Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Lubin z jedną ofertą na projekt centrum przesiadkowego

Dalej Wstecz
Data publikacji:
22-12-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Lubin z jedną ofertą na projekt centrum przesiadkowego
fot. Anna Hampel / PKP PLK
Lubin poszukuje projektanta dla budowy multimodalnego centrum przesiadkowego. W planach jest budowa hali dworcowej z poczekalnią oraz dwa dworce autobusowe do obsługi ruchu dalekobieżnego i lokalnego. Ruch pieszy i samochodowy w okolicach stacji kolejowej ma natomiast usprawnić tunel pod torami.

Przedmiotem zamówienia Lubina jest opracowanie wielobranżowej dokumentacji projektowo-kosztorysowej oraz pełnienie nadzoru autorskiego. Miasto chciałoby w przyszłości wybudować tunel pod istniejącą linią kolejową w obrębie stacji oraz przebudować układ komunikacyjny w jego pobliżu. Powstałoby także multimodalne centrum przesiadkowe.

Do przetargu stanęła tylko jedna firma – PBW Inżynieria z Wrocławia. Oferent wycenił prace na 1,956 mln zł i skrócenie czasu II etapu zamówienia do okresu 10 miesięcy. Okazuje się, że jedyna oferta mieści się w budżecie miasta, które na ten cel przygotowano 2 mln zł brutto. Zamawiający ustalił, że cena stanowi 60 proc. punktów w kryteriach wyboru wykonawcy. Pozostałą część wykonawca zyska za skrócenie terminu realizacji zamówienia.

Zadanie podzielono na trzy części. W każdej z nich projektant przygotuje oddzielną dokumentację. Pierwsza dotyczy przygotowania projektu tunelu drogowo-rowerowo-pieszego. Druga natomiast będzie dotyczyć przyległego układu dróg. Ostatnia dotyczy budowy budynku wraz z infrastrukturą towarzyszącą do obsługi pasażerów. Wykonawca będzie miał 12 miesięcy na przygotowanie materiałów.

Opracowanie będzie dotyczyło terenu ograniczonego od zachodu ulicą Chocianowską, od północy ulicami Chocianowską i 1 Maja, od południa ulicą Stary Lubin, a od wschodu obszarem Regionalnego Centrum Sportowego. Koncepcja zakłada, że w pobliżu stacji kolejowej w Lubinie ma powstać centrum przesiadkowe, z którego korzystaliby zarówno pasażerowie kolei, autobusów, tych dalekobieżnych, ale też lokalnych, jak i busów.

Przewidziano budowę dwóch dworców – zachodniego oraz wschodniego – jako części multimodalnego centrum przesiadkowego. Zachodni będzie obsługiwał autobusowy ruch dalekobieżny, a wschodni ruch lokalny. Wraz z inwestycją powstaną parkingi oraz miejsca postojowe dla taksówek, busów, rowerów oraz kiss&ride. Dla podróżnych zaplanowano natomiast ogrzewany i klimatyzowany budynek, w którym znajdą się poczekalnie, pomieszczenia sanitarne czy automaty biletowe. Wygląd budynku zaproponuje projektant. Miasto zaznaczyło tylko, że bryła ma być zwarta i prosta, o oszczędnej powierzchni i kubaturze, ale bez uszczerbku dla funkcjonalności obiektu. Zaleca się takie usytuowanie obiektu, które zapewni wykorzystanie jak najwięcej promieni słonecznych, co pozwoli także na wykorzystanie źródeł energii odnawialnej. Kształt budynku zostanie podkreślony iluminacją i iluminacją charakterystycznych elementów. Zaleca się by zieleń stanowiła ważną rolę w kompozycji całego obszaru.

Powstanie system informacji pasażerskiej zasilany fotowoltaiką, monitoring, kontenerowa automatyczna toaleta. Ochronę przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi zapewnią wiaty przystankowe. Przewidziano także stacje ładowania pojazdów elektrycznych w obrębie parkingów na dworcu wschodnim i zachodnim.

W skład multimodalnego centrum przesiadkowego zaplanowano także budowę tunelu-drogowo-rowerowo-pieszego pod linią kolejową nr 289 w technologii betonowej. Obiekt będzie podzielony w kontekście obsługi samochodów oraz oddzielnie pieszych z rowerzystami. Z ogłoszonego przez miasto przetargu można się dowiedzieć, że z części dla pieszych tunelu będzie można dostać się na perony stacji Lubin oraz na dworzec i parkingi. Będą także windy oraz pochylnie. W przypadku rozbudowy linii kolejowej, mają być przewidziane w projekcie kolejne wejścia na perony w przyszłości. To istotne w kontekście niedawnego powrotu do Lubina połączeń kolejowych.

Poza włączeniem tunelu w lokalny układ dróg – w tym szczególnie do ul. Odrodzenia i ul. Sudeckiej, rozbudowie ulegnie istniejące skrzyżowanie ulic Kolejowej i Odrodzenia. Przebudowane zostaną ul. Odrodzenia, ul. Sikorskiego, ul. Sudeckiej i Chocianowskiej w kierunku węzła „Lubin Zachód” na drodze S3. Zaplanowano budowę ronda w rejonie projektowanego dworca zachodniego. Zlikwidowane będą istniejące przejazdy kolejowo-drogowe na ul. 1 Maja i ul. Stary Lubin.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przestrzeń

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 11 lipca 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przestrzeń

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 11 lipca 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5