Gmina Tuszyn nie uzyskała dotacji z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na zakup nowych autobusów. Samorząd porzucił więc plany organizacji włączonej w system łódzkiej komunikacji miejskiej linii 256, która miała połączyć stolicę aglomeracji z samym Tuszynem oraz z położonym nieopodal Głuchowem. Zamiast tego przewozy realizuje prywatna firma.
Kilka lat temu władze Tuszyna, Rzgowa i Łodzi zawarły porozumienie, zgodnie z którym gmina Tuszyn miała zorganizować nową linię autobusową z położonego na jej terenie Głuchowa przez sam Tuszyn oraz Rzgów do Łodzi. Połączenie miało być odpowiedzią na problemy komunikacyjne mieszkańców, które nasiliły się po likwidacji kursów PKS Łódź na trasie Łódź – Tuszyn. Zgodnie z treścią dokumentu linia miała zostać oznaczona symbolem 256, a jej łódzki kraniec wyznaczono na pętli Piastów Kurak. Mimo zgodnych deklaracji współpracy
do uruchomienia przewozów nigdy jednak nie doszło.
Nie powiodły się plany pozyskania dofinansowania na tabor Gmina Tuszyn zamierzała też kupić tabor do obsługi komunikacji z Łodzią. – Realizacja projektu była jednak ściśle powiązana z pozyskaniem dofinansowania na to przedsięwzięcie zgodnie z wnioskiem złożonym do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego – mówi Marcin Skrzypczyk, kierownik Referatu Dróg i Zieleni w Urzędzie Miasta w Tuszynie. Gmina nie uzyskała dotacji ani na samo utworzenie linii, ani na zakup autobusów.
– Porozumienie, którego podpisanie stanowiło warunek konieczny do złożenia wniosku, nie zostało zatem zrealizowane – stwierdza nasz rozmówca. Aktualnie gmina zleca obsługę kursów do Łodzi prywatnej firmie Polan, która wykorzystuje na tej trasie minibusy. Lokalny samorząd uzyskuje dotację z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. W pojazdach obowiązuje taryfa własna przewoźnika, a kursy nie są w żaden sposób zintegrowane z łódzką komunikacją miejską.
Prawie pół wieku od likwidacji tramwaju Tymczasem, jak podkreśla przedstawiciel UM Tuszyn, gdy projektowano linię 256, zakładano również honorowanie łódzkich biletów komunikacji miejskiej. Samo połączenie miało zaś funkcjonować na wydłużonej trasie istniejącej linii oznaczonej numerem 56. System miał być więc spójny organizacyjnie i taryfowo. W najbliższym czasie nie ma jednak szans na takie udogodnienie.
Przypomnijmy, że dawniej do Tuszyna dojechać można było tramwajem podmiejskim linii 42. W 1978 r. jej trasa została jednak skrócona do Rzgowa. W latach 90. zeszłego stulecia zlikwidowany został także odcinek Rzgów – Łódź.