Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Łomża rezyguje z EuroVelo

Dalej Wstecz
Data publikacji:
04-04-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Łomża rezyguje z EuroVelo
fot. Iwona Hildebrandt, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
Władze Łomży wycofały się realizacji koncepcji EuroVelo. Sprawa stanowi swoisty precedens – jako przyczynę podano bowiem poważne wątpliwości co do rzetelności przedstawicieli wdrażających projekt w Polsce.

EuroVelo to sieć turystycznych tras rowerowych biegnąca przez całą Europę. Jej twórcą jest Europejska Federacja Cyklistów (ECF) – jedna z najbardziej znanych na kontynencie organizacji zajmujących się promocją roweru jako środka transportu i aktywnego sposobu spędzania wolnego czasu. Szlaki EuroVelo biegną również przez Polskę, choć spora ich część jest niekompletna. Od dłuższego czasu trwają próby urzeczywistnienia planów zapisanych na papierze i stworzenia ciekawych tras, które ściągnęłyby do naszego kraju turystów z zagranicy. Polskie miasta do tej pory nie skąpiły pieniędzy na koncepcje i ekspertyzy związane z wytyczeniem szlaków w ich rejonie. Dlaczego zatem Łomża postanowiła się wyłamać i zrezygnowała z atrakcyjnie brzmiącego przedsięwzięcia?

Łódzkie perypetie


Jeszcze do niedawna wszystko wskazywało, iż EuroVelo w Łomży i jej okolicach jednak powstanie. Plany zakładały budowę 10km dróg rowerowych na terenie miasta i prawie 50km w jego okolicach. Samorządy gmin, przez które miała przebiegać trasa, wyraziły zainteresowanie podpisaniem odpowiednich dokumentów. Skąd zatem nagła zmiana zdania?

Zgodnie z zapewnieniami wiceprezydenta Łomży, Beniamina Dobosza, przyczyną były uzasadnione obiekcje magistratu co do rzetelności przedstawicielu ECF wdrażających koncepcję w Polsce. Chodzi zaś konkretniej o doświadczenia Łodzi. Zdaniem tamtejszych organizacji rowerowych, koncepcja tras EuroVelo, na którą łódzcy samorządowcy wydali niebagatelną sumę 40 tys. złotych, jest wadliwa. Rowerzyści ze stolicy łódzkiego wytykają m.in. oderwanie proponowanego przebiegu europejskiej trasy od istniejących szlaków oraz rozbieżności w koncepcjach, jakie prezentuje się poszczególnym samorządom. Dodają, iż wytyczony fragment nie uzyska certyfikatu EuroVelo. Zarzut wydaje się słuszny, gdyż trasy uzupełniające nie mogą używać identyfikacji wizualnej systemu europejskiego. Warunkiem uwzględnienia danego szlaku w oficjalnej sieci jest przesunięcie jednej z istniejącej tras albo dodanie nowej, z tym że nowe trasy muszą mieć co najmniej 1000 kilometrów i przebiegać przez co najmniej dwa kraje członkowskiej ECF.

Sceptycy łódzkiej koncepcji piętnują również sposób działania firmy, która opracowała warty 40 tys. złotych dokument. Postrzegają go jako budzący wątpliwości, argumentując, iż narodowymi koordynatorami EuroVelo zostają zazwyczaj instytucje publiczne albo duże organizacje pozarządowe, a nie prywatne firmy nieposiadające nawet strony internetowej.

Sieć pod znakiem zapytania


Łomża to pierwsze miasto, które oficjalnie przyznało się do zrezygnowania z koncepcji EuroVelo z powodu obaw co do rzetelności firmy sporządzającej dokument. Poważne zarzuty kierowane pod adresem polskich koordynatorów nie wydają się być wyssane z palca. Istnieje prawdopodobieństwo, że omawiana sprawa stanie się precedensem – inne miasta pójdą w ślady łomżyńskiego magistratu. Wówczas dalszy rozwój EuroVelo na terenie Polski stanie pod znakiem zapytania.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Warszawa: Rekordowy rowerowy maj

Mobilność

Warszawa: Rekordowy rowerowy maj

inf. pras. UM Warszawa 10 czerwca 2023

Bydgoszcz buduje drogi rowerowe

Mobilność

Bydgoszcz buduje drogi rowerowe

Redakcja/inf. pras. 22 maja 2023

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Warszawa: Rekordowy rowerowy maj

Mobilność

Warszawa: Rekordowy rowerowy maj

inf. pras. UM Warszawa 10 czerwca 2023

Bydgoszcz buduje drogi rowerowe

Mobilność

Bydgoszcz buduje drogi rowerowe

Redakcja/inf. pras. 22 maja 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5