Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Łódzkie chce 100 proc. dofinansowania na tramwaj podmiejski

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2018-09-26 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Łódzkie chce 100 proc. dofinansowania na tramwaj podmiejski
Wagon 803N eksploatowany do 2012 r. na linii ozorkowskiejFot. Kasper Fiszer
Marszałek województwa łódzkiego Witold Stępień zapowiedział, że będzie się ubiegał o 100-procentowe dofinansowanie ze środków unijnych lub z budżetu krajowego na realizację inwestycji tramwajowych na łódzkiej sieci podmiejskiej. Mowa tu przede wszystkim o liniach do Ozorkowa i do Lutomierska. Pierwsza z nich od lutego tego roku pozostaje nieczynna.

– Ścieżka, którą przyjęły Pabianice, Ksawerów, Konstantynów czy Lutomiersk, czyli przygotowywanie dokumentacji [projektowej] na swoich odcinkach tramwajowych linii podmiejskich, jest drogą, która może prowadzić do sukcesu – mówił podczas spotkania Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego Witold Stępień, marszałek województwa łódzkiego. Zachęcał też samorządy zawiadujące nieczynną linią do Ozorkowa do podjęcia analogicznych działań w ramach przyszłej perspektywy budżetowej UE.

Województwo chce pomocy państwowej dla gmin

Zadeklarował przy tym, że Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego będzie umieszczać projekt związany z remontem podmiejskich linii tramwajowych w planach finansowania inwestycji ze środków unijnych. – Będziemy też postulować, by jeśli będzie to możliwe, pojawiało się finansowanie 100-procentowe, a jeśli nie, to by możliwe było wsparcie z budżetu państwa, by łączny poziom finansowania był 90- czy 95-procentowy – mówił. Wskazywał też, że istnieją już tego typu mechanizmy, które stosowane są przy innego rodzaju przedsięwzięciach.

– Do tego, by sprawa zakończyła się sukcesem, potrzebne jest jednak zaangażowanie ze strony samorządów, przez których teren przechodzi dana linia tramwajowa – podkreślił przedstawiciel władz wojewódzkich. Odniósł się w ten sposób do pojawiających się podczas posiedzenia WRDS głosów, zgodnie z którymi gmina wiejska Zgierz nie dąży do wznowienia komunikacji tramwajowej. Przypomnijmy, że niedawno jednostka ta zdemontowała i sprzedała na złom sieć trakcyjną.

Najważniejsze dla przyszłości tramwaju będzie zachowanie korytarza

– Dopóki zachowany jest korytarz transportowy, to nie widzę żadnego zagrożenia [braku możliwości przeprowadzenia remontu w przyszłości], bo sieć trakcyjna jest do wymiany, torowisko również, wystarczy więc pasek gruntu. Tramwaj trzeba tak naprawdę i tak wybudować od nowa, trudno tu mówić o remoncie – mówił łódzki marszałek. – 21 października będą wybory samorządowe. Warto zwrócić uwagę także na aspekt tramwaju – przekonywał. Tym niemniej tematyka tramwajowa jest, biorąc pod uwagę skalę problemu, zaskakująco mało obecna w lokalnych kampaniach wyborczych.

Marszałek stwierdził, że nie widzi żadnej innej możliwości zapewnienia liniom podmiejskim przyszłości niż przygotowanie przez poszczególne gminy szczegółowych projektów i kosztorysów, a potem poszukiwanie środków zewnętrznych na samą realizację przedsięwzięć. – Jeśli uda się otrzymać stuprocentowe wsparcie ze środków unijnych czy budżetowych, to problem będzie pewnie żaden. Jeśli zaś wsparcie będzie mniejsze, to każdy z samorządów będzie podejmował samodzielnie decyzję, czy się w to angażować, czy nie. Sytuacja jest o tyle sprzyjająca, że taką decyzję podjęły już Pabianice wraz z Ksawerowem, dzięki czemu zachowany jest ciąg tramwajowy, a także Zgierz na obszarze miejskim i Konstantynów – podsumował.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Łódź: Na Dąbrowskiego widać już tory

Komunikacja

Łódź: Na Dąbrowskiego widać już tory

Roman Czubiński 25 września 2018

Gmina Zgierz: Zarzuty ws. rozbiórki sieci trakcyjnej bezzasadne

Komunikacja

Gmina Zgierz: Zarzuty ws. rozbiórki sieci trakcyjnej bezzasadne

Kasper Fiszer 24 września 2018

UMWŁ: Szansą dla linii 46 pozostaje łódzki koreferat

Komunikacja

UMWŁ: Szansą dla linii 46 pozostaje łódzki koreferat

Kasper Fiszer 20 września 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS