Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Łódzkie: Są środki na tramwaj podmiejski w nowej perspektywie UE. Kto skorzysta?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
23-07-2023
Ostatnia modyfikacja:
19-07-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Łódzkie: Są środki na tramwaj podmiejski w nowej perspektywie UE. Kto skorzysta?
fot. MPK Łódź
W rozpoczynającej się unijnej siedmiolatce pojawią się kolejne możliwości uzyskania środków na tramwajowe inwestycje liniowe i taborowe – zapowiada samorząd regionu. Pieniędzy na cele związane z transportem zbiorowym będzie więcej niż w perspektywie 2014 – 2020. Wciąż czekamy natomiast na ogłoszenie naboru wniosków o dofinansowanie w konkretnych postępowaniach.

Nowa perspektywa finansowa UE oznaczona formalnie latami 2021 – 2027 ma przynieść szanse na realizacje szeregu inwestycji transportowych, które są oczekiwane już od dłuższego czasu. Z różnych przyczyn nie zostały one przeprowadzone w rozliczanej właśnie siedmiolatce 2014 – 2020: wpłynęła na to ograniczona pula środków, sytuacja finansowa potencjalnych beneficjentów uniemożliwiająca wyasygnowanie wkładu własnego czy inercja związana z koniecznością uzgodnień pomiędzy poszczególnymi gminami. Jednym z takich przedsięwzięć jest remont nieczynnej od 2018 r. podmiejskiej trasy biegnącej do Ozorkowa, jednak jak przyznał tamtejszy magistrat, na razie nie są prowadzone rozmowy dotyczące możliwości pozyskania pieniędzy.

Województwo: Środków jest nieco więcej niż poprzednio

– W programie regionalnym Fundusze dla Łódzkiego na lata 2021 – 2027 wśród możliwych do realizacji przedsięwzięć z zakresu multimodalnej mobilności miejskiej przewidziano przedsięwzięcia zarówno dotyczące zakupu nowego taboru tramwajowego, jak również z zakresu infrastruktury publicznego transportu zbiorowego, w tym budowę lub przebudowę tramwajowej infrastruktury liniowej i przystankowej – zapewnił nas Wydział Prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. To oczywiście dobra informacja także dla samorządów z Konstantynowa i Lutomierska, które rozważały możliwość modernizacji nieczynnego od 2019 r. torowiska dawnej linii 43B. Głównym beneficjentem będzie natomiast zapewne stolica aglomeracji, która może też ponownie sięgnąć po pieniądze na zakup nowych wagonów, bo dotychczasowa wymiana taborowa nie pomogła w obniżeniu średniego wieku tramwaju poniżej ok. 30 lat.

Na wszystkie cele związane z mobilnością miejską, nie tylko na projekty tramwajowe, przeznaczono 148,54 mln euro. Oznacza to niewielki wzrost względem kończącej się perspektywy oznaczonej formalnie jako 2014 – 2020, bo w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na niskoemisyjny transport miejski przeznaczono w sumie ok. 133,79 mln euro. Jak zaznacza przy tym UMWŁ, w kolejnych latach o pieniądze z funduszu regionalnego będą mogły ubiegać się tylko te samorządy, które uchwalą plan zrównoważonej mobilności miejskiej lub inny dokument planistyczny dotyczący transportu na ich obszarze.

Nabory ruszą, gdy gminy będą gotowe

– Ogłoszenie naborów wniosków jest w głównej mierze uzależnione od przyjęcia tych dokumentów przez poszczególne jednostki samorządu terytorialnego – podkreślają służby prasowe marszałka. Obecnie prace planistyczne w różnych gminach są zaawansowane w różnym stopniu. Na razie urząd marszałkowski nie podał więc ani jednej konkretnej daty rozpoczęcia przyjmowania wniosków o dotację w nowej perspektywie.

Przypomnijmy, że w ramach RPO 2014 – 2020 na realizację znaczących prac infrastrukturalnych poza Łodzią zdecydowały się także miasta Pabianice, Zgierz i Konstantynów Łódzki. W dwóch pierwszych przypadkach efektem jest dokonane już wznowienie obsługi tramwajowej wyłączonych z ruchu odcinków, których stan techniczny był zły lub bardzo zły. W Konstantynowie robotnicy realizują natomiast niezbędne prace, a modernizacja ma zakończyć się jeszcze w tym roku.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5