W najbliższym czasie raczej nie powstaną dwa nowe przystanki kolejowe na linii z Tomaszowa Mazowieckiego do Opoczna. Modernizacja trasy jest bowiem odsunięta w czasie. Samorząd województwa ubiega się o jej dofinansowanie w ramach programu Kolej Plus.
Od niespełna dekady województwo łódzkie prowadzi akcję uzupełniania sieci przystanków kolejowych w regionie. W 2018 r. samorząd zapowiedział kolejną inwestycję: budowę dwóch przystanków przy linii kolejowej nr 25 pomiędzy Tomaszowem Mazowieckim a Opocznem. Wszystko wskazuje jednak na to, że na nowe perony będziemy musieli poczekać jeszcze co najmniej kilka lat. Dość niespodziewanie prace nad inwestycją opóźnił bowiem paradoksalnie... akces UMWŁ do programu Kolej Plus.
Budowa przystanków planowana już od 2015 r. Inwestycja, jaką planował wcześniej zrealizować łódzki urząd marszałkowski, miała bowiem dotyczyć wyłącznie odcinka z Tomaszowa do Opoczna. W jej ramach trasa ta zostałaby zmodernizowana i zelektryfikowana, a dodatkowo powstałyby na niej dwa nowe przystanki pasażerskie: Tomaszów Mazowiecki-Ludwików i Kamień Opoczyński. Jak informował nas dwa lata temu UMWŁ, koncepcja ich uruchomienia już wówczas nie była nowa. Pomysł pojawił się po raz pierwszy już w 2015 r., kiedy rozszerzenie siatki przystankowej ujęto w przygotowanym na zlecenie marszałka studium dotyczącym integracji kolei z innymi środkami transportu.
Połączona z budową przystanków modernizacja jest jednak odłożona w czasie. Samorząd wspólnie z władzami województwa świętokrzyskiego chce bowiem w ramach programu Kolej Plus
pozyskać środki na przygotowanie dokumentacji projektowej modernizacji i elektryfikacji dłuższego fragmentu – od Tomaszowa Mazowieckiego przez Opoczno do Skarżyska-Kamiennej – a później przeprowadzić prace na całym tym odcinku, nie poprzedzając ich zapowiadanymi wcześniej robotami na części leżącej na terenie województwa łódzkiego. Samorząd szacuje, że duża inwestycja może zakończyć się w roku 2030.
Nie ma konkretnego harmonogramu prac – Województwo łódzkie jako partner oraz województwo świętokrzyskie jako lider wspólnie złożyły formularz zgłoszeniowy na pozyskanie dofinansowania na opracownanie studium projektowo-technicznego. Realizatorem projektu będzie natomiast krajowy zarządca infrastruktury kolejowej, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe – czytamy w krótkim komunikacie przesłanym nam przez Wydział Komunikacji Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. Samorząd zwraca tam uwagę, że to PKP PLK będzie odpowiadać za szczegółowy harmonogram prac.
Służby prasowe marszałka nie wskazują jednak przy tym żadnych konkretów dotyczących inwestycji przystankowej. Realizacja i tego elementu zaplanowanych wcześniej prac na linii nr 25 będzie więc najprawdopodobniej odsunięta w czasie – nawet o dekadę, i to jeśli urzędy marszałkowskie będą skutecznie pozyskiwać kolejne dofinansowania.