Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Londyn. Burmistrz myśli o opłacie drogowej za przejechane mile

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2017-06-21 15:47
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Londyn. Burmistrz myśli o opłacie drogowej za przejechane mile
fot. Mariordo, lic. CC A-SA 3.0 Unported
Burmistrz Londynu Sadiq Khan zaprezentował dziś Strategię Transportową dla swojego miasta. Wśród rozważanych pomysłów na osiągnięcie celów jest jednolita opłata drogowa dla samochodów, uzależniona od przejechanych mil i zakaz budowania miejsc postojowych przy nowych inwestycjach.

Brytyjskie media już nazywają propozycję, o której Khan wspomniał podczas konferencji prasowej, „pay–per–mile charge”. Dziś centrum Londynu jest objęte strefą płatnego wjazdu. Według pomysłu burmistrza zmiana polegałaby na objęciu samochodów jednolitą opłatą uzależnioną o klasy auta (czyli poziomu spalin, jakie emituje do atmosfery) i przejechanych mil.

Wszystko po to, by osiągnąć ambitne założenia. Dziś transportem w stolicy Wielkiej Brytanii 64 proc. podróży odbywa się w inny sposób niż samochodem. Do 2041 r. ten odsetek ma sięgnąć 80 proc. Dziś każdego dnia londyńczycy odbywają 26,7 mln podróży (samochodem, różnymi środkami transportu publicznego, rowerem i pieszo), z tego prawie 10 mln – autem. Do wspomnianego 2041 r. podróży ma być o 5 mln więcej, ale wykonywanych samochodem – o 3 mln mniej.

Co więcej, w ciągu najbliższych 20 lat cały tabor autobusowy ma się stać zeroemisyjny, a do 2050 r. zeroemisyjny ma być cały system transportowy.

– Liczba mieszkańców Londynu niedługo ma przekroczyć 10 mln. Nasze zdrowie i dobrobyt coraz bardziej zależy od tego, na ile zmniejszymy naszą zależność od samochodów – powiedział w środę Khan. – Musimy sprawić, że niekorzystanie z auta będzie tanim, najbezpieczniejszym i najwygodniejszym sposobem poruszania się po mieście w codziennych sytuacjach. To kluczowe nie tylko dla walki z zakorkowaniem ulic powiększającego się Londynu, ale też dla ochrony przed zanieczyszczonym powietrzem i dla ochrony zdrowia wszystkich londyńczyków – dodał.

Plan, otwarty do konsultacji zaplanowanych do 2 października (można m.in. wypełnić kwestionariusz na stronie internetowej burmistrza, gdzie jest też dostępny sam dokument), zakłada kilka potężnych narzędzi do jego realizacji. Poza wspomnianą reformą opłaty drogowej i zakazem parkingowym, który w szczególności ma dotyczyć miejsc z dobrym skomunikowaniem z transportem publicznym, to również tworzenie większej ilości stref bez samochodu a także organizowanie „dni bez samochodu”. Zamiast parkingów dla samochodów obowiązkowo ma powstawać infrastruktura rowerowa i punkty ładowania aut elektrycznych.

Burmistrz zapowiedział też, że będzie popierał działania dzielnic w sprawie ustanawiania stref płatnego wjazdu na ulicach, którymi zarządzają dzielnice, a takich na terenie całego miasta jest 95 proc.

Planowi Khana przyklasnęli aktywiści miejscy i ekolodzy, m.in. cytowany przez CNBC Paul Morozzo z Greenpeace, który wskazuje, że mniej samochodów, a więcej transportu publicznego, rowerów i chodzenia po mieście to kluczowy element walki ze smogiem w miastach. Z drugiej strony Edmund King, szef brytyjskiej „Automobile Association” zwraca uwagę, że jeśli plan sprowadzi się do prostego wprowadzenia opłat za korzystanie z miejskich ulic, to będzie to bardzo trudne do „sprzedania” obecnym i przyszłym wyborcom.

Plan Sadiqa Khana bardzo różni się od opisywanego przez nas niedawno pomysłu gubernatora stanu Nowy Jork, który chce, zapobiegając negatywnym efektom remontów kolejowych w mieście, przyspieszać inwestycje drogowe i obniżać opłaty dla ciężarówek.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5