Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Łódzkie chce 100 proc. dofinansowania na tramwaj podmiejski

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
26-09-2018

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Łódzkie chce 100 proc. dofinansowania na tramwaj podmiejski
Fot. Kasper FiszerWagon 803N eksploatowany do 2012 r. na linii ozorkowskiej
Marszałek województwa łódzkiego Witold Stępień zapowiedział, że będzie się ubiegał o 100-procentowe dofinansowanie ze środków unijnych lub z budżetu krajowego na realizację inwestycji tramwajowych na łódzkiej sieci podmiejskiej. Mowa tu przede wszystkim o liniach do Ozorkowa i do Lutomierska. Pierwsza z nich od lutego tego roku pozostaje nieczynna.

– Ścieżka, którą przyjęły Pabianice, Ksawerów, Konstantynów czy Lutomiersk, czyli przygotowywanie dokumentacji [projektowej] na swoich odcinkach tramwajowych linii podmiejskich, jest drogą, która może prowadzić do sukcesu – mówił podczas spotkania Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego Witold Stępień, marszałek województwa łódzkiego. Zachęcał też samorządy zawiadujące nieczynną linią do Ozorkowa do podjęcia analogicznych działań w ramach przyszłej perspektywy budżetowej UE.

Województwo chce pomocy państwowej dla gmin

Zadeklarował przy tym, że Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego będzie umieszczać projekt związany z remontem podmiejskich linii tramwajowych w planach finansowania inwestycji ze środków unijnych. – Będziemy też postulować, by jeśli będzie to możliwe, pojawiało się finansowanie 100-procentowe, a jeśli nie, to by możliwe było wsparcie z budżetu państwa, by łączny poziom finansowania był 90- czy 95-procentowy – mówił. Wskazywał też, że istnieją już tego typu mechanizmy, które stosowane są przy innego rodzaju przedsięwzięciach.

– Do tego, by sprawa zakończyła się sukcesem, potrzebne jest jednak zaangażowanie ze strony samorządów, przez których teren przechodzi dana linia tramwajowa – podkreślił przedstawiciel władz wojewódzkich. Odniósł się w ten sposób do pojawiających się podczas posiedzenia WRDS głosów, zgodnie z którymi gmina wiejska Zgierz nie dąży do wznowienia komunikacji tramwajowej. Przypomnijmy, że niedawno jednostka ta zdemontowała i sprzedała na złom sieć trakcyjną.

Najważniejsze dla przyszłości tramwaju będzie zachowanie korytarza

– Dopóki zachowany jest korytarz transportowy, to nie widzę żadnego zagrożenia [braku możliwości przeprowadzenia remontu w przyszłości], bo sieć trakcyjna jest do wymiany, torowisko również, wystarczy więc pasek gruntu. Tramwaj trzeba tak naprawdę i tak wybudować od nowa, trudno tu mówić o remoncie – mówił łódzki marszałek. – 21 października będą wybory samorządowe. Warto zwrócić uwagę także na aspekt tramwaju – przekonywał. Tym niemniej tematyka tramwajowa jest, biorąc pod uwagę skalę problemu, zaskakująco mało obecna w lokalnych kampaniach wyborczych.

Marszałek stwierdził, że nie widzi żadnej innej możliwości zapewnienia liniom podmiejskim przyszłości niż przygotowanie przez poszczególne gminy szczegółowych projektów i kosztorysów, a potem poszukiwanie środków zewnętrznych na samą realizację przedsięwzięć. – Jeśli uda się otrzymać stuprocentowe wsparcie ze środków unijnych czy budżetowych, to problem będzie pewnie żaden. Jeśli zaś wsparcie będzie mniejsze, to każdy z samorządów będzie podejmował samodzielnie decyzję, czy się w to angażować, czy nie. Sytuacja jest o tyle sprzyjająca, że taką decyzję podjęły już Pabianice wraz z Ksawerowem, dzięki czemu zachowany jest ciąg tramwajowy, a także Zgierz na obszarze miejskim i Konstantynów – podsumował.
Partner działu

Sultof

Podziel się z innymi:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij