Województwo łódzkie nie uruchomi pierwszego w swojej historii połączenia kolejowo-autobusowego, nie powstanie też pierwsza finansowana przez samorząd regionalny linia autobusowa. Analiza zlecona przez UMWŁ nie wykazała zasadności utworzenia multimodalnego ciągu Łódź – Koluszki – Rawa Mazowiecka. Na razie 18-tysięczne miasto nie doczeka się więc poprawy oferty komunikacyjnej opartej na funkcjonowaniu przewoźników busowych.
W marcu Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego zlecił gdyńskiej firmie Marcin Gromadzki Public Transport Consulting przygotowanie
analizy dotyczącej zasadności uruchomienia kolejowo-autobusowego połączenia Łódź – Koluszki (przesiadka) – Rawa Mazowiecka. Linia taka znalazła się w jednym z wariantów obsługi komunikacyjnej naszkicowanych w regionalnym planie transportowym. Opracowanie kosztowało UMWŁ ok. 34 tys. zł brutto.
Potrzeby społeczne są zaspokojone, wzmocnienia oferty nie potrzebaWszystko wskazuje na to, że zintegrowanego połączenia do Rawy ostatecznie nie będzie. – Opracowanie pt. „Analiza możliwości uruchomienia drogowo-kolejowego wojewódzkiego połączenia o charakterze użyteczności publicznej na linii Rawa Mazowiecka – Brzeziny – Koluszki – Łódź” zostało wykonane i przedłożone w wyznaczonym terminie. Wyniki analizy w szczególności wskazują, że potrzeby społeczne w zakresie przewozów publicznych na badanej linii są zaspokojone, a przewoźnicy drogowi rzetelnie realizują przewozy na podstawie posiadanych zezwoleń – poinformował nas bowiem Grzegorz Sławiński z Wydziału Informacji i Komunikacji Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego.
Przedstawiciel samorządu podkreśla przy tym, że nic nie wskazuje na możliwość zmiany tego stanu rzeczy w najbliższym czasie. – Przeprowadzona analiza nie potwierdza zasadności objęcia przewozami drogowymi o charakterze użyteczności publicznej połączeń na linii komunikacyjnej Rawa Mazowiecka – Brzeziny – Koluszki – konkluduje nasz rozmówca.
Trudno mówić o integracji busów z innymi środkami transportu Obecnie przewozy pomiędzy Rawą Mazowiecką a Łodzią realizują głównie dwie prywatne firmy – Nep-Pol i San Marco z Nowego Miasta nad Pilicą (kursy wykonywane są właśnie w relacji do Nowego Miasta). Eksploatują oni niemal wyłącznie niewielkie busy, co wpływa na komfort podróży. Rawianie mogą korzystać także z pojedynczych kursów przedsiębiorstw PKS z Łodzi i Grójca.
Wśród minusów oferty można wymienić wczesną godzinę ostatnich odjazdów oraz umiejscowienie łódzkiego krańca na dworcu Łódź Północna, który zlokalizowany jest peryferyjnie w dzielnicy Bałuty. Utrudnia to przesiadki do innych środków transportu, co zmniejsza wygodę podróżowania pomiędzy Rawą Mazowiecką a mastami innymi niż Łódź. Tymczasem z rawskiego dworca odjeżdża zaledwie kilka autobusów międzywojewódzkich w relacjach innych niż do Warszawy.