Już w 2021 r. pasażerowie w Lublinie będą mogli zakupić bilet okresowy na dowolną liczbę dni, zapłacić za dokładną liczbę przejechanych przystanków lub gromadzić środki na przejazdy za pośrednictwem elektronicznej portmonetki. Wszystko to będzie możliwe w ramach nowego systemu biletu elektronicznego. Rozstrzygnięto przetarg na jego zaprojektowanie i wdrożenie. Za najkorzystniejszą wybrano ofertę konsorcjum firm: Mera Systemy sp. z o.o. i R&G Plus sp. z o.o., na kwotę 15,3 mln zł brutto.
W ramach nowego systemu uruchomione zostaną nowoczesne, niedostępne dotychczas w lubelskiej komunikacji miejskiej metody pobierania opłat.
Pasażerowie będą mogli skorzystać z nowej oferty taryfowej. Możliwe będzie wprowadzenie m.in. degresywnej taryfy przystankowej (check in/out). W praktyce oznacza to, że pasażer zapłaci za tyle przystanków, ile przejechał. Ponadto zostanie uruchomiona możliwość zakupu biletów okresowych na dowolną, zadaną liczbę dni. Z kolei rozwiązanie w postaci elektronicznej portmonetki pozwoli na gromadzenie środków w celu zakupu biletów.
Specjalnie dla pasażerów zostanie zaprojektowana aplikacja mobilna, tzw. „karta w komórce”. Dzięki aplikacji pasażer będzie miał możliwość sprawdzenia wszelkich danych dotyczących jego konta (historia transakcji, stan doładowania), skorzystania z „planera podróży”, który będzie sugerował najkorzystniejszy bilet dla danego przejazdu, czy zakupu biletów z nowej oferty taryfowej.
Nowy system uwzględnia również zakup na własność Gminy Lublin tzw. „infrastruktury twardej”, m.in. 55 biletomatów stacjonarnych oraz doposażenie 50 pojazdów w biletomaty mobilne. Pojazdy komunikacji miejskiej zostaną również wyposażone w czytniki zbliżeniowych kart płatniczych umożliwiające proste pobranie opłaty za przejazd bezpośrednio z karty bankowej.
Nowy system projektowany będzie w zakresie dotyczącym obsługi transportu, głównie sprzedaży biletów. Natomiast zakłada się w przyszłości możliwość jego integracji z innymi usługami miejskimi.
Nowy system będzie mieć tzw. „budowę kontocentryczną” co oznacza, że każdy użytkownik będzie miał swoje konto i wszelkie operacje, takie jak: zakup biletów, usług, płatności, skasowania, zapisywane będą on-line w systemie centralnym. Karta, aplikacja nie będą fizycznym nośnikiem, a będą jedynie identyfikatorem użytkownika.
Uruchomienie systemu planowane jest na sierpień 2021 r. Zamówienie jest współfinansowane w ramach projektu unijnego „Niskoemisyjna sieć komunikacji zbiorowej dla północnej części LOF wraz z budową systemu biletu elektronicznego komunikacji aglomeracyjnej”, realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020.