Łódzkie: Wkrótce umowa na Wojewódzki Rower Publiczny - Transport Publiczny
 
Partnerzy serwisu:
Mobilność

Łódzkie: Wkrótce umowa na Wojewódzki Rower Publiczny

Dalej Wstecz
Autor:

Roman Czubiński

Data publikacji:
2018-07-15 10:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Łódzkie: Wkrótce umowa na Wojewódzki Rower Publiczny
fot. Roman Czubiński
Po zakończeniu postępowania przed Krajową Izbą Odwoławczą wiadomo już, że operatorem regionalnego systemu roweru publicznego w Łódzkiem będzie Nextbike. Całoroczny system ma służyć zarówno turystom, jak i mieszkańcom miejscowości, w których powstaną samoobsługowe wypożyczalnie. Kwestia kompatybilności z Łódzkim Rowerem Publicznym pozostaje na razie nierozstrzygnięta.

– Jesteśmy w przededniu podpisania umowy. Są plany, by nastąpiło to w przyszłym tygodniu – informuje rzecznik Nextbike Polska Marek Pogorzelski. – Mamy przyjemność realizować projekt pionierski w skali kraju, integrujący transport kolejowy i rowerowy w tej skali. Tworzymy nową jakość – podkreśla. Jak stwierdził, inne samorządy wojewódzkie pilnie przyglądają się pracom nad tym zadaniem, myśląc o zastosowaniu takiego samego rozwiązania u siebie.

Pierwsze rowery jeszcze w wakacje

W 10 miastach województwa pojawią się łącznie 1002 rowery. W każdej z gmin (Łódź, Pabianice, Zgierz, Koluszki, Kutno, Łask, Zduńska Wola, Sieradz, Skierniewice i Łowicz) znajdzie się po kilkanaście stacji – razem ponad 100. – System WRP zapewni skomunikowanie z przystankami kolejowymi, będzie też uzupełnieniem komunikacji lokalnej – mówi marszałek województwa łódzkiego Witold Stępień. Będzie stanowił także ofertę dla zwiedzających – w miastach objętych projektem i ich okolicach znajduje się wiele atrakcji turystycznych i przyrodniczych, powstaje też coraz więcej dróg rowerowych. Wartość umowy to niecałe 24 mln zł. 3,75 mln zł to koszt dostawy i uruchomienia systemu wypożyczalni, których utrzymanie przez 6 lat Nextbike wycenił na 20,1 mln zł.

Czas realizacji będzie wynosił 105 dni. Pierwszy etap, obejmujący budowę stojaków rowerowych na rowery prywatne, musi być ukończony w ciągu dwóch miesięcy. – Będziemy w kontakcie z wykonawcą. Chcemy sukcesywnie uruchamiać w okresie wakacyjnym stacje w poszczególnych miejscowościach oraz zachęcać turystów do korzystania z nich. Pierwsze rowery będą dostępne do wypożyczenia w ciągu miesiąca – zapewnia Stępień. Priorytet mają mieć miejscowości atrakcyjne turystycznie, takie jak ciąg Pabianice – Kolumna – Łask – Zduńska Wola – Sieradz.

Jeśli się uda, będzie więcej miast

W ocenie rzecznika Nextbike sukces WRP jest pewny. – Prowadzimy systemy także w małych i średnich miastach. W systemach z 4-5 stacjami zawsze stacja przy dworcu kolejowym – o ile istnieje – cieszy się największą popularnością – argumentuje Pogorzelski. Jak dodaje, świadczy to o tym, że kolej i rower są często łączone w jednym ciągu transportu intermodalnego. Zwiększa to też konkurencyjność transportu publicznego w stosunku do prywatnych samochodów.

– Traktujemy przedsięwzięcie jak pilotaż. Zgłaszało się do niego więcej partnerów, niż tylko 10. Będziemy modernizować kolejne stacje i przystanki kolejowe oraz rozwijać siatkę połączeń ŁKA w kierunku Radomska i Tomaszowa Mazowieckiego oraz na trasie Skierniewice – Kutno. Po zakończeniu pilotażu będzie można wdrożyć system także w mniejszych miejscowościach – zapewnia marszałek.

Wypożycz i zostaw, gdzie chcesz

Co ważne, WRP będzie systemem IV generacji. Rowery będą lokalizowane dzięki systemowi GPS. – Stacje będą istniały, ale ich rola będzie symboliczna. Nie będą wyposażone w klasyczne terminale, z których można dziś korzystać w Łodzi – mówił marszałek w czerwcu br. Wciąż nie wiadomo, czy WRP będzie kompatybilny z Łódzkim Rowerem Publicznym, będącym systemem generacji III. – Wiele ustaleń jeszcze przed nami. Wymóg kompatybilności nie został zawarty w dokumentacji przetargowej. Po podpisaniu umowy cały szereg kwestii – począwszy od ostatecznego uzgodnienia cennika – musimy omówić z zamawiającym. To system naczyń połączonych: od jednej decyzji zależy wiele innych – tłumaczy Pogorzelski.

Cennik ma być skonstruowany tak, by najtańszy był przejazd zakończony na wyznaczonej stacji. Pozostawienie rowerów w innym miejscu (przy obowiązku przestrzegania przepisów) będzie droższe. – Pierwsze 20 minut, podobnie jak w innych systemach Nextbike’a, będzie bezpłatne, a kolejne 40 minut – złotówkę. Chcemy, by korzystanie z roweru było dostępne – uzasadnia marszałek.

Rowery WRP nie będą garażowane w okresie zimowym. – Będzie to nasz drugi system całoroczny w Polsce, a trzeci w ogóle – informuje rzecznik Nextbike. Rowery mają zostać przystosowane tak, by były odporne na każde warunki atmosferyczne. – Nie planujemy wprowadzania opon zimowych, łańcuchów czy kolców. W wielu miastach w Polsce widzimy, że ruch rowerowy zimą zmniejsza się, ale nie ustaje. Chcemy pokazać mieszkańcom, że rower jest doskonałym środkiem lokomocji tak w lipcu, jak w grudniu – dodaje.

Pabianice: Duże zainteresowanie mieszkańców

122 z ogólnej liczby 1002 rowerów będą dostępne w Pabianicach. – Rowerami jeździ bardzo wielu pabianiczan i na pewno będzie chciało do pracy dojeżdżać koleją w połączeniu z rowerem wojewódzkim. Jesteśmy rowerową stolicą Polski (tytuł zdobyty w ubiegłorocznej edycji konkursu „Kręć Kilometry”). Jako miasto nie bylibyśmy jednak w stanie zrealizować sieci o własnych siłach – przyznaje prezydent miasta Grzegorz Mackiewicz. Koszty administrowania byłyby w skali ośrodka tej wielkości zbyt duże. – Poza tym rower nie byłby kompatybilny z innymi podobnymi systemami w województwie. Objęcie rowerem wojewódzkim wszystkich okolicznych miast to rozwiązanie bardzo komfortowe dla mieszkańców. To samo konto i aplikacja pozwoli na korzystanie z jednośladów w Pabianicach i np. w Zgierzu – dodaje prezydent.

Jak twierdzi, odbiór społeczny jest bardzo pozytywny. Wielu rodziców jest zainteresowanych uruchomieniem systemu jeszcze w trakcie wakacji, tak by w nowym roku szkolnych ich dzieci mogły dojeżdżać rowerami do szkoły. Pytania dotyczyły także tego, czy z roweru będzie można korzystać zimą. – Ogłosiliśmy już przetarg na utwardzenie placów pod stacje rowerowe. Na pewno zdążymy zrobić to na czas – deklaruje Mackiewicz.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Łódź: 14 stacji Wojewódzkiego Roweru Publicznego

Komunikacja

Łódź: 14 stacji Wojewódzkiego Roweru Publicznego

Kasper Fiszer 14 czerwca 2018

Nextbike wygrywa przetarg na Wojewódzki Rower Publiczny

Mobilność

Nextbike wygrywa przetarg na Wojewódzki Rower Publiczny

Roman Czubiński 08 czerwca 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS