Partnerzy serwisu:
Mobilność

Londyn uruchamia pierwsze w Anglii piętrowe autobusy na wodór

Dalej Wstecz
Autor:

Przemysław Farsewicz

Data publikacji:
2021-06-27 10:00
Ostatnia modyfikacja:
2022-09-27 00:31
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

20 autobusów piętrowych zasilanych – po raz pierwszy – wodorem, dołączyło do floty Transport for London. Pojazdy wzbogacą bezemisyjny tabor, na który składa się obecnie już ponad 500 autobusów elektrycznych. Nowe pojazdy będzie można spotkać w pierwszej kolejności na trasie nr 7 między East Acton i Oxford Circus. Celem jest, aby wszystkie londyńskie autobusy były zeroemisyjne już do 2030 roku.

Jak podkreśla TfL, 20 nowych piętrowych autobusów na wodorowe ogniwa paliwowe zmniejszy ślad węglowy i jeszcze bardziej zredukuje szkodliwe emisje, aby zapewnić mieszkańcom Londynu czystsze powietrze. Jedynym produktem ubocznym takiego zasilania jest woda, która powstaje w reakcji chemicznej wodoru z tlenem z powietrza. Tak powstaje energia elektryczna niezbędna do zasilania autobusu.

Pasażerowie mają zyskać płynniejszą i cichszą podróż dzięki mniejszym wibracjom. Do dyspozycji będą także punkty ładowania USB. Prezentacja autobusów odbyła się w zajezdni autobusowej Perivale w Ealing.

– Nasza inwestycja w autobusy wodorowe nie tylko pomaga nam w oczyszczaniu londyńskiego powietrza, ale także wspiera tworzenie miejsc pracy i lokalną gospodarkę w całej Wielkiej Brytanii. To świetny przykład na to, że walka z zanieczyszczeniem powietrza i kryzysem klimatycznym oraz pobudzanie wzrostu gospodarczego polega na współpracy regionów i inwestowaniu w najnowsze technologie – powiedział Sadiq Khan, burmistrz Londynu. – Nasza nowa inwestycja w autobusy wodorowe jeszcze bardziej przybliży nas do realizacji naszej ambicji, aby do 2030 r. wszystkie autobusy w Londynie były bezemisyjne – podkreślił.

Autobusy zostały wyprodukowane przez Wrightbus w Irlandii Północnej. Wodór do autobusów powstaje w zakładzie Air Liquide w Runcorn, jako produkt uboczny z przemysłowej instalacji chloro-alkalicznej. Od 2023 roku wodór będzie jeszcze bardziej ekologiczny, ponieważ będzie wytwarzany w procesie elektrolizy – zasilanej bezpośrednim połączeniem z morską farmą wiatrową.

Wraz z dostawą autobusów należało zadbać o punkt tankowania. Stacja paliw, wykonana przez duńską firmę inżynieryjną Nel Hydrogen, ma zatankować każdy autobus z wodorowymi ogniwami paliwowymi tylko raz dziennie w ciągu zaledwie pięciu minut.

Środki na realizację całego projektu pochodziły z kilku źródeł. Kwotą 6 milionów funtów sfinansował go Transport for London. Z kolei 5 mln funtów zapewniły instytucje europejskie – Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Ogniw Paliwowych i Wodoru oraz Agencja Wykonawcza ds. Innowacji i Sieci (INEA), agencja wykonawcza Komisji Europejskiej. Kwotą 1 mln funtów wsparł projekt także Urząd Pojazdów Bezemisyjnych.

TfL chwali się, że utorowało drogę do tańszych autobusów wodorowych w pozostałej części Wielkiej Brytanii. – Nasza inwestycja w wodór przyniesie korzyści nie tylko Londynowi. Poza stolicą wspieramy miejsca pracy w Wielkiej Brytanii, a nasze zaangażowanie w przemysł sprawi, że czystsze paliwa są bardziej przystępne cenowo dla miast w całej Europie – podkreślił Geoff Hobbs, tymczasowy dyrektor ds. autobusów, Transport for London.

Londyńskie zamówienie było prowadzone w ramach Wspólnej Inicjatywy na rzecz Pojazdów Wodorowych w całej Europie (JIVE), wspieranym w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego przez Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Ogniw Paliwowych i Wodoru. Projekt JIVE ma na celu wdrożenie łącznie 139 nowych bezemisyjnych autobusów na ogniwa paliwowe i związanej z nimi infrastruktury tankowania w pięciu krajach europejskich.

– Autobusy wodorowe już są ważną konkurencją dla autobusów na baterie, ze znacznie krótszym czasem tankowania, a tym samym krótszymi przestojami. Stają się również coraz bardziej alternatywą dla autobusów z silnikiem diesla pod względem całkowitego kosztu użytkowania. Rynek tych rozwiązań szybko się rozwija i widzimy duże możliwości w przyszłości. To ważny krok we właściwym kierunku – poinformował Jens Egholt Rasmussen, dyrektor sprzedaży w Nel Hydrogen, firmy wdrażającej rozwiązania do produkcji i magazynowania wodoru.


Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Wodorowa Škoda H’CITY na targach Innotrans 2022 (zdjęcia)

Komunikacja

Wodorowa Škoda H’CITY na targach Innotrans 2022 (zdjęcia)

Michał Szymajda 22 września 2022

Wałbrzych kupi 20 autobusów wodorowych. Jest umowa na dofinansowanie

Komunikacja

Solaris ze światową premierą przegubowego autobusu wodorowego

Komunikacja

Zobacz również:

Konin akceptuje ofertę na czteroletni leasing autobusu wodorowego

Komunikacja

Konin akceptuje ofertę na czteroletni leasing autobusu wodorowego

Witold Urbanowicz 24 czerwca 2021

Wodór w transporcie publicznym to technologia teraźniejszości

Prawo & Finanse

Konin z jedną ofertą na dzierżawę autobusu wodorowego

Komunikacja

Pozostałe z wątku:

Wodorowa Škoda H’CITY na targach Innotrans 2022 (zdjęcia)

Komunikacja

Wodorowa Škoda H’CITY na targach Innotrans 2022 (zdjęcia)

Michał Szymajda 22 września 2022

Wałbrzych kupi 20 autobusów wodorowych. Jest umowa na dofinansowanie

Komunikacja

Solaris ze światową premierą przegubowego autobusu wodorowego

Komunikacja

Zobacz również:

Konin akceptuje ofertę na czteroletni leasing autobusu wodorowego

Komunikacja

Konin akceptuje ofertę na czteroletni leasing autobusu wodorowego

Witold Urbanowicz 24 czerwca 2021

Wodór w transporcie publicznym to technologia teraźniejszości

Prawo & Finanse

Konin z jedną ofertą na dzierżawę autobusu wodorowego

Komunikacja

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5