Partnerzy serwisu:
Mobilność

Lubelskie Standardy Piesze

Dalej Wstecz
Autor:

Jar

Data publikacji:
2016-03-02 09:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Lubelskie Standardy Piesze
ul. Lubartowskafot. Rafał Jasiński
Przed kilkunastoma dniami władzom miasta został przekazany społeczny projekt Lubelskich Standardów Pieszych, które zostały wypracowane w ramach projektu „Miasto dla ludzi. Lubelskie standardy infrastruktury pieszej”, realizowanego przez Fundację tu obok. Ponadto koalicja organizacji zajmujących się sprawami pieszych podpisała z Prezydentem Miasta Lublin deklarację wspólnej pracy na rzecz poprawy ruchu pieszego.

„Transport pieszy jest najbardziej naturalnym, najzdrowszym, najtańszym, najbardziej ekologicznym oraz podstawowym dla innych rodzajów transportu sposobem poruszania się w mieście.” Tak rozpoczyna się społeczny projekt Lubelskich Standardów Pieszych. Celami jego przygotowania, które trwało niespełna 2 lata, był rozwój ruchu pieszego w mieście dla wszystkich użytkowników, w tym osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, oraz tworzenie wysokiej jakości ciągów dla pieszych. Ponadto wdrożenie standardów powinno przyczynić się zwiększenie liczby podróży pieszych, poprawy warunków do wygodnego i bezpiecznego poruszania się pieszych oraz lepszej integracja ruchu pieszego i innymi rodzajami transportu. Standardy zakładają, że piesze przemieszczanie się po mieście ma być traktowany priorytetowo, stanowić podstawę piramidy transportowej, istotna jest także poprawa powiązań z komunikacją publiczną i ruchem rowerowym. Wskazuje się na liczne zalety rozwoju transportu pieszego takie jak m. in. poprawa efektywności innych typów transportu, wyższą jakość życia w mieście (ograniczenie emisji zanieczyszczeń gazów i pyłów do powietrza oraz hałasu od dróg, aktywność fizyczna wpływa na poprawę stanu zdrowia mieszkańców), niższe koszty budowy i utrzymania infrastruktury transportowej.

Założenia dla rozwoju ruchu pieszego

W dokumencie znalazły się 4 założenia podstawowe, których wdrożenie niezbędne jest dla rozwoju transportu pieszego w Lublinie. Na pierwszym miejscu znalazło się zapewnienie płynności ruchu poprzez stworzenie systemu ciągów pieszych, czytelnych i łatwych do korzystania, zapewniających najkrótszą drogę dotarcia do celu. Docelowo powinno wykluczyć się duże obszary niedostępne dla pieszych. Kolejnym ważnym punktem powinno być zaspokojenie różnorodnych potrzeb użytkowników. Istotne jest, aby różnym grupom, w tym osobom o ograniczonych możliwościach poruszania, z wózkami dziecięcymi czy walizkami na kółkach, zapewnić możliwość korzystania z przestrzeni publicznej. Wskazano również na potrzebę zapewnienia urozmaiconych możliwości spędzania czasu w przestrzeni poprzez kształtowanie miejsc, gdzie można realizować różne aktywności, pozwalające na czynny i bierny wypoczynek.

Niezbędne jest wyposażenie takich miejsc w odpowiednią infrastrukturę (dostosowana do potrzeb liczba miejsc do siedzenia, dostęp do toalet). Ostatnim z wymienionych założeń to zapewnienie atrakcyjności i gościnności przestrzeni. Autorzy rozumieją to poprzez zapewnienie bezpieczeństwa osobistego pieszym i komfortu korzystania z przestrzeni miejskiej. Można to realizować na wiele sposobów - odpowiednie oświetlenie, uspokojenie ruchu samochodowego wraz z zapewnieniem ułatwień w przekraczaniu dróg, atrakcyjnego krajobrazu i detali, a nawet zapewnienie ochrony przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi.

Skale wdrażania przedsięwzięć

Lubelskie Standardy Piesze zakładają potrzebę wdrażania zmian w trzech wzajemnie od siebie zależnych sferach – planistycznej, ulicy i detalu. W dokumencie znalazły się konkretne wytyczne dotyczące każdej skali. W skali planistycznej wymogi ruchu pieszego powinny być uwzględniane w dokumentach określających zagospodarowanie przestrzeni, nie należy o nim zapominać na etapie projektowania inwestycji liniowych i przedsięwzięć realizowanych na dużym obszarze. W przypadku skali ulicy wymogi ruchu pieszego powinno się uwzględniać na każdym etapie inwestycji - od jej planowania po realizacji.

Na tym etapie szczególnie zwrócono uwagę na konieczność odebrania przestrzeni samochodom na rzecz pieszych i poprawie łatwości przekraczania dróg przez pieszych a także poprawę powiązania ruchu pieszego z komunikacją zbiorową. W skali detalu zwrócono uwagę na konieczność uwzględniania w projektach małej architektury, odpowiedniej nawierzchni i wyposażenia terenu. Ważnym aspektem jest również konieczność bieżącego utrzymywania przestrzeni w wysokim standardzie.

"Kultura chodzenia"

W dokumencie wskazano na potrzebę "promocji kultury chodzenia". Pojęcie to rozumiane jest jako "wszelkie działania wpływające na podniesienie rangi transportu pieszego, zachęcenie do poruszania się pieszo, łączenia ruchu pieszego z komunikacją publiczną i rowerową". Zaproponowano katalog przykładowych ponad 20 działań, które powinny przyczynić się do rozwoju ruchu pieszego. Autorzy proponują w miejsce "myślenia samochodem" "myślenie nogami", chociażby przy planowaniu wygodnych dojść do różnych obiektów czy przejść przez ulice.

Potrzebny kolejny krok

Lubelskie Standardy Piesze zostały opracowane i przekazane władzom Lublina. Społeczną propozycją zajmą się teraz urzędnicy magistratu, aby ją przetworzyć na akt prawa miejscowego lub zarządzenie wewnętrzne, obligujące do stosowania w praktyce urzędniczej rozwiązań zawartych w wypracowanym dokumencie. Lubelskie środowiska piesze – Fundacja tu obok, Rada Kultury Przestrzeni, Forum Kultury Przestrzeni i Pieszy Lublin – podpisały z Prezydentem Miasta Lublin deklarację o dalszej pracy nad wdrożeniem w życie rozwiązań zawartych w Lubelskich Standardach Pieszych.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Częstochowa nie chce wypuścić pieszych spod jezdni

Przestrzeń

Częstochowa nie chce wypuścić pieszych spod jezdni

Dominik Wójcik 11 kwietnia 2016

Kładka przez Wisłę nową ikoną Warszawy

Przestrzeń

Kładka przez Wisłę nową ikoną Warszawy

Witold Urbanowicz 09 marca 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5