Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Lublin: Powstaną standardy infrastruktury dla pieszych

Dalej Wstecz
Autor:

Rafał Stawecki

Data publikacji:
2015-05-15 08:23
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Lublin: Powstaną standardy infrastruktury dla pieszych
fot. Lukaszprzy, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
Już wkrótce na wybranych trasach w stolicy lubelskiego wprowadzone zostaną zmiany mające ułatwić życie pieszym. W międzyczasie powstaną również standardy tworzenia chodników, w dużej mierze inspirowane standardami budowy dróg dla rowerów.

Piesi w Polsce nie mają łatwego życia. Nierówne nawierzchnie chodników, wysokie krawężniki, mało przestrzeni (zabieranej dodatkowo przez parkujące samochody), konieczność długiego oczekiwania na zielone światło na przejściach – to przeszkody, z którymi muszą borykać się na co dzień. Nie inaczej jest w Lublinie. Wkrótce zajdą tam jednak istotne zmiany. W ramach projektu „Miasto dla ludzi” wypracowane zostaną rozwiązania projektowe dla osób poruszających się po mieście z umowną prędkością poniżej 6 km/h. W tworzeniu dokumentu wezmą udział mieszkańcy, radni oraz urzędnicy. Opracowane wytyczne mają zapewnić płynność ruchu, uwzględniając potrzeby różnych grup użytkowników (m.in. osób z wózkami dziecięcymi, seniorów czy niepełnosprawnych) oraz czynniki estetyczne. Standardy mają również brać pod uwagę różne sposoby korzystania z przestrzeni publicznych, także rekreacyjne.

- Ten projekt  musi „przeorać” nasz sposób myślenia o mieście. Będzie to zaczynem zupełnie innego postrzegania przestrzeni publicznej. Jego upowszechnienie odbędzie się z korzyścią dla wszystkich  –skomentował ideę standardów infrastruktury pieszej Krzysztof Żuk, prezydent Lublina.

Chodniki bez krawężników

Lubelszczanie nie chcieli zbyt długo czekać na realizację wizji miasta bardziej przyjaznego pieszym. Pierwsze prace w terenie, polegające na wymianie nawierzchni chodników obok Bramy Krakowskiej, już dobiegły końca. Trwają roboty przy alejach Tysiąclecia i Unii Lubelskiej oraz ulicach Lwowskiej i Szeligowskiego. W międzyczasie wyznaczane są kolejne trasy, przy których trakty dla pieszych zostaną poszerzone i otrzymają nową nawierzchnię (kostkę brukową zastąpią duże płyty betonowe), zaś krawężniki wyrównane „na zero” z jezdnią.

 To jednak nie wszystko. Nie można w istotny sposób poprawić wygody osób chodzących po mieście bez eliminacji zbędnego oczekiwania przed przejściami. Dlatego zdecydowano, że wdrażany obecnie w Lublinie inteligentny system sterowania ruchem będzie uwzględniał nie tylko przepustowość i komfort zmotoryzowanych. Sygnalizacje zostaną zaprogramowane tak, by jak najbardziej wydłużyć czas światła zielonego dla pieszych i nie zmuszać ich do zbyt długiego stania przy skrzyżowaniach.

Chodzenie na piechotę atrakcyjne

- Dążymy do tego, by chodzenie pieszo – podobnie, jak jazda rowerem - było atrakcyjne, bezpieczne i komfortowe – komentuje Aleksander Wiącek z Urzędu Miasta Lublin, odpowiedzialny za sprawy związane z ruchem pieszym. – Zbieramy również informacje od mieszkańców. Liczymy, że wskażą nam miejsca szczególnie uciążliwe dla chodzących pieszo i w największym stopniu wymagające zmian – dodaje.

Równolegle z robotami w terenie trwają prace nad sporządzeniem Standardów Infrastruktury Pieszej  zawierających wytyczne odnośnie dobrych praktyk w zakresie projektowania chodników. Dokument ma powstać do końca bieżącego roku. Zespół projektu „Miasto dla Ludzi” zaangażowany w  jego tworzenie nie ukrywa, iż standardy tworzenia traktów dla pieszych w dużej mierze nawiązują do Standardów Rowerowych wypracowanych przez ogólnopolską sieć Miasta dla Rowerów.

Dodatkowo w Urzędzie Miasta powołano zespół ds. mobilności aktywnej, który wspólnie z mieszkańcami rozwiązuje bieżące problemy komunikacyjne niezmotoryzowanych. Uwagi przyjmowane są drogą mailową pod adresem pieszy@lublin.eu.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Częstochowa nie chce wypuścić pieszych spod jezdni

Przestrzeń

Częstochowa nie chce wypuścić pieszych spod jezdni

Dominik Wójcik 11 kwietnia 2016

Kładka przez Wisłę nową ikoną Warszawy

Przestrzeń

Kładka przez Wisłę nową ikoną Warszawy

Witold Urbanowicz 09 marca 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5