Łomża rozpisała ponowny przetarg na zakup 6 autobusów elektrycznych. Pierwsze postępowanie zostało unieważnione, pomimo faktu, iż jedyna oferta zmieściła się w budżecie zamawiającego. Teraz samorząd próbuje nabyć elektrobusy kolejny raz.
Przedmiotem powtórzonego zamówienia jest dostawa 6 miejskich autobusów elektrycznych, które będą w pełni niskopodłogowe. Zakup jest współfinansowany ze środków europejskich, a dokładniej z RPO województwa podlaskiego na lata 2014-2020. Autobusy muszą zostać dostarczone do 16 czerwca 2023 roku. W pierwszym postępowaniu
wpłynęła tylko jedna oferta autorstwa firmy Busnex, reprezentującej Yutonga. Firma wyceniła dostawy na 18,435 mln zł brutto, co mieściło się w budżecie zamawiającego, który określono na 18,716 mln zł. Pierwszy przetarg
został jednak unieważniony z przyczyn formalnych.Obecnie zamawiający wymaga, aby sześć autobusów było pojazdami nowymi, a ich długość ma mieścić się w przedziale 11-12,2 metra długości. Pojazdy mają zabierać na pokład co najmniej 71 osób, z czego minimum 20 na miejscach siedzących. W elektrobusach ma się także znaleźć minimum jedno miejsce dla osób poruszających się na wózku inwalidzkim. Układ drzwi to 2:2:2
Kierowca ma mieć do dyspozycji kabinę typu zamkniętego lub półzamkniętego. Pojazdy mają być w pełni niskopodłogowe, a także zostać wyposażone w kasowniki biletowe i system nagłaśniający. Pasażerowie mają mieć także do swojej dyspozycji gniazda USB. W autobusach ma znaleźć się także system dynamicznej informacji pasażerskiej oraz system monitoringu. Nie zabraknie także ogrzewania oraz klimatyzacji.
Moc silnika określono na minimum 160 kW. Autobusy mają mieć też system rekuperacji energii. Przechowywanie energii ma odbywać się za pomocą baterii trakcyjnych, superkondensatorów lub też innych urządzeń, które działają w podobny sposób. Elektrobusy mają pokonywać minimum 140 kilometrów na jednym ładowaniu. Autobusy mają mieć możliwość wolnego ładowania (tzw. system plug-in).
W postępowaniu mogą startować wykonawcy, którzy w ciągu trzech ostatnich lat wykonali co najmniej jedno zamówienie opiewające na dostawę trzech nowych autobusów. Oferty można składać do 30 czerwca bieżącego roku, a o wyborze zdecydują cena - 60%, okres gwarancji całopojazdowej - 10%, a także okres gwarancji na baterie trakcyjne - 4%, zużycie energii elektrycznej podany w kWh na 100 kilometrów - 8%, pojemność akumulatorów trakcyjnych - 8%, a także wyposażenie pojazdu - 5% oraz ilość miejsc siedzących dla pasażerów - 5%. Przy ocenie wyposażenia zamawiający będzie brał pod uwagę kabinę, silnik, system odzyskiwania energii oraz ładowanie baterii trakcyjnych.