara, Prezes MPK Lublin.

By zapewnić tankowanie pojazdom wodorowym spółka PAK-PCE Stacje H2 zbuduje zewnętrzną stację tankowania wodorem, która będzie sąsiadować z zajezdnią przy ul. Grygowej. Obiekt powstanie do końca czerwca 2024 r. To efekt podpisanego w 2021 r. listu intencyjnego pomiędzy MPK Lublin a Zespołem Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin, w celu zapewnienia ciągłości dostaw wodoru. Był to pierwszy, niezbędny krok poprzedzający ogłoszenie procedury przetargowej na zakup autobusu wodorowego przez Miasto Lublin. Podobne, zewnętrzne stacje spółka zbuduje we Wrocławiu, Rybniku, Gdańsku i Gdyni.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Czy Kędzierzynowi uda się kupić kolejne elektrobusy?

Komunikacja

Czy Kędzierzynowi uda się kupić kolejne elektrobusy?

Jakub Rösler 16 listopada 2023

Lubelski Rower Miejski kończy sezon

Mobilność

Lubelski Rower Miejski kończy sezon

inf. pras. UM Lublin 16 listopada 2023

Lublin pokazał nową siatkę komunikacji miejskiej

Komunikacja

Lublin pokazał nową siatkę komunikacji miejskiej

Redakcja/inf. pras 14 listopada 2023

Pierwsza elektryczna Pilea zadebiutuje na ulicach Sieradza

Komunikacja

Ostrów Wielkopolski prezentuje nowe elektrobusy

Komunikacja

Ostrów Wielkopolski prezentuje nowe elektrobusy

Jakub Rösler 08 listopada 2023

Złotoryja z drugim podejściem do zakupu autobusów elektrycznych

Komunikacja

Zobacz również:

Czy Kędzierzynowi uda się kupić kolejne elektrobusy?

Komunikacja

Czy Kędzierzynowi uda się kupić kolejne elektrobusy?

Jakub Rösler 16 listopada 2023

Lubelski Rower Miejski kończy sezon

Mobilność

Lubelski Rower Miejski kończy sezon

inf. pras. UM Lublin 16 listopada 2023

Lublin pokazał nową siatkę komunikacji miejskiej

Komunikacja

Lublin pokazał nową siatkę komunikacji miejskiej

Redakcja/inf. pras 14 listopada 2023

Pierwsza elektryczna Pilea zadebiutuje na ulicach Sieradza

Komunikacja

Ostrów Wielkopolski prezentuje nowe elektrobusy

Komunikacja

Ostrów Wielkopolski prezentuje nowe elektrobusy

Jakub Rösler 08 listopada 2023

Złotoryja z drugim podejściem do zakupu autobusów elektrycznych

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5