Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Lublin: Liczba wyznaczonych parkingów dla e-hulajnóg wzrośnie do 100

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
19-05-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. prasowa UM Lublin

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Lublin: Liczba wyznaczonych parkingów dla e-hulajnóg wzrośnie do 100
fot. WU
W Lublinie powstaje kolejnych 80 parkingów dla hulajnóg. Pierwsze kroki w tym kierunku Lublin podjął już w 2020 r. i nadal jest liderem w kwestii porządkowania na gruncie lokalnym sposobu korzystania z hulajnóg. Regulacje krajowe w zakresie e-hulajnóg, poprzez nowelizację przepisów ustawy prawo o ruchu drogowym, wchodzą w życie od czwartku (20 maja).

– Lublin po raz kolejny uprzedził działania na szczeblu krajowym, potwierdzając tym samym, że jest liderem w zakresie odpowiedzialnego budowania mikromobilności miejskiej. W ubiegłym roku daliśmy przykład innym samorządom, zawierając jako pierwsi porozumienie z operatorami zobowiązujące do wspólnego budowania mikromobilności i zachowania porządku w sposobie korzystania z hulajnóg. Systemowym krokiem porządkującym kwestię pozostawiania tego środka transportu były również parkingi dla tych urządzeń. Pilotażowo wyznaczyliśmy 20 dedykowanych miejsc w centrum i okazało się to bardzo dobrym rozwiązaniem, gdyż znacząco spadła ilość interwencji pieszych w sprawie hulajnóg. Teraz wyznaczamy kolejnych 80 parkingów, które będą gotowe jeszcze w tym miesiącu – mówi Artur Szymczyk, zastępca prezydenta Lublina ds. inwestycji i rozwoju.

Jeszcze w tym miesiącu mieszkańcy będą mieć do dyspozycji łącznie 100 dedykowanych miejsc na terenie miasta do parkowania środków transportu osobistego. Kolejnych 80 parkingów powstaje aktualnie na obszarach miasta o największym natężeniu użytkowników hulajnóg. Parkingi w większości tworzą tzw. Strefy Mobilności, czyli miejsca, gdzie w zasięgu wzroku osoba ma przynajmniej dwa różne środki transportu, nie wliczając w to samochodu osobowego. Znaczna część lokalizacji parkingów to bezpośrednie sąsiedztwo przystanków komunikacji miejskiej bądź stacji Lubelskiego Roweru Miejskiego. Drugim czynnikiem, jaki stał za wyborem lokalizacji, były obserwacje dotychczasowych miejsc pozostawiania hulajnóg przez ich użytkowników. Dedykowane parkingi zostały więc wyznaczone na chodnikach w formie wymalowanego obszaru z piktogramem, ale w taki sposób by nie utrudniać ruchu pieszego. Na parkingach, poza hulajnogami, mieszkańcy mogą pozostawić także inne urządzenia transportu osobistego, jak np. deskorolki elektryczne czy segwaye. Są to miejsca ogólnodostępne, z których mogą korzystać zarówno użytkownicy hulajnóg prywatnych, jak i tych oferowanych przez operatorów.

Już w tym tygodniu zaczną obowiązywać zmienione przepisy prawa o ruchu drogowym, które dotyczą także e-hulajnóg. Najważniejsze zmiany jakie zaczną obowiązywać to m.in. ograniczenie prędkości poruszania się e-hulajnogą, określenie zasad pozostawiania e-hulajnóg, wskazanie infrastruktury po jakiej można poruszać się e-hulajnogą oraz możliwość obciążenia właściciela za pozostawienie hulajnogi niezgodnie z przepisami.

Prędkość dopuszczalna e-hulajnogi to od czwartku 20km/h, przy czym w Lublinie obowiązują nadal dodatkowe ograniczenia we wskazanych w porozumieniu z operatorami lokalizacjach. Ul. Krakowskie Przedmieście (od ul. Lipowej do ul. Królewskiej), plac Litewski, Ogród Saski oraz Stare Miasto są miejscami z obniżoną do 12 km/h prędkością poruszania się hulajnóg. Na tych obszarach aplikacja nie pozwala użytkownikom jechać powyżej ustalonej prędkości.

Przepisy regulują także zasady pozostawiania e-hulajnóg. Dopuszcza się postój hulajnogi elektrycznej na chodniku w miejscu do tego przeznaczonym, a w razie braku takiego miejsca – jak najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika najbardziej oddalonej od jezdni oraz równolegle do tej krawędzi. Kierujący hulajnogą elektryczną jest obowiązany korzystać z jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością nie większą niż 30 km/h, w przypadku gdy brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów. Korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez kierującego hulajnogą elektryczną jest dozwolone wyjątkowo, gdy chodnik jest usytuowany wzdłuż jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 30 km/h, i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów. Za hulajnogę pozostawioną niezgodnie z wprowadzoną nowelizacją właściciel może zostać obciążony: za usunięcie – 123 zł oraz za każdą dobę przechowywania – 23 zł.

Przypominamy również, że od września ubiegłego roku, zgodnie z obowiązującymi porozumieniami, hulajnóg nie można pozostawiać w Ogrodzie Saskim, na placu Litewskim, ul. Krakowskie Przedmieście (na odcinku od ul. Kapucyńskiej do ul. Królewskiej) i terenie Starego Miasta w okresie funkcjonowanie ogródków gastronomicznych, czyli od 1 maja do 31 października. Zakaz parkowania we wskazanych lokalizacjach nie dotyczy miejsc, gdzie zamontowane są stojaki rowerowe. Użytkownik nie może dokonać zwrotu hulajnogi na obszarze wyłączonym, co oznacza, że w aplikacji nie jest możliwe kliknięcie opcji sugerującej zwrot urządzenia. Brak takiej możliwości powoduje, że karta użytkownika wprowadzona do aplikacji jako środek płatniczy jest obciążana do momentu dokonania zwrotu poza obszarem wyłączonym. Czasowe wyłączenia określonych obszarów z ruchu i parkowania, ma miejsce także w czasie organizowanych wydarzeń kulturalnych, jak np. Carnaval Sztukmistrzów, Noc Kultury, Jarmark Jagielloński czy Inne Brzmienia. Ponadto aplikacje operatorów wskazują pożądane, wyznaczone przez miasto parkingi.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kraków bierze się za porzucone hulajnogi

Prawo & Finanse

Kraków bierze się za porzucone hulajnogi

Witold Urbanowicz 09 maja 2023

Koniec chaosu z hulajnogami elektrycznymi w Wiedniu

Prawo & Finanse

Koniec chaosu z hulajnogami elektrycznymi w Wiedniu

Redakcja/inf. pras. 19 grudnia 2022

Helsinki bez hulajnóg w weekendowe wieczory

Mobilność

Helsinki bez hulajnóg w weekendowe wieczory

Jakub Rösler 06 września 2021

Straż miejska (już) może wlepiać mandaty piratom na e-hulajnogach

Prawo & Finanse

Piraci na e-hulajnogach na cenzurowanym

Prawo & Finanse

Piraci na e-hulajnogach na cenzurowanym

Jakub Rösler 24 sierpnia 2021

Zobacz również:

Kraków bierze się za porzucone hulajnogi

Prawo & Finanse

Kraków bierze się za porzucone hulajnogi

Witold Urbanowicz 09 maja 2023

Koniec chaosu z hulajnogami elektrycznymi w Wiedniu

Prawo & Finanse

Koniec chaosu z hulajnogami elektrycznymi w Wiedniu

Redakcja/inf. pras. 19 grudnia 2022

Helsinki bez hulajnóg w weekendowe wieczory

Mobilność

Helsinki bez hulajnóg w weekendowe wieczory

Jakub Rösler 06 września 2021

Straż miejska (już) może wlepiać mandaty piratom na e-hulajnogach

Prawo & Finanse

Piraci na e-hulajnogach na cenzurowanym

Prawo & Finanse

Piraci na e-hulajnogach na cenzurowanym

Jakub Rösler 24 sierpnia 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5