Partnerzy serwisu:
Mobilność

Londyn uruchamia pierwsze w Anglii piętrowe autobusy na wodór

Dalej Wstecz
Autor:

Przemysław Farsewicz

Data publikacji:
2021-06-27 10:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Londyn uruchamia pierwsze w Anglii piętrowe autobusy na wodór
fot. TfL
Londyn uruchamia pierwsze w Anglii piętrowe autobusy na wodór
Londyn uruchamia pierwsze w Anglii piętrowe autobusy na wodór
Londyn uruchamia pierwsze w Anglii piętrowe autobusy na wodór
20 autobusów piętrowych zasilanych – po raz pierwszy – wodorem, dołączyło do floty Transport for London. Pojazdy wzbogacą bezemisyjny tabor, na który składa się obecnie już ponad 500 autobusów elektrycznych. Nowe pojazdy będzie można spotkać w pierwszej kolejności na trasie nr 7 między East Acton i Oxford Circus. Celem jest, aby wszystkie londyńskie autobusy były zeroemisyjne już do 2030 roku.

Jak podkreśla TfL, 20 nowych piętrowych autobusów na wodorowe ogniwa paliwowe zmniejszy ślad węglowy i jeszcze bardziej zredukuje szkodliwe emisje, aby zapewnić mieszkańcom Londynu czystsze powietrze. Jedynym produktem ubocznym takiego zasilania jest woda, która powstaje w reakcji chemicznej wodoru z tlenem z powietrza. Tak powstaje energia elektryczna niezbędna do zasilania autobusu.

Pasażerowie mają zyskać płynniejszą i cichszą podróż dzięki mniejszym wibracjom. Do dyspozycji będą także punkty ładowania USB. Prezentacja autobusów odbyła się w zajezdni autobusowej Perivale w Ealing.

– Nasza inwestycja w autobusy wodorowe nie tylko pomaga nam w oczyszczaniu londyńskiego powietrza, ale także wspiera tworzenie miejsc pracy i lokalną gospodarkę w całej Wielkiej Brytanii. To świetny przykład na to, że walka z zanieczyszczeniem powietrza i kryzysem klimatycznym oraz pobudzanie wzrostu gospodarczego polega na współpracy regionów i inwestowaniu w najnowsze technologie – powiedział Sadiq Khan, burmistrz Londynu. – Nasza nowa inwestycja w autobusy wodorowe jeszcze bardziej przybliży nas do realizacji naszej ambicji, aby do 2030 r. wszystkie autobusy w Londynie były bezemisyjne – podkreślił.

Autobusy zostały wyprodukowane przez Wrightbus w Irlandii Północnej. Wodór do autobusów powstaje w zakładzie Air Liquide w Runcorn, jako produkt uboczny z przemysłowej instalacji chloro-alkalicznej. Od 2023 roku wodór będzie jeszcze bardziej ekologiczny, ponieważ będzie wytwarzany w procesie elektrolizy – zasilanej bezpośrednim połączeniem z morską farmą wiatrową.

Wraz z dostawą autobusów należało zadbać o punkt tankowania. Stacja paliw, wykonana przez duńską firmę inżynieryjną Nel Hydrogen, ma zatankować każdy autobus z wodorowymi ogniwami paliwowymi tylko raz dziennie w ciągu zaledwie pięciu minut.

Środki na realizację całego projektu pochodziły z kilku źródeł. Kwotą 6 milionów funtów sfinansował go Transport for London. Z kolei 5 mln funtów zapewniły instytucje europejskie – Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Ogniw Paliwowych i Wodoru oraz Agencja Wykonawcza ds. Innowacji i Sieci (INEA), agencja wykonawcza Komisji Europejskiej. Kwotą 1 mln funtów wsparł projekt także Urząd Pojazdów Bezemisyjnych.

TfL chwali się, że utorowało drogę do tańszych autobusów wodorowych w pozostałej części Wielkiej Brytanii. – Nasza inwestycja w wodór przyniesie korzyści nie tylko Londynowi. Poza stolicą wspieramy miejsca pracy w Wielkiej Brytanii, a nasze zaangażowanie w przemysł sprawi, że czystsze paliwa są bardziej przystępne cenowo dla miast w całej Europie – podkreślił Geoff Hobbs, tymczasowy dyrektor ds. autobusów, Transport for London.

Londyńskie zamówienie było prowadzone w ramach Wspólnej Inicjatywy na rzecz Pojazdów Wodorowych w całej Europie (JIVE), wspieranym w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego przez Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Ogniw Paliwowych i Wodoru. Projekt JIVE ma na celu wdrożenie łącznie 139 nowych bezemisyjnych autobusów na ogniwa paliwowe i związanej z nimi infrastruktury tankowania w pięciu krajach europejskich.

– Autobusy wodorowe już są ważną konkurencją dla autobusów na baterie, ze znacznie krótszym czasem tankowania, a tym samym krótszymi przestojami. Stają się również coraz bardziej alternatywą dla autobusów z silnikiem diesla pod względem całkowitego kosztu użytkowania. Rynek tych rozwiązań szybko się rozwija i widzimy duże możliwości w przyszłości. To ważny krok we właściwym kierunku – poinformował Jens Egholt Rasmussen, dyrektor sprzedaży w Nel Hydrogen, firmy wdrażającej rozwiązania do produkcji i magazynowania wodoru.


Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Konin akceptuje ofertę na czteroletni leasing autobusu wodorowego

Komunikacja

Konin akceptuje ofertę na czteroletni leasing autobusu wodorowego

Witold Urbanowicz 24 czerwca 2021

Wodór w transporcie publicznym to technologia teraźniejszości

Prawo & Finanse

Wodór w transporcie publicznym to technologia teraźniejszości

Wodór2030 24 czerwca 2021

Konin z jedną ofertą na dzierżawę autobusu wodorowego

Komunikacja

Konin z jedną ofertą na dzierżawę autobusu wodorowego

Witold Urbanowicz 01 czerwca 2021

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5